کد خبر: ٢٢٩٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/05-١٠:١١

تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها شعاری بود که رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۰ برگزیدند.

 

به گزارش آبادان خبر، رهبر انقلاب نام گذاری سال‌ها را به طور مشخص از سال ۱۳۷۸ آغاز کردند و امروز این سنت وارد ۲۳ سالگی خود شده است؛ در تمام دهه ۹۰ عناوین انتخاب شده وجه اقتصادی داشته یا اقتصاد بخشی از شعار محوری سال بود.

نام گذاری سال‌ها در دهه ۹۰ نشان می‌دهد در طول این دهه رهبر انقلاب به طور مشخص سه بار بر واژه تولید تاکید کرده اند و پیش از این در سال‌های ۹۹ ۹۸ نیز در عنوان سال از کلمه تولید استفاده شده است.  

البته سال ۱۳۹۷ نیز که عنوان حمایت از کالای ایرانی نام داشت در بطن خود حمایت از تولید را به همراه داشت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۲ که سال انتخابات بود علاوه بر اقتصاد از عنوان سیاسی نیز استفاده کردند، در این سال عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی بود، اما در سال ۱۴۰۰ که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری از عنوان سیاسی استفاده نکردند.

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملا محقق شود.

مانع زدایی در تولید چگونه محقق می‌شود؟

چه چیز‌هایی موانع تولید هستند؟

۲۶ آبان امسال بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با نخبگان بیان کردند که مهم‌ترین موانع تولید، بیش از موانع عملیّاتی و مادّی و مانند اینها، موانع فرهنگی است؛ یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همّتی، سرگرمی‌های مضر؛ یعنی این‌ها چیز‌هایی است که واقعاً مانع پیشرفت کار تولید است.

البته برخی از کارشناسان موانع تولید را موارد دیگری می‌دانند؛ رضا رستمی کارشناش مسائل سیاسی معتقد است که مسیر‌های پر پیچ و خم اداری برای دسترسی به مجوز‌های قانونی، عدم برخورد قاطع با واردات و قاچاق کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند، تاخت و تاز دلال‌ها و واسطه‌ها که ثمری جز ضرر برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ندارند، عدم ثبات در نرخ ارز، طلا، خودرو و مسکن که سبب می‌شود به جای تولید، سرمایه‌ها به این بخش‌ها سرازیر شوند و برخی موارد دیگر را باید از موانع جدی برای رونق و جهش تولید دانست که اگر برطرف نشوند، تولید نیز احیا نخواهد شد.

او این باور است که موارد ذکر شده، به علاوه‌ی مشوق‌ها و تسهیلاتی که دولت می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد را می‌توان به عنوان «پشتیبانی» از امر تولید نیز در نظر گرفت که سبب تسهیل در تولید خواهد شد.

محسن دیانت کارشناس مسائل سیاسی هم درباره مقابله با مانع زدایی‌ها بیان کرد که اولین راهکار برای مقابله با موانع تولید این است که ارتباط دولت و بدنه تولید که همان کارآفرینان و صاحبان تولید هستند، برقرار شود؛ بنده معتقدم برخی از موانع تولید در کشور می‌تواند دلیل خود ساخته‌ای داشته باشد؛ شاید بزرگ‌ترین مانع تولید بروکراسی گسترده در کشور است؛ یعنی سیستم اداری عریض و تویلی در کشور داریم. یعنی وقتی تولید کنند تسهیلاتی می‌خواهد و دولت به آن تسهیلات ارائه ندهد، تبدیل به نیرو بیکار می‌شود.

مانع زدایی در تولید چگونه محقق می‌شود؟

اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با موانع تولید چیست؟

«رفع بیکاری و موانع تولید از اولویت‌های کاری و اصلی دولت است»؛ این قسمتی از سخنان رئیس جمهور در جریان سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. این سخنان نشان از اهتمام ویژه دولت و مسئولان برای رفع موانع و رونق تولید در کشور می‌دهد.

برخی از مسئولان و کارشناسان بر این باورند که بازدید میدانی و سفرهاس استانی می‌تواند بر رفع موانع تولید کمک کند. حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است که انجام سفر‌های استانی همراه با آسیب شناسی اقدامات گذشته مسئولان می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای صادقانه با مردم را فراهم کند. در واقع سفر‌های ریاست جمهوری به مناطق مختلف کشور می‌تواند به مردمی بودن دولت کمک کند و در نهایت زمینه رفع مشکلات را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه حل معضلات اقتصادی باید مبتنی بر برنامه تحولی باشد، معتقد است که اگر تیم اقتصادی دولت سیزدهم ظرفیت‌های کنونی کشور را احیا کند، موانع تولید نیز برطرف خواهد شد. رفع موانع تولید نیازمند آسیب‌شناسی و رفع بوروکراسی و میدان دادن به بخش خصوصی و اعتبارات است، لذا این مهم باید در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار بگیرد.

صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم معتقد است که دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای تسهیل و رفع موانع تولید به کار گرفته و با اجرای برنامه‌های دقیق و کارشناسی تولید را برای تولیدکنندگان تسهیل و سودآور خواهد کرد.

سیاست،سیاسی،خبرسیاسی،اخبارسیاسی،خبر سیاسی،اخبار سیاسی،تولید
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: