کد خبر: ٢٣٥٠٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/16-١٢:٥٥

چه نوع کودی به گیاهان آپارتمانی بدهیم؟ هر گیاهی کود بخصوص خود را دارد و نیاز گیاهان متفاوت می‌باشد و نمی‌توان یک نوع کود برای همه‌ی گیاهان انتخاب کرد اما نیاز برخی از گیاهان مانند یکدیگر می‌باشد. یک سری از گیاهان خاص وجود دارند که مواد معدنی مورد نیاز آن‌ها متفاوت بوده اما به‌جز آن‌ها می‌توان تقریباً با این روشی که می‌خواهیم معرفی کنیم اکثر گیاهان آپارتمانی را کود دهی کرد. به طور کلی می‌توان گیاهان آپارتمانی را به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول گیاهان با برگ‌های تزئینی، دسته دوم گیاهان گل‌دار که تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد و کاکتوس‌ها و ساکولنت ها.

 

۱_ گیاهان با برگ‌های تزئینی:
آبادان خبر _ گونه‌ای از گیاهان آپارتمانی هستند که فقط برگ‌های آن‌ها جنبه زینتی داشته و در آپارتمان یا گلدهی نمی‌کنند یا سن گلدهی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. گیاهانی مثل پتوس، برگ انجیری، فیکوس بنجامین، و... بسیاری از گیاهانی که فقط رویش برگی دارند و برگ‌های آن‌ها جنبه زیبایی و زینتی دارد. برای این گیاهان می‌توان از کودهایی با نسبت مساوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم استفاده کرد و یا اگر نتیجه بهتری می‌خواهید می‌توانید از کودهایی با نیتروژن بالاتر استفاده کنید که مقدار نیتروژن آن‌ها کمی بیشتر از مقدار پتاسیم و فسفر می‌باشد. کودهای به نسبت مساوی مانند کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ یا ۲۰_۲۰_۲۰ می‌باشند و یا می‌توانید از کودهایی چون ۲۰_۲۰_۳۰ که مقدار نیتروژن آن‌ها بیشتر است استفاده کنید. عنصر نیتروژن در تولید برگ و رشد رویشی گیاهان تأثیر فراوانی دارد.

 

۲_گیاهان گل‌دار:
برخی گیاهان آپارتمانی هستند که بیشتر گل‌های آن‌ها نقش زیبایی و زینتی دارد. گیاهانی همچون انواع کاکتوس‌ها، گل کاغذی، یاس رازقی، شمعدانی، بنفشه افریقایی و .... بسیاری از گیاهان دیگر که گل‌دار بوده و تولید گل در آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد. برای این گیاهان باید از ترکیب کودهایی با فسفر و پتاسیم بیشتری استفاده کنیم که نسبت آن‌ها به نیتروژن بیشتر باشد که اصطلاحاً به آن‌ها کودهای پتاس بالا نیز میگویند. کودهایی با ازت پایین و پتاسیم بالا برای این گیاهان مفید می‌باشد و می‌توان از آن برای اکثر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نیز استفاده کرد. یک نمونه از کودهایی که پتاسیم آن بالا بوده و میزان ازت آن پایین و دارای فسفر به مقدار متوسط می‌باشد کود ۳۸_۱۱_۳ می‌باشد.

 

توجه کنید که رقم اول میزان ازت یا همان نیتروژن بوده، رقم دوم میزان فسفر و رقم سوم‌میزان پتاسیم در کودها می‌باشد. چند نکته دیگر که بسیار مهم می باشد اینکه گیاهان را حتماً در فصل رشد یعنی فصل بهار و تابستان که بیشترین فعالیت رویشی را دارند کود دهی کنید و در فصل پاییز و زمستان به گیاهان استراحت داده و کود دهی نکنید.

 

اگر از کودهای مایع یا پودری استفاده می‌کنید به علت شیمیایی بودن این کودها حتماً به مقدار توصیه شده یا حتی مقداری کمتر از آن را در آب حل کنید و ماهی یک‌بار به میزان لازم به گیاهان خود بدهید. توجه داشته باشید کوددهی تنها فصل رشد گیاهان استفاده شود. استفاده بیش از حد و بی مورد دلیل بر رشد بیشتر گیاهان نیست و با این کار مطمئناً گیاهان را رو به نابودی می‌برید.

 

۳_ کاکتوس‌ها و ساکولنت ها:
کود مناسب برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها و هر گیاهی که آب درون بافتی بالایی دارد باید دارای درصد کمی ازت باشد. برای کاکتوس‌ها می‌توانید از کودهای ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید.

 

در هنگام خرید کود مخصوص گیاهان به تاریخ انقضا توجه کرده و حتما راهنمای مصرف را داشته باشد.

 

 

 

گیاهان آپارتمانی،گل های آپارتمانی،کاکتوس،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:میهن کاکتوس

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: