کد خبر: ١٨٢٦٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/06-١٠:٢٤

بشر امروزی دچار نوعی مصرف گرایی ناآگاهانه گردیده است که برخی عوامل خاص باعث مصرف‌گرایی اجباری برای شهروندان و حتی ساکنین روستاها گردیده است و پیامد آن تولید میلیون‌ها تن انواع پسماندهای مختلف به صورت روزانه می باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، پسماندهای خشک به ویژه کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلزات و شیشه از ارزش اقتصادی و زیست محیطی برخوردار بوده و در صورت تفکیک، در واحدها و کارخانجات بازیافت به محصولاتی با کاربردهای مشابه و یا جدید تبدیل می شوند تا از اتلاف منابع و سرمایه های ملی جلوگیری به عمل آید.

پسماندهای پزشکی (بیمارستانی)

به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می‌شود.

پسماندهای ویژه یا خطرناک

کلیه پسماندهایی که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک، از قبیل سمیت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و موارد مشابه آن‌ها به مراقبت ویژه نیاز داشته باشند جزو پسماندهای ویژه محسوب می شوند.

پسماندهای کشاورزی

به پسماندهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می‌شود. این پسماندها شامل فضولات، لاشه حیوانات (دام، طیور و آبزیان)، محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصرف می باشند.

پسماندهای صنعتی

به کلیه پسماندهای ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می‌شود که شامل براده‌ها، سرریزها، لجن های صنعتی و ... می گردد.

ضایعات الکترونیک

پسماندهای الکترونیک را به دلیل خطرآفرین بودن می‌توان زیر مجموعه‌ای از پسماندهای ویژه حساب کرد، زباله الکترونیک به دستگاه‌های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون گوشی‌های رایانه‌ها، لوح‌های فشرده و... گفته می شود که حاوی فلزات خطرناکی مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند و در صورت رهاسازی در طبیعت پس از پایان عمر مفید و عدم بازیافت صحیح، از آلاینده‌های خطرناک محیط زیست به شمار می روند.

اقلام حجیم اسقاطی

این نوع پسماند زیرمجموعه‌ای از پسماند خشک محسوب می‌شود و شامل: وسایل چوبی و فلزی بزرگ، چرم، پارچه و منسوجات دستگاه‌های سرمایش و گرمایش، مبلمان منزل و سایر اقلامی است که اندازه آن‌ها بزرگتر از پسماندهای معمول تولید شده در منازل باشد.

پسماندهای خاک و نخاله ساختمانی

به مواد زائد حاصل از عملیات عمرانی و تخریب و نوسازی ساختمان‌ها مانند آجر، شن، الوار، سنگ، بتن و... اطلاق می گردد.

پسماندهای خیابانی

برگ درختان، لجن آب‌روها و جوی‌های خیابانی، زائدات ناشی از هرس درختان خیابانی و...

پسماندهای پارکها، فضای سبز و گلستان‌ها

مانند پسماندهای باغبانی، زائدات ناشی از چمن‌زنی، هرس درختان، شاخ و برگ و ...

دورریز غذا

ایران از نظر ضایعات مواد غذایی مقام اول را به خود اختصاص می‌دهد و جزو سه کشوری است که بیشترین میزان ضایعات مواد غذایی را در جهان دارند.

خارج از هزینه‌های زیست محیطی که این دورریز ایجاد می‌کند، هزینه‌های اقتصادی فراوانی نیز به بودجه خانوارها تحمیل می‌شود

دورریز غذا آن هم با این حجم عظیم علاوه بر اینکه اسراف محسوب می‌شود و در دین مبین اسلام کاری زشت و ناپسند است باعث می‌شود تا امنیت غذایی مورد تهدید واقع شود و حتی به نوعی تهدیدی برای منابع آب نیز باشد، چرا که برای تولید این غذاهای دورریز اولأ آب مصرف شده است و ثانیا شیرابه‌های تولیدشده از این حجم دورریز غذایی می‌تواند تهدیدی برای آلوده‌کردن آب‌های زیرزمینی باشد. بخشی از دور ریز غذا مربوط به چشم و هم چشمی، ملاحظات عرفی نادرست و عدم مصرف صحیح مردم می‌باشد.

جلوگیری از دورریز غذایی

- اگر روز پرمشغله‌ای دارید، برای طبخ شامی که اصلا انرژی و آمادگی آن را ندارید، برنامه ریزی و خرید نکنید؛ چراکه مواد غذایی که خریداری کرده‌اید راهی فریزر یا قفسه آشپزخانه می‌شوند. همچنین اگر جزو افرادی هستید که هفته‌ای یک شب در رستوران غذا میل می‌کنید، حتما آن را در برنامه هفتگی خود بگنجانید تا در خریدهای خود تعادل را رعایت کنید.

- از دورریزهای خود یادداشت برداری کنید، مثلا به مدت یک ماه، سپس این لیست را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانید آن را بهبود دهید.

- هرچند روز یک‌بار محتویات یخچال را بررسی کنید تا یادتان بماند چه مواد غذایی در یخچال دارید. تاریخ مصرف مواد غذایی را کنترل کنید و آنهایی را که موعد فاسدشدنشان نزدیک است جلوی چشم بگذارید تا سریع تر مصرف شوند. همچنین سعی کنید همیشه مواد غذایی را در یک جای ثابت یخچال قرار دهید تا مصرف آن‌ها را فراموش نکنید.

- غذاهای مانده را به حیوانات خانگی بدهید یا از آنها کمپوست تهیه کنید و آنها را به خاک برگردانید.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:شهریارنیوز
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: