کد خبر: ٢٧٨١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/26-١٦:٣٥

مصاحبه احمد امیری، شاعر و منتقد ادبی در سال 1389 با خبرگزاری ایسنا

 

آبادان نیوز: گفته يك شاعر؛ اندازه ادبيات دهه 80 در حد ادبا و ادبيات بزرگ كشورمان نيست به همين خاطر مردم جامعه ادبی را تحريم كرده‌اند.

 

احمد اميری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيان كرد: نخستين مشكل جامعه ادبي اين است كه آن را مختص شاعران، نويسندگان و ناقدان مي‌داند در صورتي كه جامعه ادبي مخاطبان عام و مردم را نيز در بر مي‌گيرد.

وي افزود: متاسفانه در برگزاري همايش‌ها و جشنواره‌هايي كه در نهايت منجر به انتخاب برگزيدگاني مي‌شود، يك اصل اساسي كه همان نظر مخاطبان است، در نظر گرفته نمي‌شود.

او خاطرنشان كرد: اين در حالي بوده كه در ساير جوامع نخستين مساله‌اي كه در برگزيده كردن شاعران در جشنواره‌ها و جايزه‌هاي ادبي در نظر گرفته مي‌شود ميزان پذيرش اثر نويسنده و موفقيت آن در ميان مخاطبان است كه از اولويت‌هاي كاري اين جشنواره‌ها به شمار مي‌رود.

اين شاعر توضيح داد: در حال حاضر نمي‌توان چنين تصوري را از برگزيدگان جشنواره‌ها و جايزه‌هاي ادبي داشت كه اثر آن‌ها مورد پذيرش و قبول تمامي جامعه ادبي آن حوزه باشد، زيرا برخي داوري‌ها و انتخابات سليقه‌اي است.

اميری ادامه داد: زماني مي‌توان اثر نويسنده يا شاعري را به عنوان اثر برتر سال در نظر گرفت كه جامعه مخاطبان و عامه مردم نيز آن را انتخاب كرده باشند.

او تصريح كرد: اثري كه مخاطب نداشته باشد را نمي‌توان برگزيده دانست به همين دليل اكثر افرادي كه در جشنواره‌ها و جوايز ادبي به عنوان منتخب معرفي مي‌شوند برگزيده نيستند زيرا آثارشان موفق به نفوذ در ميان مردم و جلب رضايت مخاطبان نشده‌ است.

 

در ادامه بیشتر بخوانید

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: