کد خبر: ٢١١٧٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/02-١٤:٤٤

در سال‌های اخیر گیاهان آپارتمانی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین وسایل تزیین خانه تبدیل شده‌اند. تزیین خانه با گیاهان آپارتمانی تا جایی پیش رفته که تقریباً در تمام اتاق‌ها و فضاهای منزل از این گیاهان زیبا استفاده می‌کنند؛ حتی در حمام و سرویس بهداشتی. اگر در خانه‌ی خود فضایی دارید که رطوبت بالایی دارد مثلا حمام یا پاسیو، یکی از گیاهان آپارتمانی را که در ادامه معرفی می‌کنیم، انتخاب کنید.

 

نگهداری گیاهان آپارتمانی در حمام

به گزارش آبادان خبر، شاید عجیب به نظر برسد ولی بسیاری از افراد در حمام خانه‌های خود فضای بزرگ و کافی برای نگهداری گل‌ها و گیاهان دارند. این کار نه تنها حمام شما را به یک فضای دنج و زیبا تبدیل می‌کند، برای خود گیاهان هم موقعیت خوبی است. چون بسیاری از گیاهان آپارتمانی، محیط گرم‌تر و مرطوب‌تر را بیشتر دوست دارند و در این محیط‌ها رشد بهتری دارند. رطوبت زیادی که در فضاهایی مثل حمام وجود دارد باعث می‌شود که برای گیاهان آپارتمانی متعدد، فضایی مناسب فراهم کند.

غیر از حمام، اگر در خانه‌ی خود پاسیو داشته باشید می‌توانید فضایی مرطوب برای گیاهان فراهم کنید. بسیاری از گیاهان آپارتمانی هستند که فضای مرطوب را بیشتر دوست دارند و در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. البته ضروری نیست که این گیاهان را حتماً در حمام یا پاسیو نگه دارید. هر جایی که آن‌ها را نگهداری می‌کنید، توجه کنید که حتما رطوبت مناسب برای رشد گیاه را فراهم کنید.

۱. پیله‌آی قاشقی

پیله‌آی قاشقش

این گیاه آپارتمانی زیبا که خودش به راحتی تکثیر می‌شود، در محیط‌های مرطوب و استوایی بهترین رشد را دارد. به همین دلیل در جایی مثل حمام می‌تواند به خوبی رشد کند. علاوه بر این در جایی که دارای پنجره با نور غیرمستقیم باشد، شرایط بهتری خواهد داشت. این گیاه که گاهی به آن گیاه یوفو هم می‌گویند دارای برگ‌های تخت و گرد است که ظاهری جذاب و متفاوت دارد و می‌تواند حال‌وهوای حمام و پاسیوی خانه را با زیبایی خیره‌کننده‌ی خود تغییر دهد.

۲. پوتوس طلایی

اگر از علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی رونده هستید می‌توانید پوتوس طلایی را انتخاب کنید. این گیاه در محیط‌های مرطوب، بهترین شرایط را برای رشد دارد و اگر هوای اطراف آن بیش از حد خشک شود، نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. پوتوس طلایی می‌توانید نور کم تا زیاد را تحمل کند البته تا زمانی که نور آفتاب، غیرمستقیم بتابد.

۳. آلوئه‌ورا

آلوئه ورا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است. هر کسی که سبک زندگی پرمشغله‌ای داشته باشد می‌تواند بدون نگرانی این گیاه را برای نگهداری در خانه انتخاب کند و از داشتن آن لذت ببرد. تنها چیزی که این گیاه برای زنده ماندن نیاز دارد دسترسی به نور زیاد است. نور غیرمستقیم هم کافی است اما اگر بتوانید آن را در نور مستقیم قرار دهید ممکن است گل‌های مرجانی‌رنگ زیبایی بدهد. پس این گیاه را در حمامی که پنجره و نور زیادی دارد قرار دهید. ژل داخل برگ‌های این گیاه برای درمان آفتاب‌سوختگی و التهابات پوستی مفید است.

۴. کالاتیا لانسیفولیا

کاتالیا

این گیاه زیبا با برگ‌های جذاب و حیرت‌انگیزش را باید در نور متوسط و غیرمستقیم قرار دهید و محیط آن باید از نظر رطوبت، دارای رطوبت متوسط تا بالا باشد. در این شرایط مطمئن باشید که به خوبی می‌توانید از آن نگهداری کنید. نگهداری این گیاه مثل یک رابطه‌ی هم‌زیستی است؛ محیط مرطوب حمام به گلدان‌تان سرزندگی می‌دهد و جذابیت گلدان، حال‌وهوای حمام را عوض می‌کند.

۵. سانسوریا یا گیاه ماری

از تازه‌کارها گرفته تا باغبان‌های حرفه‌ای، گیاه سانسوریا را همه دوست دارند و علاقه‌مندان به گل و گیاه، حداقل یک گلدان سانسوریا در خانه دارند. محبوبیت این گیاه به خاطر ظاهر جذاب، برگ‌های زیبا و راحت بودن نگهداری از این گیاه است. سانسوریا می‌تواند در محیط‌های با رطوبت‌های مختلف، به رشد خود ادامه دهد و از نظر رطوبت، محدودیتی ندارد و علاوه بر این، می‌تواند نور کم یا نور زیاد ولی غیرمستقیم را هم تحمل کند. به همین دلیل برای نگهداری در پاسیو، حمام و آشپزخانه‌های مرطوب، مناسب است.

۶. آلوکازیا

آلوکازیا

این گیاه خاص با برگ‌های متفاوت و زیبا، به رطوبت زیاد نیاز دارد. همچنین باید در نور زیاد و غیرمستقیم نگهداری شود. آلوکازیا را باید مرتب غبارپاشی کنید در نتیجه این گلدان برای کسانی که وقت کمی برای نگهداری از گل و گیاه دارند، اصلاً مناسب نیست. اما اگر دنبال گیاه آپارتمانی زیبایی هستید که بتواند در محیط‌های مرطوب به خوبی رشد کند و وقت کافی برای نگهداری از گل و گیاه دارید، آلوکازیا انتخاب خوبی است و از نظر ظاهر، یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین گیاهان آپارتمانی است.

۷. پاپیتال

اگر پیچک‌های فضای باز را دوست دارید می‌توانید با کاشتن پاپیتال در حمام، فضایی زیبا و متفاوت در آن ایجاد کنید. پاپیتالی که در گلدان کاشته شود، معمولاً مقاومت زیادی دارد و اگر فضای کافی داشته باشد، خیلی خوب و سریع رشد می‌کند. این گیاه نور و رطوبت متوسط را دوست دارد. بهتر است آن را در گلدان‌ها و سبدهای آویز بکارید. اگر بتوانید رطوبت مناسب آن را تأمین کنید، برای نگهداری در هر فضایی، مثلا راه‌پله و پاسیو هم مناسب است.

۸. تیلاندزیا

تیلاندزیا به آب زیاد نیاز دارد و در رطوبت متوسط تا زیاد، بهترین عملکرد را خواهد داشت. نور مناسب برای این گیاه نور زیاد و غیرمستقیم است. اگر حمام یا محیط مرطوب خانه دارای پنجره‌ی نورگیر است، حتما این گیاه زیبا را برای نگهداری در خانه انتخاب کنید.

۹. برگ‌انجیری یا مونسترا

گیاه مونسترا یا برگ انجیری با برگ‌های زیبایی که دارد همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به گل و گیاه است و از آنجا که می‌تواند در شرایط آب‌وهوایی مختلف دوام بیاورد، بهترین گزینه برای نگهداری در منزل است. این گیاه می‌تواند نور کم را تحمل کند ولی در فضایی با نور زیاد و غیرمستقیم، عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، برگ انجیری می‌تواند رطوبت‌های مختلف را تحمل کند و در مجموع، گیاهی سازگار است.

۱۰. پپرومیای هندوانه‌ای

پپرومیای هندوانه‌ای

این گیاه زیبا برگ‌هایی شبیه پوست هندوانه دارد و به همین دلیل پپرومیای هندوانه‌ای نامیده شده است. این گیاه از گیاهان علاقه‌مند به رطوبت است. باید آن را در هوای گرم دارای مقدار زیادی رطوبت همراه با نور متوسط تا زیاد و غیرمستقیم نگهداری کنید. آن را باید مرتب غبارپاشی کنید. به همین دلیل محیطی مثل حمام یا پاسیوها برای نگهداری آن مناسب است.

۱۱. بامبو

بامبو معمولاً در آب رشد می‌کند و نگهداری از آن بسیار راحت است. به همین دلیل با نگه داشتن آن در فضایی مثل حمام، می‌توانید حمام خانه را به یک اسپای زیبا تبدیل کنید. بامبو برای نگهداری در فضاهایی که نور کم دارند مناسب است. بنابراین اگر حمام شما نور کافی نمی‌گیرد، نگران نباشد. بامبو در این شرایط هم معمولاً به خوبی رشد می‌کند.

۱۲. فیلودندرون برگ‌قلبی

فیلودندرون بهترین انتخاب برای کسانی است که به تازگی نگهداری از گل‌های آپارتمانی را شروع کرده‌اند. این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و مقاوم است و تقریبا در بیشتر شرایط، دوام می‌آورد. برای نگه داشتن در حمام هم مناسب است چون در فضای مرطوب‌تر، بیشتر رشد می‌کند. علاوه بر این، فیلودندرون یک گیاه رونده است و به راحتی می‌توانید با آن محیط‌های مختلف خانه را به زیبایی تزیین کنید.

۱۳. ترادسکانتیا زبرینا

زبرینا

این گیاه رونده با برگ‌های بنفش‌رنگ، ظاهری خیره‌کننده و جذاب دارد. زبرینا در حمام و محیط‌های مرطوب بهترین عملکرد را دارد. رطوبت بالاتر، این گیاه را راضی‌تر و سرزنده‌تر نگه می‌دارد. اگر این گیاه در معرض هوای خشک قرار بگیرد، نوک برگ‌های آن به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

۱۴. گندمی یا عنکبوتی

این گیاه هم مثل سانسوریا نور زیاد را ترجیح می‌دهد ولی در نور کم هم دوام می‌آورد. علاوه بر این، رطوبت کم را هم می‌تواند دوام بیاورد ولی بهتر است آن را محیط‌هایی نگهداری کنید که رطوبت متوسط دارند. می‌توانید آن را روی یک قفسه در حمام بگذارید یا اینکه روی دیوار آویزان کنید. تکثیر آن هم راحت است فقط کافی است قسمت‌های کوچکی که شبیه یک گیاه گندمی کامل است و از گیاه اصلی رشد می‌کند، جدا کنید و داخل یک گلدان دیگر بگذارید.

۱۵. آنتوریوم

این گیاه را بیش از هر چیز به خاطر گل‌های براق، زیبا و خوش‌رنگش می‌شناسند که گلبرگ‌هایی شبیه قلب دارد. اگر بتوانید نور مناسب برای این گیاه را تأمین کنید، انتخاب هوشمندانه‌ای برای نگهداری در محیط‌های مرطوب است. این گیاه در فضایی که نور زیاد و غیرمستقیم داشته باشد، به خوبی رشد می‌کند و به رطوبت بیشتر علاقه دارد. با توجه کردن به برگ‌های این گیاه می‌توانید متوجه شوید که محیط اطراف آن خیلی خشک یا خیلی مرطوب است. اگر نوک برگ‌های آن زردرنگ شود یعنی رطوبت آن زیاد است و اگر نوک برگ‌های آن قهوه‌ای شود، یعنی فضای اطراف آن بسیار خشک است.

۱۶. سرخس آشیانه

سرخس آشیانه

سرخس‌ها بهترین گزینه برای نگهداری در محیط‌های مرطوب هستند به خصوص برخی انواع آن مثل سرخس آشیانه. این گیاه خاص در محیط‌هایی که نور کمتری دارند، عملکرد بهتری دارد بنابراین اگر دوست دارید که یک حمام تاریک را به فضایی دلباز و زیبا تبدیل کنید می‌توانید این گیاه را در آن نگهداری کنید. البته این گیاه می‌تواند رطوبت کمتر را هم تحمل کند ولی در محیط‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.

۱۷. دراسنا یا درخت اژدها

دراسنا انواع مختلفی دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. برای این گیاه، رطوبت بالا خیلی مهم است بنابراین می‌توانید آن را در محیط‌های مرطوب مثل پاسیوها و حمام‌ها نگهداری کنید. این گیاه می‌تواند نور کم را هم تحمل کند ولی اگر در فضایی با نور متوسط و زیاد قرار بگیرد، بهتر رشد می‌کند.

۱۸. گل چمچه‌ای یا اسپاتی‌فیلوم

این گیاه زیبای گل‌دار یک گیاه استوایی است به همین دلیل برای نگهداری در محیط‌های مرطوب خانه، بسیار مناسب است. برای اینکه مطمئن شوید که به خوبی گل می‌دهد، آن را در نور آفتاب و خاک آن را مرطوب نگه دارید اما نباید بیش از اندازه در رطوبت بماند. این گیاه اگر خشک بماند به مرور زمان پژمرده می‌شود ولی اگر دوباره آن را آب بدهید، سر حال می‌شود.

۱۹. آناناسی

آناناسی

این گیاه خاص و رنگارنگ در نور متوسط تا زیاد و غیرمستقیم، به خوبی رشد می‌کند. بنابراین نمی‌توانید آن را در جای مرطوبی که نور ندارد، نگهداری کنید. این گیاه در برابر خشکی بسیار مقاوم است و اگر فراموش کنید به آن بدهید، معمولاً زود سرحال می‌شود ولی دوست دارد در محیط مرطوب بماند به همین دلیل محیط حمام برای آن مناسب است.

۲۰. راونیا ریولاریس یا نخل پرشکوه

نخل پرشکوه رطوبت زیاد را دوست دارد بنابراین حمام می‌تواند برای نگهداری از آن مناسب باشد. اگر فضای بزرگی در حمام یا پاسیو دارید می‌توانید این گیاه بزرگ و زیبا را نگهداری کنید. این گیاه دوست دارد که چند وقت یک بار آن را غبارپاشی کنید. این گیاه می‌تواند نور کم را تحمل کند ولی بهتر است که در محیط آفتابی نگهداری شود.

۲۱. انجیر ربابی یا فیکوس لیراتا

برای فضای مرطوب و بزرگ، این درختچه بهترین گزینه برای نگهداری کردن است. البته این گیاه مشهور به این است که نگهداری از آن راحت نیست اما نگهداری از آن راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. این گیاه به نور زیاد و پایدار نیاز دارد و در فضاهای گرم و مرطوب بهترین عملکرد را دارد. به همین دلیل اگر در شهرهایی با آب و هوای گرم‌ و مرطوب زندگی می‌کنید یا حمام بزرگی دارید، می‌توانید این گیاه را نگهداری کنید.

۲۲. آگلونما

آگلونما

آگلونما تقریبا هر جایی در خانه می‌تواند رشد کند چون می‌تواند نور کم و رطوبت کم را تحمل کند. ولی در فضایی که نور زیاد و غیرمستقیم داشته باشد و دارای رطوبت بالا باشد، بهتر رشد می‌کند. پس اگر می‌خواهید آن را در محیط مرطوب نگهداری کنید، مطمئن شوید که نور کافی هم دریافت می‌کند.

۲۳. ارکیده

ارکیده

این گیاه در برابر میزان آب دادن، کمی سخت‌گیر است و باید مراقب آن باشید. این گیاه در عین حال که دوست دارد خاک نسبتا خشک‌تر داشته باشد، ولی رطوبت را دوست دارد چون یک گیاه استوایی است. ارکیده نور کم را هم تحمل می‌کند ولی در نور بیشتر و غیرمستقیم بهتر رشد می‌کند. به همین دلیل باید در جایی نگهداری کنید که پنجره داشته باشد.

جمع‌بندی

گیاهان آپارتمانی شرایط نگهداری مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها رطوبت را بیشتر دوست دارند. اگر پاسیو، حمام و گلخانه‌ای دارید که رطوبت کافی دارد می‌توانید تعدادی از این گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنید و از زیبایی بی‌نظیر آن‌ها برای تزیین خانه بهره‌مند شوید. البته بسیاری از این گیاهان را می‌توانید در محیط‌های دیگر هم نگهداری کنید چون مقاوم هستند.

 

گیاهان آپارتمانی،سانسوریا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:دیجی کالامگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: