کد خبر: ٢٥٦٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/01-١٧:١٠

پس از شنیدن نام مسجد سلیمان اکثر ما به فکر چاه نفت و متعلقات آن می افتیم چرا که اولین چاه نفت خاور میانه در این شهر کشف شد. اما جالب است بدانید مسجد سلیمان در بسیاری از مسائل دیگر نیز رتبه اول را به نام خود ثبت کرده است از جمله: اولین مسابقه فوتبال کشور، اولین استخر شنا، زمین تنیس، زمین گلف ایران و جالب تر از آن ها اولین فرودگاه و اولین راه آهن می باشد. متاسفانه در دوران جنگ تحمیلی خط راه آهن از بین رفت. اما علاوه بر این ها مسجد سلیمان تاریخی بسیار قدیمی در حدود قرن نهم یا هفتم قبل از میلاد مسیح دارد و در میان کوه های زاگرس در استان خوزستان قرار دارد که موجب شده تا دیدنی های مسجد سلیمان بی شمار باشد.

 

آبادان نیوز _ سد شهید عباسپور ۵۵ کیلومتر با شمال مسجد سلیمان فاصله دارد و بر روی رود پر آب کارون احداث شده است. این سد از اولین سد های ساخته شده در ایران و خاورمیانه می باشد که ساخت آن از دی ماه ۱۳۴۸ شروع و در آذر ماه ۱۳۵۵ به بهره برداری رسید. مناظر اطراف سد به خصوص در فصل بهار وصف ناپذیر است و دریاچه ای به نام کوشک نیز در میان آن قرار دارد.

یکی از مناطقی که گردشگران به دیدن آن می روند امام زاده ابراهیم است. امام زاده ابراهیم در یکی از روستاهایی قرار داشت که پس از ساخت سد زیر آب رفت و می شود به منطقه حدودی آن رفت. در این مکان هیچ یک از امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی وجود ندارد. پس اگر قصد بازدید از آن را داشتید تجهیزات لازم و آب کافی همراه ببرید و از رها کردن زباله و آسیب زدن به طبیعت خود داری کنید. سکوت، آرامش ، مناظر بکر، بدیع و چشم نواز چیزی است که در اینجا به آن دست می یابید.

یکی از دیدنی های مسجد سلیمان آتشکده جاویدان یا سرمسجد است که در قرن هفتم قبل از میلاد به دستور پادشاهان هخامنشی ساخته شد. اصلی ترین ویژگی آن استفاده کردن از سنگ های خشک و بدون ملات برای ساخت است. . اغلب باستان شناسان معتقدند در ساخت تخت جمشید هم از معماری بی ‌نظیر این بنا الهام گرفته شده است. وزن هر یک از سنگ های آن به ۵ تن می رسد. آثار تاریخی متعددی از قبیل کوزه‌ های سفالی و سکه ‌های قیمتی زر در ابتدای اکتشاف از این بنا استخراج شد که در حال حاضر در موزه‌ های داخلی و خارجی نگهداری می‌شوند.

آبشار نگین
آبشار نگین از دیدنی های مسجد سلیمان است که در روستای نگین قرار گرفته است. مسیر بازدید از این آبشار ، مسیری است که از مسجد سلیمان به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد. آبشاری بسیار زیبا که در پایین آن دشتی سرسبز پر از گل های وحشی، گل های شقایق و درختان بلوط قرار دارد، امتداد دشت به سد شهید عباسپور می رسد.

نگین
منطقه شکار ممنوع شو و لندر
منطقه شو و لندر یکی از دیدنی های مسجد سلیمان است که از تنوع بالای گیاهی و جانوری برخوردار است. زندگی کردن گونه های نادر جانور در آن موجب شده تا شکار را در منطقه ممنوع کنند. این منطقه یکی از مناطق زیستگاه سمندر امپراتور از گونه های زیبا و مهم جهان است. سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور با نام علمی Neurergus Kaiseri یکی از هفت گونه سمندر شناخته شده در ایران است. این جانور با نام های سمندر نارنجی، قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می شود، نام های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وفقی است. برای نخستین بار این گونه بسیار زیبا در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع شو و لندر مشرف به روستای اولاد واقع در دهستان آبژدان شهرستان اندیکا (منطقه مسجدسلیمان) مشاهده شد.

پارک جنگلی تمبی
پارک ۶ کیلومتر با مسجد سلیمان فاصله دارد و در کنار نیروگاهی با همین نام قرار گرفته است. فضای اطراف این سد چشم اندازی طبیعی و زیبا، محلی بسیار زیبا همراه با آلاچیق های ساخته شده است که هم برای اغلب اهالی و هم برای گردشگران جذاب است و معمولا آخر هفته‌ ها و همچنین در روزهای تعطیل میزبان طبیعت گردان می‌ شود. پوشش گیاهی این پارک زیبا را درختان کهور، کنار و بادام تشکیل می‌ دهد. دو سال پیش در پی وقوع یک آتش سوزی مهیب به دلیل گرما و خشکی زیاد ۸ هکتار از زمین های آن در آتش سوخت.

عمارت بنه وار
بنه وار از هزاران سال پیش سکونتگاه گرمسیری طایفه آسترکی بوده است. از آنجا که مرکز حکومت بختیاری هفت لنگ و چهارلنگ نیز بوده به بنه وار هفت و چهارهم می گویند. علامه دهخدا در لغتنامه مشهور خود از آن به نام بنه وار هفت لنگ نام برده است. این عمارت در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. در این منطقه می توانید طاق های زیاد، هشت دری، گنبد، سد، پل، نگارخانه و ...که هنر معماری بختیاری را در خود دارند مشاهده کنید.

بقعه امامزاده هفت شهیدان
امامزاده هفت شهیدان در روستایی با همین نام و در گورستان روستا قرار گرفته که حدود ۴۰۰ نفر جمعیت دارد. روستا نزدیک شهر مسجد سلیمان است و از دیدنی های مسجد سلیمان محسوب می شود. جاده دسترسی به آن از طریق جاده آسفالت مسجدسلیمان-اهواز، جاده آسفالت مسجدسلیمان-لالی، جاده شنی، روستایی سلطان آباد، جاده شنی قبله ‌ای، جاده شنی شاهزاده عبدالله و شمس آباد می باشد. این امام زاده مربوط به ۷ نفر می شود که از سادات تلغر بودند و نسبت خود را به سید عبدالله بن موسی کاظم می رساندند. پنج نفر از آن ها مرد و دو نفر دیگر زن بودند.

منبع:الی گشت

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: