کد خبر: ٢١٨١٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/04-١٢:١٢

تأملی بر توئیت نماینده آبادان

 

✍️ محمود تیلا
 
آبادان خبر _ بهانه‌ی این یادداشت، توئیت امروز "سید مجتبی محفوظی" است در خصوص سفر «جهانگیری» به خوزستان. او توئیت زده: «نوش دارو پس از مرگ سهراب / به احترام مردم عزیز استانم و به نمایندگی از کل مردم شریف #خوزستان از شرکت در جلسه‌ی امروز با جهانگیری خودداری کردم.»
#پیناکیو  # خوزستان_سرافراز  #ایران_سربلند

ذکر پنج نکته‌ی کوتاه به‌عنوان تأملی بر تازه‌ترین رفتار آقای نماینده خالی از لطف نیست.
▪︎یک- بر این رفتار نماینده آبادان اعتراض دارم. البته این اعتراض به معنای دفاع از معاون اول رئیس جمهوری نیست. چه خوش‌مان بیاید و چه نه؛ چه با سلیقه‌ی سیاسی‌مان هماهنگ باشد یا ناهماهنگ، اسحاق جهانگیری ۶۴ ساله حداقل به‌اندازه‌ی عمر انقلاب، فعالیت سیاسی و مسئولیت‌های کلیدی داشته، از پست کارمندی گرفته تا نمایندگی مجلس؛ وزارت؛ استانداری و معاونت ریاست جمهوری را هم تجربه کرده است.
کسی که در جایگاه مسئولیت قرار دارد باید آموزگار مردم باشد. هرکدام از گفته‌ها و رفتارهای فرد مسئول در ترویج اخلاق‌مداری و بداخلاقی جامعه مؤثر است. هیچ موضوعی با هیچ میزان از اهمیت نمی‌تواند بهانه‌ای برای نادیده انگاری آموزه‌های اخلاقی و دینی باشد.
معاون اول رئیس جمهوری از منظری دیگر حق تقدم بر این نماینده دارد. جهانگیری ۳۷ سال پیش، آنگاه‌که محفوظی، کودکی یک ساله بود پای به خانه ملت گذاشت و نماینده‌ی مجلس در دوره‌های دوم و سوم بود. از این منظر، او بر نماینده‌ی جوان آبادان حق کسوت و تقدم دارد و مراعات چنین شأنی می‌تواند مروج اخلاق‌مداری در محیط اخلاق‌گریز سیاست باشد.
 
▪︎دو- شایسته نیست نماینده آبادان منت این عدم شرکت در جلسه‌ی امروز خود را بر سر مردم خوزستان بگذارد و بگوید به احترام شما از شرکت در جلسه با جهانگیری خودداری کردم! او از مردم رأی وکالت گرفته و وظیفه دارد از هر فرصت و بهانه‌ای برای رساندن پیام آن‌ها به دولتمردان -حتی اگر آخرین روز خدمت‌شان باشد- استفاده کند. اگر این عدم حضور به‌منظور اعتراض بوده باید بدانیم اعتراض سطوح مختلف و متفاوتی دارد، اگر عدم حضورش فرصت‌سوزی بوده که نکوهیده و ناپسند است و اگر نتیجه‌بخش باشد و فرصت‌ساز که چه مبارک اتفاقی باشد.
 
▪︎سه- معتقدم توئیت زدن یک رفتار رسانه‌ای و محتوای توئیت نشانگر این است که «تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد». حضرت سعدی این بیت مشهور را در گلستان که حکایت به حکایت آن درس زندگی و اخلاقیات است آورده تا این اصل را یادآور شود که هر فرد فارغ از مقام و مسئولیتش در قبال آنچه فکر می‌کند و بر زبان می‌آورد باید مراقب و هوشیار باشد چرا که سخن به‌مثابه فوت کردن به یک قاصدک است، سریع پخش می‌شود و...
نماینده آبادان باید خیلی شفاف برای موکلانش توضیح دهد در توئیت‌هایش چه می‌خواهد بگوید، آیا به اطوارهای ژورنالیستی علاقه‌مند است یا واقعاً سعی دارد مشکلی از سلسله مشکلات حوزه‌ی انتخابیه‌اش را حل کند!
برخی سیاسیون در توئیتر؛ نه از سر مطایبه و شوخ‌طبعی که با هدف تحقیر و تصغیر دیگران؛ به توئیت‌پراکنی کاریکاتوری می‌پردازند. رفتاری که نه رسم جوانمردی است و نه رویکرد سیاست‌پیشگان حرفه‌ای! نماینده حق اعتراض دارد چرا که مسئولیت وکالت ملت بر دوش اوست؛ اما نه در کنایه و ایهام؛ که شفاف، دقیق و منطقی! آن‌هم از رسانه‌های رسمی و دارای مجوز و بر اساس اصل پاسخگو بودن وکیل به موکل. این‌گونه صدق گفتار و رفتار نماینده بیش از هر زمان آشکار می‌گردد.
 
▪︎چهار- تاریخ مستطاب نمایندگی مجلس در خوزستان، پر از فریادها و توهین‌های برخی نمایندگانی است که این اطوار پوپولیستی را چاشنی اعتراض‌های خود خطاب به دولتمردان کرده‌اند. این رفتارها هم گریزگاهی برای توجیه عملکردشان بوده و هم ابزاری تبلیغاتی برای حفظ پایگاه حامیان و هواداران.
اگر برای مردم خوزستان، آن همه رفتارهای هیجانی وکلایشان در خانه ملت تا به حال رهاوردی داشته از این پس نیز دستاوردی خواهد داشت. وانگهی به‌جای دستاورد؛ فرصت‌های فراوانی که با هیجان‌زدگی این وکلای عزیز؛ از دست رفته‌اند.
 
▪︎پنج- استفاده از آرایه‌های ادبی همچون تشبیه و کنایه و... به‌منظور زیبایی کلام یا متن استفاده می‌شود. هشتگ‌زنی در شبکه‌های اجتماعی هم قواعد خاص خود را دارد؛ اما هشتگ امروز او (#پیناکیو) به هر نیتی بوده عملی مذموم است. اگر قصد تشبیه و یا کنایه به جهانگیری داشته که بدون تردید خلاف شأن و دون جایگاه نمایندگی است. کلام پر مغز حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه «مجلس عصاره‌ی فضائل ملت است» بایستی نصب‌العین ایشان و همگان باشد. متاسفانه عصر فناوری‌های نوین ارتباطی، به زمانه‌ی «ذبح اخلاق» تبدیل شده و بعید نیست این سطح از مشکلات امروز جامعه‌ی ما هم ناشی از این باشد که «الناس علی دین ملوکهم».
شایسته است در هر شرایطی، اخلاق را پاس بداریم و فراموش نکنیم که سعادت و سجایای اخلاقی و کرامت انسانی را باید آموخت و به کار بست چرا که در حدیث معروفی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می‌خوانیم: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده‌ام».

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: