کد خبر: ٢٢٩٥٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/04-١١:٥١

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از غذاهای محلی کرمان آشنا کنیم

 

به گزارش آبادان خبر، کشور ایران با دارا بودن پهنه جغرافیایی گسترده به کشوری چهار فصل مشهور است و شما می توانید در هر بازه زمانی از سال با سفر به هر یک از شهرهای مختلف ایرانی آب و هوا و شرایط مختلفی را نسبت به سایر شهرهای ایران تجربه کنید. اگر اهل ایران گردی بوده باشید حتما با این موضوع برخورد داشته اید که هر شهر ایران برای خود دارای تعدادی غذای بومی و محلی است که مسافران می توانند با سفر به این شهرها و سرو کردن غذاهای بومی و محلی هر شهر خاطره ای به یاد ماندنی را از آن شهر برای خود برجای گذارند.

یکی از شهرهایی که مسافران بسیاری در طول سال به آن سفر می کنند تا غذاهای بومی و محلی آن را امتحان کرده و تجربه کنند کرمان است. این شهر با دارا بودن شرایط اقلیمی و کویری خود، مقصد بسیاری از علاقه مندان به کویر نوردی و دوست داران سکوت و آرامش کویر است.

آش های متنوع کرمانی

در اولین بخش از معرفی غذاهای محلی کرمان قصد داریم تا در رابطه با آش های محلی کرمان اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این شهرستان چهار نوع آش محلی داشته که تجربه هر سرو هر یک از آن ها در طول سفر به کرمان می تواند سفر شما لذت بخش تر از همیشه کند.

آش آماج یا اُماچو

آش شولی یا آماجو یکی از معروف ترین آش های کرمانی است که در آن از سبزی، آرد گندم، گیاهان دارویی، سرکه ( یا قره قروت) استفاده می شود. این آش خوشمزه دارای انواع مختلفی از قبیل آش آماجو برگ کلم، آش آماجو ترشک، آش آماجو پیچو، آش آماجو برگ گوجه و برگ کلم است که تهیه هر یک نیازمند دستور پخت متفاوت و متنوعی است.

آش گندم شیر

از دیگر آش های معروف کرمانی می توان به آش گندم شیر اشاره نمود که در آن از نخود، گوشت با استخوان، گتندم شیر، کشک سائیده شده، ادویه های مختلف، رشته آش، سیر، پیاز و نعنا داغ استفاده می شود.

برای تهیه آش گندم شیر لازم است تا ابتدا آرد گندم آسیاب شده و الک شده را به شیر اضافه نموده و به آن رزدچوبه، فلفل، سیاه دانه، ریزه و نمک اضافه کنند و سپس آن را بپزند و در نهایت آن را بر روی پارچه ای درون قابلمه ریخته تا خشک شود تا گندم شیر تهیه شود.

سپس لازم است تا گوشت، پیاز، نخود و ادویه را به طور جداگانه ای پخته و گوشت را به خوبی له نموده و در انتها گندم شیر آماده شده را به آن اضافه کنند و در نهایت به آن رشته، کشک، نعنا داغ و سیر داغ اضافه کنند.

غذاهای بومی کرمانآش رشته کرمانی

یکی از محبوب ترین غذاها پس از کباب نزد ایرانیان آش رشته است که در هر شهری از ایران به روش های مخصوص و منحصر به فردی طبخ می شود. در سفر به کرمان نیز شما این فرصت را دارید تا آش رشته کرمانی را میل نموده و آن را تجربه کنید. تفاوت آش رشته کرمانی با سایر آش رشته هایی که در سراسر ایران طبخ می شود این است که در آش رشته کرمانی از کوفته ریزه، سرکه یا شربت سکنجبین استفاده می شود که طعم و عطر آش رشته را به خوبی متحول می کنند.

غذاهای محلی کرمانآش روزه

در ماه رمضان یکی از میان وعده های دلچسب و لذیذ آش های مختلفی است که در زمان افطار سرو می شوند. آش روزه نیز یکی از آن دست آش هایی است که در هنگام افطار از امتحان کردن آن نمی توان گذشت. برای سرو این آش ویژه و لذیذ پیشنهاد می کنیم یکبار هم که شده در ماه رمضان به روستای بردسیر کرمان رفته و این آش را در این روستا امتحان کنید.

آبگوشت های کرمانی

آبگوشت نیز در صدر غذاهای محبوب ایرانی قرار داشته و در هر شهری با دستور پخت مختلفی تهیه می شود. در کرمان نیز شما می توانید انواع مختلفی از آبگوشت را امتحان کنید که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

بهترین غذاهای محلی کرمانآبگوشت بادمجان و کشک

اگر به دنبال یکی از متفاوت ترین آبگوشت هایی که تا به حال میل کرده اید می گردید، پیشنهاد ما آبگوشت بادمجان و کشک کرمان است. این آبگوشت از گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر و کشک ساییده شده تهیه شده و مدت زمان زمانی برای جا افتادن آن نیاز خواهد بود.

آبگوشت زیره

زیره معروف ترین سوغات شهر کرمان است که از قدیم و الایام کرمان را به زیره آن می شناختند. شما نیز می توانید در سفر به کرمان آبگوشتی که به وسیله زیره تهیه می شود را امتحان نمایید و تفاوت آن را با تمام آبگوشت های مختلفی که تا کنون امتحان کردید را احساس کنید. برای تهیه آبگوشت زیره از گوشت، پیاز، زیره و سیر استفاده می شود.

آبگوشت بز قرمه

یکی از غذاهای مطرح کرمانی که بسیاری از ایرانیان آن را دوست داشته و محبوبیت عام بسیاری دارد بز قرمه است. برای تهیه آبگوشت بز قرمه از گوشت بز یا بزغاله استفاده می شود و دلیل نام گذاری این غذا به این نام نیز همین امر است.  در این غذا از نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعنا داغ و ادویه های مختلف نیز برای طعم دار نمودن و لذیذ نمودن این غذا استفاده می شود.

بز قرمه را هم می توان با برج و هم با نان سرو نمود. اکثر رستوران های سنتی کرمانی آبگوشت بز قرمه را ارائه می کنند و شما می توانید با مراجعه به هر یک از این رستوران های سنتی نسبت به سرو بز قرمه اصیل کرمانی اقدام نمایید.

کله جوش

یکی دیگر از غذاهایی که در سراسر ایران می توان آن را با دستور پخت های مختلف یافت کله جوش است. در کله جوش کرمانی از کشک ساییده شده، سبزی خشک، نعنا، سیر و پیاز داغ استفاده می شود و با نان سرو می شود. در کنار سرو این غذای لذیذ می توانید از مغز گردو، خرما و ترب سیاه نیز استفاده نمایید.

غذاهای سنتی کرماناشکنه کرمانی

اشکنه نیز یکی دیگر از غذاهای مطرح کرمانی است که در سراسر ایران نیز طبخ می شود. برای تهیه اکشنه کرمانی از آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه، آب، سیب زمینی و تخم مرغ استفاده می شود. با توجه به فرایند پخت سریع و آسانی که تهیه اشکنه از آن برخوردار است این غذا در میان مردم کرمان از جایگاه ویژه ای بر خوردار است.

زیره پلو

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، زیره اصلی ترین سوغات کرمان به شمار می رود که با آن غذاهای مختلفی نیز طبخ می شود. یکی دیگر از غذاهایی که در آن از زیره به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می شود زیره پلو است. برای تهیه زیره پلو از برنج، روغن، نمک و زیره سیاه استفاده می شود.

زیره پلو را معمولا به همراه گوشت یا مرغ سرو می کنند. در کنار زیره پلو، در لپه پلو نیز از زیره استفاده می شود و در آن از گلوله های کوچک گوشت در کنار لپه های پخته شده استفاده می شود که طعم بی نظیری به آن می بخشد.

سخن پایانی

 

در این بخش به معرفی برخی از معروف ترین غذاهای محلی کرمان پرداختیم. در صورتی که شما نیز قصد دارید تا به زودی با استفاده از یک تور کرمان راهی این شهر شوید، پیشنهاد می کنیم حتما در کنار بازدید از مناطق گردشگری کرمان، یکی از غذاهای معرفی شده در این مقاله را امتحان کنید و سفر خود به کرمان را بیش از پیش خاطره انگیز کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گردشگری،ایرانگردی،کرمان،آبادان خبر،آبادان نیوز،غذا های محلی کرمان

منبع : الی گشت

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: