کد خبر: ٢٣٠٠٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/07-١٢:٠٦

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروی ضدالتهابی «کلشی‌سین» از شدت بیماری کووید-۱۹، خطر مرگ مبتلا به این ویروس یا کوتاه شدن مدت بستری در بیمارستان نمی‌کاهد.

 

به گزارش آبادان خبر، نتایج این مطالعه که توسط محققان هندی انجام شد، همچنین نشان داد که این داروی روده نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه یا دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش نمی دهد.

دکتر کدار گوتامبهای استادیار پزشکی اجتماعی در کالج پزشکی GMERS Gotri در وادودارا هند گفت: افزودن داروی کلشی سین به مراقبت های حمایتی برای مدیریت بیماران مبتلا به کرونا هیچ مزیتی ندارد.

وی افزود: این داروی ضد التهابی همچنین با خطر بالای بروز عوارض جانبی، به ویژه اسهال همراه است. محققان در این بررسی ۶۹ مطالعه را که تا ژوئیه ۲۰۲۱ درمورد استفاده از کلشی سین برای درمان عفونت کووید-۱۹ منتشر شده بود، بررسی کردند.

این مطالعات شامل ۶ کارآزمایی تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده بود که شامل ۱۶ هزار و ۱۴۸ بیمار مبتلا به کووید با درجات مختلف شدت بیماری بود.

نتایج این مطالعه نشان داد: بیمارانی که داروی کلشی سین مصرف می کردند در مقایسه با بیمارانی که مراقبت های حمایتی معمول دریافت می کردند، ۵۸ درصد بیشتر از عوارض جانبی برخوردار بودند و  ابتلا به اسهال در آنها تقریبا دو برابر بیشتر بود.

با این حال محققان این بررسی در یک بیانیه‌ خبری اعلام کردند که یافته‌های آنها در مورد کلشی‌سین باید با احتیاط تفسیر شود.

پیش از این محققان در جریان مطالعه‌ای ادعا کرده بودند که  داروی کلشی‌سین که معمولا برای درمان روده استفاده می‌شود، می‌تواند نیاز بیماران کرونایی بستری در بیمارستان به دریافت اکسیژن را کاهش دهد.

محققان برزیلی که این مطالعه را انجام داده بودند، ادعا کرده بودند که داروی کلشی سین می تواند به تسریع روند بهبودی بیماران مبتلا به وضعیت متوسط تا شدید کرونا که در بیمارستان بستری هستند، کمک کند.

در حال حاضر از کلشی سین برای درمان و پیشگیری از ابتلا به التهاب سیستمیک که مشخصه بارز ابتلا به نقرس و شدیدترین موارد ابتلا به کرونا است، استفاده می شود. این دارو واکنش بیش از حد گلبول های سفید خون را به عفونت که می تواند موجب نارسایی عضو و مرگ شود، متوقف می سازد.  

 

 

کرونا،ویروس کرونا،کلشی سین،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:ایرنا 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: