ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : یک رسانه عربی در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، جزئیات تازه‌ای درخصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران منتشر کرد.

جوزپ بورل  Josep Borrell

روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به روند مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و کشورهای عربی خلیج فارس جزئیاتی در خصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن منتشر کرد.

جوزپ بورل سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که پیش نویس جدیدی درخصوص برنامه هسته ای ایران ارائه داده و از طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات خواسته است که این پیش‌نویس را قبول کنند تا مانع بروز «بحران خطرناک» شوند.

وی در مقاله ای که در فایننشال تایمز منتشر شد نوشت که این پیش نویس «ایده آل نیست» اما به نظر من به عنوان واسطه در این مذاکرات «این بهترین توافق ممکن است».

بورل بدون پرداختن به جزئیات تاکید کرد که پیشنهاد مطرح شده به تمام امور اساسی می پردازد و راه حل هایی را شامل می شود که تمام طرف‌ها با دشواری به آن ها دست یافتند.

منابع العربی الجدید ادعا کردند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزپ بورل ملاحظات ایران درخصوص این پیشنهاد را به وی ابلاغ کرده و گفته است که ایران به طور کلی مخالفت‌هایی با طرح دارد اما تاکنون به طور رسمی مخالفت خود را اعلام نکرده است.

این منابع می‌گویند: مسئولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که در مارس گذشته مطرح شده اضافه نمی کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.

این منابع درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم ها، دادن ضمانت های کافی و همچنین اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به سه سایت هسته ای ایران مربوط می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این مدعی شده بود که ایران در آن ها فعالیت هسته ای اعلام نشده دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کردند که پیشنهاد  جدید بورل رفع تحریم های بخشی از موسسات و شرکت های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه همه آن ها را شامل می شود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد می شود که دولتش به توافق احترام بگذارد.

این منابع در ادامه تاکید کردند که امیرعبداللهیان به بورل گفته است که ایران از پیشنهادها و ایده هایی که در راستای تکمیل مذاکرات و رسیدن به توافق هستند استقبال می کند و همزمان خواستار انجام مباحثات بیشتر درخصوص پیشنهادهای اروپایی و همچنین پیشنهادهای تهران برای رسیدن به راه حل های مشترک است.

این منابع همچنین تاکید کردند که پیشنهاد انجام دیدار میان علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است.

این منابع در بخش دیگری خاطرنشان کردند که وزیر خارجه ایران نیز پیشنهادات جدیدی درخصوص مسائل مورد اختلاف به بورل داده است.

در این گزارش آمده است که "به نظر می رسد که در آینده نزدیک شاهد توافقی نباشیم و باید تا ماه سپتامبر و قبل از نشست شورای حکام آژانس در آن ماه منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ می دهد.

منابع العربی الجدید در پایان تاکید کردند: تماس های علنی و غیرعلنی قطر و عمان با دو طرف ایرانی و آمریکایی به منظور نزدیک کردن رویکردهایشان ادامه دارد و تحرکات جدیدی درخصوص تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن در حال انجام است.


محسن روحی صفت معقتد است که باید از سر بی‌نیازی، طلب آب کرد. آن هم در قالب یک قرارداد همکاری که آب هم به عنوان یکی از موضوعات در آن بطن قرارگیرد و به عنوان نیاز اصلی تلقی نشود. اگر در چنین بستری قرار گیرد ما می‌توانیم افغان‌ها را وادار کنیم که حق‌آبه ما را بدهند، اما از سر نیاز انجام نخواهد شد.

محسن روحی صفت

گرفتن حق‌آبه از افغان‌ها به مطالبه‌ای بی‌حاصل تبدیل شده است که در دولتهای مختلف هر  دو کشور اقدامی مناسبی برای حل این مشکل صورت نگرفته است. اینک اما رئیس جمهور ایران این موضوع را با جدیدت پیگیری می‌کند و خواستار حل آن است. اما باید دید اکنون از چه شیوه‌ای می‌توان به خواسته بر حق خود رسید. به گفته محسن روحی صفت کارشناس مسائل بین‌الملل قبل از مطالبه‌گری آب از افغان‌ها باید با مدیریتی درست از هدر رفت منابع آبی داخلی جلوگیری کرد تا از سر احتیاج دست نیاز به سوی کشور همسایه دراز نکرد. چرا که تجربه ثابت  کرده است که حکوتها از دست نیازمند را پس می‌زنند. بنابراین موضع قدرت کمک موثری برای رسیدن به هدف است.

گفتگویی با رایزن سابق اقتصادی ایران در مالزی، سرپرست سابق سرکنسول گری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، پیشاور، قندهار، رئیس سابق ستاد افغانستان و کارشناس مسائل شبه قاره و جنوب شرق آسیا را بخوانید.

با توجه به اینکه حقابه ایران از سوی افغانستان وصول نمی‌شود و آقای رئیسی هم وزیر نیرو را مامور پیگیری این حق‌آبه کرده‌اند، از سوی هم  و سدسازی‌های افغان‌ها هم باعث شده که آب به ایران نر سد، از نظر شما این تعلل برای دادن حق‌ابه به ایران برای چیست؟

نخست قبل از اینکه بدون برنامه‌ریزی به دنبال حق‌آبه‌ای باشیم که سالهاست و حتی در دولت‌های مختلف همواره بر سر آن جدال بوده، باید به مدیریت منابع آب داخلی پرداخت تا با وجود بارش‌ها و حتی سیلاب‌هایی که به‌وجود می‌آید، کمبود و نبود آب را جبران کرد. تا به این شکل آب مورد استفاده و آشامیدنی زاهدان و زابل تامین شود. در نهایت با مدیریتی درست و بستری فراهم به دنبال حق‌خواهی خود باشیم.

مثلا در این منطقه نیم‌چاه‌هایی وجود دارد که در دوره‌ای پر از آب می‌شود اما تبخیر می‌شوند باید جلوی تبخیر آن آبها را گرفت. وقتی این آبها به سختی از افغانستان آمده و در نیم ‌چاه‌ها ریخته می‌شود چرا باید بگذاریم به راحتی تبخیر شود. و از سویی دیگر هم طرح انتقال آب از خلیج فارس هنوز  اجرایی نشده است. بودجه‌ای هم برای این‌کار تخصیص پیدا کرد اما برای کار دیگه‌ای مصرف شد. امری که مجلس  تخصیص داده بود.

البته آبی که از افغانستان می‌خواهیم حق ایران است و این حق باید از سوی ما مطالبه شود. ولی نه از روی  ضعف و از سر نیاز. ما از سر نیاز نخواهیم توانست آنچه را که از افغانستان به عنوان معاهده حقوقی است بگیریم. بلکه ما باید در حالت بی‌نیازی این آب را از افغانستان طلب کنیم. این ریشه در روحیه مردم آن سرزمین دارد و ربطی به حکومت‌ها هم ندارد. در همه حکومت‌ها چنین روحیه‌ای حاکم است که اگر از سر نیاز دستت را دراز کردید و آب خواستید، آب به دستتان نخواهد رسید. باید از سر بی‌نیازی، طلب آب کرد.  آن هم در قالب یک قرارداد جامع و همکاری در ابعاد و موضوعات مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی، مهاجرت، معدن و همه مسائل آب هم به عنوان یکی از موضوعات در آن بطن قرارگیرد و به عنوان نیاز اصلی تلقی نشود و اگر در چنین بستری قرار گیرد ما می‌توانیم افغان‌ها را وادار کنیم که حق‌آبه ما را بدهند. اما از سر نیاز انجام نخواهد شد.

پس اگر مطالبات ما به‌گونه‌ای باشد که دست نیاز به سویشان دراز کنیم، آیا ممکن است از دادن حق قانونی ما سرباز زنند؟

بله، زیر بار نخواهند رفت. ضمن اینکه  ما خودمان می‌توانیم آب مورد نیاز منطقه را تامین کنیم.چرا که مدیریت آب در آنجا کار سخت و زمان‌بری است. نیاز به برنامه‌ریزی دارد. مشکل پول هم نیست. یک بار هم بودجه تخصیص شده است اما در جای دیگری برای کار دیگری هزینه شده است. اما باید برای تبخیر آب نیم‌ چاه‌های موجود در منطقه اقداماتی صورت داد و نگذارند آبها هدر رود. پمپاژ آب دریای عمان نیز نیاز به برنامه ریزی و مدیریت و پشتکار دارد.

تا زمانی که به این شیوه به دنبال آب از افغانستان هستیم. یعنی ناکارآمدی در زمینه مدیریت منابع آبی؛ به هدف نمی رسیم. بخشی دیگری که باید به آن توجه وی‍ژه داشت، هدر رفت منابع آبی است.  اینها  را از روی تجربه‌های بیش از ۳۷ ساله خود در موضوع افغانستان و ارتباط با آنها می‌گویم. مطمئنم از سر نیاز نخواهیم توانست حق‌آبه خود را به دست آوریم. باید از موضع قدرت و از سر بی‌نیازی حق‌آبه را از آنها گرفت، چرا که در گذشته برای امضای  معاهده حقوقی هیرمند از همین موضع اقدام شد تا به نتیجه رسید.

آیا به نظر شما پیگیری برای گرفتن حق‌آبه از سوی ایران به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

من مطمئنم پیگیری‌های اکنون ایران با این روش‌ها نتیجه بخش‌نخواهد بود. اکنون اقدامات صورت می‌گیرد، پی‌گیری‌ها انجام می‌شود اما نیاز به تصمیمات هوشمندانه دارد و بدون مدیریت درست راه به جایی نخواهیم برد.

آیا برای گرفتن آب با طالبان دچار مشکل جدی خواهیم شد؟ چه اقدامات موثری باید انجام داد؟

تجربه نشان داده است که در موضوع آب رژیم‌های متعدد در افغانستان تدبیری‌ نیندیشیده‌اند. از زمان ظاهر شاه، داود، مجدالدین، کرزی، اشرف غنی و اکنون هیچ یک اقدام درستی صورت نداده‌اند، چرا که ما از راه اشتباهی وارد می‌شویم همانطور که در گذشته هم به نتیجه نرسیده ایم. به نظر من باید مسیر جدیدی برای این مطالبه‌ای که ما داریم پیموده شود.

برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید نخست مدیریتی داخلی صورت گیرد، دوم اینکه خواسته‌های ما در قالب پکیجی، که آب هم از عناصر آن باشد، در مقابل افغان‌ها گذاشته شود و در قالب همکاری‌های دوجانبه این موضوع را مطالبه کرد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: