کد خبر: ٢٧٦٨٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/14-١٣:٤٨

مجموعه شعر «سکوت»، سروده احمد امیری توسط انتشارات نوردان در سال 1391 منتشر شده است. به همین بهانه سعی دارم کمی به تحلیل این دفتر شعر بپردازم.

 

آبادان نیوز: احمد امیری، شاعری سپید سرا می‌باشد که از کلیشه‌های محتوایی فاصله می‌گیرد و مخاطب را با نوع خاصی از تصویر سازی در شعر آشنا می‌کند و موضوعات را از زاویه تازه‌ای به او نشان می‌دهد.

امیری شاعری است که فضای پیرامونی خود را در اشعارش با جهان بینی خاصی تفسیر میکند. در زبان شعری احمد امیری شاهد تکرار شکلی و محتوای شاعران گذشته نیستیم، اشعار سپید او  دارای نوع خاصی از موسیقی در شعر است، سروده های او زمان و مکان مشخصی ندارد و فاقد تاریخ انقضا می باشد و با اینکه گاها میتوان از گره های محتوایی موجود در اشعار این سپید گو‌ گله کرد اما از زاویه دیگر می بینیم، استعاره‌ ها و کنایه های شاعر، لذت خاصی به مخاطب حرفه ای شعر میدهد و او را تحریک به شکافتن رموز شعر امیری می‌کند.

شعر های اجتماعی مجموعه شعر سکوت با فاصله گرفتن از شعار زدگی و حتی سیاسی پردازی یک اثر هنری استاندارد است که در درون خودش تمامی مضامین سیاسی، اجتماعی و... را در بر میگیرد و هرکسی به اقتضای روحیه خود میتواند آن را تعبییر کند، در مجموع می‌توان گفت اشعار احمد امیری ماهیتی همگانی دارد و با فاصله گرفتن از فضای شخصی که در حال حاضر ادبیات ما را در برگرفته دنیای بزرگتری را جستجو میکند.

به بهانه دومین مجموعه شعر احمد امیری که بزودی منتشر می شود، این یاداشت را که به نوعی خاطره بازی با سال های گذشته است مجدد منتشر کردم تا گله ای داشته باشم به فاصله ده ساله از چاپ دوم کتاب امیری البته باید خاطر نشان کنم امیری در این یک دهه، دو کتاب تحت عنوان "نقد نامه هنر و ادبیات" و "بررسی تصاویر شعر دهه چهل و پنجاه در ایران" را منتشر کرده است اما باز هم این توجیهی قوی بر این فاصله زمانی نیست 

 

آیدا مبتکر  

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: