کد خبر: ٢٣٠٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/11-١٠:٠٥

بازار مرغ در خوزستان هزار و یک مشکل دارد و همین امر سبب شده تا هرازگاهی شاهد نارضایتی تولیدکننده، عرضه کننده و مصرف کنندگان باشیم.

 

به گزارش آبادان خبر؛ مرغ یکی از موادغذایی پرمصرف و پرطرفدار بین ایرانیان است، اما طی ماه‌های اخیر نقش آن به دلایل مختلف از جمله؛ کاهش جوجه ریزی، حضور دلالان، افزایش بی رویه قیمت و نبود نظارت‌های کافی از تولید تا عرضه و فروش کمرنگ شده است.

بخش امور دام مورد غفلت قرار گرفته است

خدارحم امیری زاده، مدیر سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان در بخش زراعت و باغبانی توسعه خوبی داشته است و جزو استان‌های برتر کشور در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی به شمار می‌رود، ولی در بخش تولید محصولات پروتئینی و دامی موازنه منفی دارد و توانایی تامین نیاز‌های خود را نداریم، این در حالی است که در بخش زارعت و کالا‌های استراتژیک علاوه بر تامین خود، نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین می‌کنیم.

او یکی از علل مشکلات موجود در زمینه تامین و تولید محصولات دامی را توجه بیش از حد به بخش زراعت عنوان کرد و افزود: این وضعیت تاکنون نرمال نشده، اما طی یک سال و نیم اخیر با تشکیل کارگروه سرمایه گذاری، اقدامات خوبی برای سرمایه گذاری در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

تولید ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی و باغی

امیری زاده با اشاره به رتبه اول خوزستان در بخش محصولات زراعی و باغی در کشور با تولید ۱۷.۵ میلیون تن محصول اظهار داشت: در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک نیز مقام نخست را در سراسر کشور داریم، بطوریکه در سال زراعی اخیر که در بسیاری از استان‌ها شرایط سختی بود، خوزستان سهم ۱۴ درصدی در تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داد، اما در بخش تولیدات دام و طیور مشکل داریم و سرمایه گذاری در این زمینه ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تا تکمیل سرمایه گذاری‌ها باید تامین کمبود مواد پروتئینی از سایر استان‌ها که تولید مازاد مصرف دارند انجام شود، تصریح کرد: از طریق پشتیبانی امور دام و مرغ منجمد، تلاش داریم مشکل تامین مرغ رفع شود.

کمبود حدود ۱۰ قطعه مرغ در خوزستان

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت ۸۴۲ واحد مرغداری در سطح خوزستان بیان داشت: در این تعداد واحد، ۱۸ میلیون و ۴۳۰ هزار قطعه در هر دوره تولید می‌شود، این در حالی است که طی یک سال هر واحد ۳ الی ۴ مرحله جوجه ریزی دارد و در سال گذشته ۵۶ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم، اما نیاز استان در مدت مذکور ۶۶ میلیون قطعه بود.

امیری زاده با بیان اینکه بر اساس اعداد و ارقام موجود، با کمبود ۸ الی ۱۰ میلیون مرغ در استان مواجه هستیم، ادامه داد: علت این کسری ممنوعیت احداث، راه اندازی و ایجاد هرگونه مرغداری طی ۳ الی ۴ سال اخیر در سطح کشور است، در صورتیکه استانی مثل خوزستان در این حوزه دچار کمبود بوده و علت آن کمبود واحد‌های تولیدی و جلوگیری از توسعه و احداث آن است.

او به پیگیری‌های مستمر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون برای دریافت مجوز احداث و توسعه مرغداری‌ها در استان و سرمایه گذاری‌های جدید در این زمینه اشاره و عنوان کرد: با این اقدامات شاهد اضافه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه به ظرفیت مرغداری‌ها هستیم.

متقاضیان راه اندازی مرغداری به صف شوند

امیری زاده با اشاره به صدور مجوز و ارائه تسهیلات به فعالان سابقه دار در زمینه تولید مرغ و جذب متقاضیان جدید در این رابطه اظهار داشت: افرادیکه خواهان احداث و راه اندازی مرغداری و پرورش مرغ هستند می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و درخواست تاسیس مرغداری با ظرفیت‌های مختلف و طی مراحل اداری و معرفی به بانک‌های عامل فعالیت خود را آغاز کنند تا به زودی بتوانیم نبود تعادل در تولید، عرضه و تقاضا را رفع کنیم.

جهاد کشاورزی متولی تولید، توزیع و نظارت

او درخصوص راهکار‌های موثر برای کوتاهی دست دلالان و واسطه‌ها از بازار مرغ گفت: از روز دوشنبه هفته جاری با اجرای مانور در بازار‌های اهواز به طور بحث توزیع، نظارت و بازرسی‌ها را از سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تحویل گرفتیم، این در حالی است که تاکنون فقط مسئولیت تولید بر عهده جهاد کشاورزی بوده، ولی طبق تصمیم دولت مسئولیت نظارت بر بازار به این سازمان محول شده، به عبارتی دیگر جهاد کشاورزی هم متولی تولید است و هم متولی توزیع و بازرسی خواهد بود.

بسیج پا به بازار مرغ می‌گذارد

خدارحم امیری زاده با تاکید بر بیشتر و جدی‌تر شدن نظارت‌ها در بازار اضافه کرد: به این معنا که تعداد افراد ناظر و دفعات نظارت و بازرسی افزایش پیدا کنند، زیرا سودجویان از خلاء‌ها و روز‌های تعطیل سوءاستفاده کرده و از این طریق به سود می‌رسند، که در این زمینه تفاهم نامه‌ای فی مابین معاون اول رئیس جمهور و سازمان بسیج مستضعفان به منظور همکاری در بازرسی‌ها و نظارت‌ها منعقد شد و روز شنبه هفته آینده با حضور سردار حسن پور این برنامه را اجرایی خواهیم کرد.

او بسیج را ظرفیتی نامتناهی، بی نظیر و پایان ناپذیر دانست و اظهار داشت: در همه زمینه و همه موارد حضور دارد و امیدواریم در رابطه با مشکلاتی که در بازار مرغ شاهد هستیم، با ورود بسیج معضلات رفع شوند.

راه اندازی سامانه رهتاب چشم انتظار تصویب ستاد تنظیم بازار

امیری زاده تاکید کرد: علاوه بر موارد مذکور باید سامانه‌هایی برای کوتاه شدن دست دلالان و سوءاستفاده کنندگان طراحی شوند، البته هم اکنون سامانه ساتکا فعال است، اما در بحث نظارت شرایط خوبی نداریم و مغفول مانده، اگرچه در برخی استان‌ها سامانه‌ای با عنوان رهتاب طراحی شده و بر اساس بررسی‌ها صورت گرفته و توضیحات ارائه شده از سوی طراح این سامانه در استانداری خوزستان، در صورتیکه ستاد تنظیم بازار راه اندازی و فعال شدن این سامانه در خوزستان را مصوب کند، تاثیر زیادی در قطع دست واسطه‌ها و رسیدن مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف کننده‌ها ایفا خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولیدکننده محصول تولیدی خود را از طریق سامانه رهتاب به فروش می‌رساند و هزینه آن به صورت نقدی دریافت می‌کند، بیان داشت: کشتارگاه نیز هزینه را این طریق همین سامانه دریافت کرده و مرغ را از همین طریق به فروشگاه‌ها تحویل می‌دهد و عرضه کنندگان هیچ بهانه‌ای برای گرانفروشی ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان قیمت هر عدد مرغ را ۲۱ هزار تومان عنوان و تصریح کرد: کشتارگاه نیز ۸۰۰ تومان هزینه بابت ذبح هر قطعه دریافت می‌کند، همچنین ۲۵ درصد اُفت لاشه و ضایعات و ۷۵ درصد از بخش‌های قابل مصرف که برابر حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم است، ۲۹ هزار و ۶۶ تومان قیمت تمام شده آن برآورد شده، و عمده فروش و خرده فروش با افزایش یکهزار و ۹۳۴ تومان می‌توانند آن را به قیمت ۳۱ هزار تومان به خریداران عرضه کنند.

کاهش مراحل جوجه ریزی عامل ایجاد تنش در خوزستان

علیمراد محمدی، رئیس اتحادیه مرغداران اهواز درخصوص علت آشفتگی بازار مرغ و نارضایتی تولیدکنندگان و خریداران گفت: در سال‌های اخیر مرغداران استان می‌توانستند طی یک سال ۵ الی ۶ مرحله کار جوجه ریزی را انجام دهند، ولی امسال این مراحل کاهش یافت، بطوریکه مرغداران پس از ۸۰ روز اجازه دارند جوجه ریزی کنند، این در حالی است که فعالان در این زمینه پس از گذشت این بازه زمانی، ۱۰ الی ۱۵ روز باید در نوبت دریافت مجوز انتظار بکشند

او افزود: مقرر شد جوجه ریزی با فاصله ۸۰ روزه در استان‌هایی که با کمبود مرغ مواجه هستند لغو شود، ولی بر اساس مستندات و گزارش‌های دریافتی، مرغداران ۱۲۰ روز در نوبت دریافت مجوز مانده اند و فعالان با مراجعه به اتحادیه از باز نشدن سامانه برای اخذ مجوز شاکی بوده و در این زمینه مشکل دارند.

واردات جوجه خارجی با کیفیت به کشور

امیری زاده با تائید اظهارات رئیس اتحادیه مرغداران اهواز و ابراز نگرانی در این زمینه گفت: پیگیری‌ها و مکاتباتی در این رابطه انجام شده و استاندار ویژه خوزستان در جریان این موضوع است، اما طبق دستورالعمل کشوری، فاصله جوجه ریزی بین ۲ دوره ۸۰ روز اعلام شده است و پیگیری جدی این مسئله ادامه دارد.

او به واردات جوجه خارجی با کیفیت به قیمت حدود ۶ هزار تومان و تحویل به مرغداران از طریق پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اشاره کرد و افزود: ضمن اینکه طی آذرماه جوجه ریزی افزایش خواهد یافت تا همزمان با واردات جوجه، کمبود‌ها برطرف می‌شود.

افزایش ۳۰ درصدی سهمیه جوجه وارداتی

محمدحسن زمانی راد، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران استان خوزستان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید بیان کرد: جوجه یکروزه که قیمت آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومان مصوب شده، تا ۱۲ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود، پس نباید انتظار داشت این محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

او اظهار داشت: مقرر شده تعدادی از جوجه‌های وارداتی را به اتحادیه تحویل دهند که این نوید را مرغداران می‌دهم که از دیروز ۳۰ درصد سهمیه جوجه ما افزایش پیدا کرد، همچنین طی روز‌های آینده ۱۸ میلیون قطعه جوجه خارجی که تخم مرغ نطفه دار آن نیز وارد شده، به قیمت هر قطعه ۶ هزار تومان بین پرورش دهندگان مرغ توزیع خواهد شد.

زمانی راد با بیان اینکه گرمای هوا، شرجی و... در ۶ ماه نخست امسال جزو عواملی هستند که مانع جوجه ریزی در مرغداری‌ها می‌شود، افزود: همچنین شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان سبب تلف شدن حدود ۲۰ درصد مرغ‌ها شده، ضمن اینکه بازار در دست دلالان است، اگرچه تعزیرات حکومتی نیز پرونده تخلف برای متخلفان این حوزه تشکیل داده که بلاتکلیف مانده اند و ناگفته نماند که نهاده و خوراک طیور به موقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد.

خوزستان،خبرخوزستان،اخبارخوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان،آبادان خبر،آبادان نیوز،مرغ
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: