کد خبر: ٢٣٦٠٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/23-١١:٥٤

مطالعات نشان می دهد بسیاری از افراد پس از بهبودی از کووید ۱۹ اختلالی در توانایی خود در درک مزه های اصلی شیرین، ترش، تلخ و شور گزارش می دهند.

 

به گزارش آبادان خبر، فرضیه محققان این است که اکثر این افراد در واقع فقط حس بویایی خود را از دست داده اند که نقش عمده‌ای در تجربه کلی چشایی دارد.

اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حداقل یک سوم از این افراد واقعاً بخشی از توانایی خود را برای تشخیص این ذائقه‌های اساسی از دست داده اند.

علت از دست دادن حس چشایی پس از کووید ۱۹ همچنان یک راز باقی مانده است، اگرچه دانشمندان چندین مکانیسم ممکن را در این زمینه پیشنهاد کرده اند.

از دست دادن حس چشایی و بویایی یکی از علائم شایع کووید ۱۹ است. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است این علامت، پیش‌بینی‌کننده بهتری برای ابتلاء به عفونت کروناویروس در مقایسه با سایر علائم رایج مانند سرفه، تب و خستگی باشد.

افرادی که علائم آنها حداقل ۴ هفته پس از کووید ۱۹، که عموماً به عنوان سندرم کووید طولانی مدت شناخته می‌شود، باقی می‌ماند، اغلب گزارش می‌دهند که حس چشایی خود را از دست داده اند.

اندام و بافت‌های حسی در زبان، سقف دهان، گلو و بینی همگی به درک چشایی کمک می‌کنند.

اما یک مطالعه جدید نشان داده است که حدود یک سوم افرادی که پس از کووید ۱۹ از دست دادن چشایی را گزارش می‌کنند، ممکن است واقعاً بخشی از حس اولیه چشایی خود را از دست داده باشند.

«کلر هاپکینز»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان گای لندن، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که اختلال در حس چشایی از آنچه که ما فکر کرده ایم، شایع‌تر است.»

نتایچ یک نظرسنجی از بیش از ۸۰۰ نفر مبتلا به سندرم کووید طولانی مدت نشان داد که بیش از ۶۵٪ مشکلات بویایی و چشایی گزارش کرده اند.

 

 

کووید ۱۹،کرونا،حس بویایی،حس چشایی،کروناویروس،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: