مصاحبه احمد امیری، شاعر و منتقد ادبی سال 1393/ ایسنا

 

آبادان نیوز:  یک شاعر و منتقد ادبی گفت: در چند وقت اخیر چهره ادبی جدیدی به ادبیات ما معرفی نشده است.

 

احمد امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  اظهار کرد: علت معرفی نشدن چهره جدید در ادبیات ضعف در مطالعه و تحقیق است.

او بیان کرد: استعداد ادبي زمانی شکوفا می‌شود که شاعر و داستان‌نویس در کنار کار ادبی که بر اساس نبوغ خودش انجام می‌دهد به مطالعه نیز بپردازد.

او ادامه داد: ما در زمینه ادبیات در کشور نابغه زیاد داریم اما به خاطر عدم مطالعه کافی خودشان را در محدوده‌ای خاص گرفتار کرده‌اند و همین موضوع  باعث می‌شود که حال و روز شعر ما این گونه باشد.

اين منتقد ادبي اظهار كرد: ما با کسی تعارف نداریم اما وضعیت شعر ما به غیر از آثار شاعران کلاسیک  و معاصر دهه چهل و پنجاه والبته ا‌ویل دهه شصت اثر جدیدی  نداریم و اگر بخواهیم به همین شیوه پیش برویم و هر کسی عَلم خودش را در ادبیات بلند کند حالا حالاها باید از جیب بخوریم.

وي خاطرنشان كرد: یکی از آسیب‌هایی که به شدت شعر ما را تهدید می‌کند همین خودباوری‌های بی‌جایی است که بعضی شاعران جوان در محافل ادبی که برگزار می‌شود پیدا می‌کنند.

اميري توضيح داد: مطالعه ناکافی و اشراف نداشتن به مسايل ادبی و فقط ژست شاعرانگی داشتن نیز از جمله آسیب‌های تهدید کننده ادبیات است.

او گفت: یک شاعر زمانی شاعر می‌شود که مردم او را قبول کنند. نباید مردم را دست کم گرفت چراکه مردم ما چندین هزار سال شعر و ادبیات را در عقبه خود دارند. اگر شعر و ادبیات را متوجه نشوند اما فرق شعر خوب و بد را می‌توانند تشخیص بدهند.

امیری بيان كرد: جامعه ادبی مخاطب حرفه‌ای شعر هستند و شعرخوانان خوبی هستند و الان چند سالی است که آنها تشنه هستند اما چیزی به آن‌ها تزریق نمی‌شود.

احمدامیری

 

بیشتر بخوانید

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: