کد خبر: ٢٢٩٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/05-١٠:٠١

خوزستان از جمله استان‌های افتخارآفرین در حوزه ورزش به شمار می‌رود، اما بی مهری‌ها سبب بروز مشکلاتی در این زمینه برای ورزشکاران شده است.

 

به گزارش آبادان خبر، خوزستان از جمله استان‌هایی است که در عرصه ورزش افتخارات فراوانی کسب کرده و قهرمانان زیادی در این خطه پرورش یافته اند و نام ایران و خوزستان را به گوش جهان رسانده اند، اما همچنان بوی محرومیت در این حوزه مهم که نقش زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، اشتغال، سلامتی، نشاط و ... دارد، به مشام می‌رسد.

مجموعه ورزشی ۱۶ هکتاری اهواز در مرحله مناقصه

افشین حیدری، مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان ضمن تبریک هفته بسیج گفت: یکی از رسالت‌های مهم مجموعه صدا و سیما که فاصله بین مردم و مسئولان را کاهش می‌دهد، به تصویر کشیدن واقعیت‌ها است، بطوریکه در برخی موارد نشان دادن واقعیت‌ها غیرقابل انکار است، اما هدفمند تصویربرداری کردن اقدامی شایسته نیست.

او با بیان اینکه بسیاری از تصاویری که در گزارش ورزشی مربوط به برنامه قدیمی هستند، افزود: خوشبختانه شاهد هستیم که با تلاش و همت درست اندرکاران اداره کل ورزش و جوانان، بسیاری از نواقص رفع شده اند و باید در کنار نشان دادن نواقص، اقدامات مثبت و اتفاقات خوب هم باید اطلاع رسانی شوند.

حیدری با تائید مشکلات مجموعه ورزشی ۱۶ هکتاری اهواز بیان داشت: سالها است که اعتباری برای این مجموعه اختصاص نیافته بود، اما هم اکنون با کمک سازمان مدیریت بودجه و برنامه ریزی خوزستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد، ضمن اینکه در حال حاضر در مرحله مناقصه است، البته بخشی از کار‌ها قبلا انجام شده است.

بی مهری مسئولان خوزستان به قهرمانان پارالمپیک

او حال ورزش خوزستان در بسیاری از رشته‌ها را خوب توصیف و اظهار کرد: البته منکر کمبود‌ها نیستیم، زیرا ورزش زمانی می‌تواند احیاء شود که همه مشارکت داشته باشند و حمایت کنند.

این مقام مسئول با انتقاد از بی مهری نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی درخصوص تجلیل نکردن از قهرمانان پارالمپیک خوزستان بجز شهرداری اهواز که برنامه مختصری تدارک دید، بیان داشت: این در حالی است که در سایر استان‌ها مجموعه مدیریت استان با مشارکت و همکاری هماهنگی از قهرمانان و افتخارآفرینان تجلیل کردند.

مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان ادامه داد: آنچه طی سال‌های خدمت در حوزه ورزش تجربه کرده ام این است که در استان همه هنگام پیروزی سهیم هستند، ولی هنگام شکست یا کمبود میدان را ترک می‌کنند.

پرداخت حقوق کارکنان ورزشگاه غدیر و تخلفی که در کارنامه ماند

او با اشاره به مشکلات پرسنل ورزشگاه غدیر اهواز گفت: پرسنل این ورزشگاه به مدت ۲ سال حقوق معوقه داشتند و صدا و سیما و رسانه‌ها آن را منعکس کردند، مکاتباتی با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان بودجه و برنامه ریزی استان انجام شد و به گفته مسئولان زیربط بودجه جاری وجود نداشت، همچنین چندین مرتبه این موضوع با استاندار وقت مطرح شد و متاسفانه قدمی از سوی مسئولان مختلف برای ورزش استان و کارکنان بدون حقوق برداشته نشد.

حیدری با بیان اینکه بنده مجبور به تخلف شده و حقوق افراد را از بودجه عمرانی پرداخت کردم، گفت: هم اکنون به دلیل تخلف صورت گرفته و پرداخت حقوق پرسنل ورزشگاه غدیر اهواز، به دادسرا معرفی شدم و باید پاسخگوی این تخلف باشم که از سر ناچاری انجام شد تا بیش از این در شرایط اقتصادی در مذیقه نباشند.

او اظهار داشت: موفقیت مجموعه‌ای همانند ورزش و جوانان که فرابخشی است، مخاطبان زیاد و خاص دارد، این در حالی است که وزارت نفت با ابلاغ بخشنامه‌ای دستور بر منحل شدن بسیاری از تیم‌ها را داد و کاری از دست ما بر نمی‌آمد، در صورتیکه نمایندگان وقت در مجلس شورای اسلامی باید این مشکل را رفع می‌کردند.

ایجاد ۲ آکادمی بزرگ کشتی در ایذه و اندیمشک

افشین حیدری درخصوص کشتی فرنگی عنوان کرد: در حال حاضر در استان خوزستان ۲ خانه کشتی در شهرستان‌های ایذه و اندیمشک که ۲ آکادمی بزرگ محسوب می‌شوند، در حال احداث هستند و هر کدام با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان آماده فعالیت خواهند شد.

او با اشاره به حضور ورزشکاران ارزشمند در استان بیان داشت: وقتی در یک رشته ورزشی نسلی با آن رشته فاصله می‌گیرند، زمان نیاز است تا دوباره خود را در سطوح مختلف نشان دهند، در بخش مسابقات امید‌های جهان بیشترین مدال‌های کشتی فرنگی را کشتی گیران خوزستانی کسب کردند.

حیدری اظهار کرد: در مسابقات نروژ اگر برخی از ورزشکاران به بیماری از جمله کرونا مبتلا نمی‌شدند، قطعا می‌توانستیم مدال‌های رنگارنگی را از آن خود کنیم، ما منکر تعهدات و مسئولیت‌های خود نیستیم، اما انتظار داریم همه بخش‌های استان شامل؛ مجمع نمایندگان خوزستان، استاندار خوزستان و... کمک کنند تا بتوانیم مشکلات مختلف را مرتفع کنیم.

حمایت دستگاه‌های اجرایی گره از مشکلات باز می‌کند

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان زمینه تامین منابع مالی را منابع استانی، ملی و نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی نظیر نفت عنوان کرد و گفت: وقتی اعتباری تخصیص داده نمی‌شود، آیا می‌توان پروژه‌ای را افتتاح یا تکمیل کرد؟ بنابراین خواستار حمایت همه دستگاه‌ها برای توسعه ورزش استان هستیم.

تیم داری وظیفه اداره ورزش و جوانان نیست

این مقام مسئول با بیان اینکه صنایع فعال در استان باید در بخش مسئولیت‌های اجتماعی از ورزش حمایت کنند، افزود: تیم‌داری وظیفه اداره کل ورزش و جوانان نیست، اما پیگیری و رایزنی برای مطالبات به حق مردم وظیفه ما است، در رشته بسکتبال تیم پتروشیمی انصراف داد و علت خود را منع قانونی برای هزینه‌های تیم اعلام کرد، این در حالی است که اجازه خروج سهمیه این تیم از استان را ندادیم.

افشین حیدری اظهار کرد: تیم بسکتبال اهواز که موفق شده در لیگ شرکت کند، بیش از ۵۰ درصد ورزشکاران آن جوانان ۱۷-۱۸ ساله خوزستانی هستند، ضمن اینکه تیم استقلال اهواز مالک خصوصی دارد و هرگز چنین اختیاری نداریم که تیمی که متعلق به شخص خاصی است را در اختیار بگیریم و تیم داری کنیم.

او درخصوص استقلال ملاثانی افزود: با تلاش ما در لیگ ما ماند، زیرا هیچگونه پشتوانه‌ای نداشت و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد تا به لیگ برسد، این در حالی است که سهمیه این تیم طی فرآیندی قضایی به استانی دیگر واگذار شد، ولی با تلاش و برنامه ریزی، تدبیر و کمک فرماندار و شورای تامین شهرستان ملاثانی توانستیم این تیم را نگه داریم.

تناقض و پارادوکس موجود در کشور بلای جان ورزش

حیدری به وجود تناقض و پارادوکس موجود در کشور اشاره و اضافه کرد: صنایع استان‌هایی نظیر کرمان می‌توانند از اعتبارات دولتی استفاده کنند، اما وقتی نوبت به استان خوزستان می‌رسد، می‌گویند براساس ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه، امکان تیم داری از ما سلب می‌شود، در این شرایط چه کسی این موضوع را در سطح کلان کشوری حل می‌کند؟ فقط کسانیکه توانایی و ارتباط دارند و می‌توانند در آن حوزه دخالت کنند و کاری از دست مدیران میانی استانی برنمی آید.

او بیان داشت: اعتبارات خوبی از سایر نهاد‌ها از جمله؛ نفت برای پروژه‌های عمرانی با کمک نمایندگان خوزستان، صنایع پتروشیمی، منطقه آزاد اروند و همچنین اعتبارات ملی در اختیار ما قرار گرفت.

این مقام مسئول زمین خواری را یکی از مشکلات مهم در سطح استان عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب از بین رفتن زمین‌های فوتبال محله‌ای شد، البته به جبران آن‌ها حدود ۵۰ زمین چمن مصنوعی در نقاط مختلف از قرداد ۱۰۰ چمن مصنوعی افتتاح کردیم.

افشین حیدری با بیان اینکه بیش از ۱۴۰ پروژه طی سال‌های اخیر افتتاح شده است، افزود: برخی پروژه‌ها با توجه به تورمی که در کشور اتفاق افتاد و همچنین کاهش تخصیص اعتبار و بودجه، به سرانجام نرسیده اند و نیمه کاره مانده اند.

افتتاح ۵۰ پروژه عمرانی تا پایان سال ۱۴۰۰

او تصریح کرد: هم اکنون ۵۰ پروژه عمرانی از جمله؛ استخر، سالن چند منظوره و ... در حال احداث هستند که ان شاءالله و به لطف خداوند تا اسفند ماه امسال افتتاح خواهند شد.

حیدری اظهار داشت: یکی ازمشکلات در استان خوزستان، هدفگذاری که در گذشته در زمینه احداث اماکن ورزشی صورت گرفته، مطابق با طرح آمایش نبوده، بطوریکه شهرستان هفتگل تعدادی زیادی سالن ورزشی دارد که نگهداری و حفاظت از آن‌ها دشوار است، اما در منطقه‌ای دیگر از استان شاهد این هستیم که سرانه اماکن مسقف شهرستان بسیار پایین است.

او درخصوص مشکلات مدیریتی، همکاری نکردن صنایع در حوزه ورزش، حمایت نکردن فدراسیون‌ها از برخی رشته‌های ورزشی، رتبه‌های نامطلوب برخی رشته‌ها و کمبود رشته‌های ورزشی برای بانوان و... عنوان کرد: برای والیبال انتخاباتی برگزار و شد و مجموعه مدیریتی در این رشته فعالیت خود را آغاز کرد، ولی نتایج مطلوبی به دست نیاورد و تغییراتی رخ داده است.

یک دست صدا ندارد

حیدری با بیان اینکه هم اکنون اقداماتی آغاز شده و در زمینه اعزام ورزشکاران در بخش بانوان و آقایان از سوی مدیریت هیات والیبال اتفاق افتاده است، گفت: اما نبود یک تیم لیگ یک، سوپرلیگ برای خوزستان که ظرفیت‌های استان رابه کشور معرفی کند، به دلیل مشکلاتی است که اداره ورزش و جوانان و ورزشکاران به تنهایی نمی‌توانند را آن‌ها را حل کنند.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان خوزستان با بیان اینکه گلایه‌ها و حرف‌های ناگفته زیادی در حوزه ورزش وجود دارد، افزود: انتخاب رئیس یک هیات ورزشی در حوزه اختیارات مدیر کل نیست، انتخاباتی در یک مجمع برگزار می‌شود که رئیس مجمع، رئیس فدراسیون هم هست و عملکرد آن‌ها از طرف رئیس فدراسیون بررسی می‌شود، البته لازم به ذکر است که گاهی جابجایی رئیس یک هیات انجام شده و همین امر باعث شده تنش‌ها و حواشی در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد شود.

افشین حیدری به اقدامات ترمیمی در برخی رشته با همکاری معاونت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: اما استان خوزستان پهناور است و همت و همکاری همه سازمانها، نهاد‌ها و اداره‌ها برای توسعه و بهبود و رفع کمبود‌ها درزمینه زیرساخت‌های ورزش در رشته‌های مختلف را می‌طلبد.

سوارکاری رشته‌ای مدال آور و افتخارآفرین

برون، رئیس هیات سوارکاری خوزستان درخصوص مشکلات این رشته ورزشی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در این رشته ورزشی، نبود پیست مناسب است، این در حالی است که استان مهد و خواستگاه اسب اصیل عرب محسوب می‌شود و علیرغم پیگیری‌ها از ۲ سال گذشته تاکنون موفق به احداث پیست استاندارد و بین المللی نشده ایم.

او هیات سوارکاری را یکی از هیات‌های مدال آور در مسابقات کشوری دانست و اظهار داشت: سالیانه حدود ۲۰۰ مدال رنگارنگ کشوری برای اداره کل ورزش و جوانان خوزستان به ارمغان می‌آورد.

برون به هزینه‌های زیاد نگهداری اسب اشاره کرد و افزود: تاکنون جهاد کشاورزی استان هیچگونه همکاری با اسبداران و کسانیکه از این حیوان نگهداری می‌کنند نداشته، البته در حال حاضر پیگیر زمینی از صنایع فولاد برای مسابقات هستیم و در این رابطه اسپانسر شخصی پای کار آمده اند و حدود ۲ میلیارد تومان هزینه برگزار مسابقات را بر عهده گرفته اند.

این مقام مسئول به برگزاری مسابقات زیبایی، استقامت، کورس و ... کشوری طبق تقویم ورزشی علیرغم وجو بیماری کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: مسابقات پیش رو را براساس تقویم و علیرغم مشکلات جاری برگزار خواهیم کرد.

افشین حیدری درخصوص مشکلات و اظهارات رئیس هیات سوارکاری خوزستان با بیان اینکه ۴۵ هکتار زمین برای این رشته در نظر گرفته شده، تصریح کرد: به دفعات درخواست تامین اعتبار خرید زمین دادیم، اما تاکنون و با کمال تاسف تامین اعتبار نشده است.

او با بیان اینکه این مشکل به استانداران قبلی خوزستان گفته شده، افزود: مدت زمانی به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شد و علیرغم حضور کارشناس فرانسوی برای انجام طرح مطالعاتی، اما اعتباراتی اختصاص داده نشد، از طرفی هم برخی فعالان در این رشته در زمینه موقعیت جغرافیایی زمین معترض بودند، امیدوارم اعتبارات تامین شود تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

پیگیری ۳ ساله برای دریافت مجوز استقرار اسکله قایقرانی

حیدری درخصوص رشته‌های نجات غریق و قایقرانی خوزستان بیان داشت: استقرار نجات غریق فقط وظیفه اداره ورزش نیست و شهرداری ها، هلال احمر و ... باید کمک کنند تا این رشته نیز از ظرفیت انسانی خود استفاده کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اسکله‌ای برای هیات قایقرانی در نظر گرفته، برآورد تامین اعتبار آن نیز انجام شده، ضمن اینکه ۳ سال طول کشید تا بتوانیم مجوز سازمان آب و برق را اخذ کنیم تا بتوانیم سازه موقت را در کنار رودخانه کارون ایجاد کنیم و مجوز را دریافت کردیم و مقرر شده در اعتباراتی سال ۱۴۰۰ که در خال ابلاغ است، پرداخت شود.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان خوزستان به جایگاه اول یا دوم استان در زمینه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه اماکن ورزشی اشاره کرد و ادامه داد: در قانون خلا‌هایی داریم که باید معافیت‌های مالیاتی و... در نظر گرفته شود تا وقتی شخصی می‌خواهد این ظرفیت را در اختیار قرار دهد، عایدی برای او داشته باشد.

به گفته حیدری پیگیری‌های مکرر برای نصب و استقرار اسکله در رودخانه کارون برای ورزش قایقرانی ادامه دارد.

تزریق اعتبارات ورزش طی ۶ سال اخیر انجام شد

وی افزود: اعتبارات زیادی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز داریم و انتظار می‌رود صدا و سیما و رسانه برای دریافت حمایت و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف با اداره ورزش و جوانان خوزستان همراهی کند.

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان،ورزشی،خبرورزشی،اخبارورزشی،خبر ورزشی،اخبار ورزشی
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: