کد خبر: ١٧٩٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/24-١٢:٣٨

آبادان خبر

سادگی زیباست ...

ساده زیستی یکی از بهترین نمادهای صرفه جویی و عزتمندی است که با قناعت و زهدو اراده به دست می آید و از صفات نیک محسوب می شود.

 

به گزارش آبادان خبر، الگوی مصرف و ضرورت توجه به تغییر آن موضوعی است که مدت های مدیدی توجه نظریه پردازهای فرهنگی را به خود جلب کرده است. بارها شنیده یا دیده ایم که گفته شده است برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز مبرمی به تغییر سبک مصرف یا الگوی مصرفی جامعه وجود دارد. اما الگوی مصرف کنونی مگر چه ویژگی هایی دارد که باید آن را تغییر داد؟

در ابتدا بهتر است که تفسیری از الگوی مصرف کنونی برای شناخت بهتر ارائه نماییم. تحقیقات اجتماعی نشان داده است که الگوی مصرف فعلی که همراه در حال گسترش است برگرفته از هژمونی سرمایه داری[1] است واین هژمونی متکی بر نظام سرمایه داری بین المللی شکل گرفته است. در الگوی مصرف برگرفته از این نظام برای انباشت سرمایه بی حد و حصر نیاز به تولید بیشمار است و برای آنکه تولید همچنان ادامه یابد، نیاز به مصرف بی نهایت است. بنابراین مصرف بی نهایت بزرگترین دغدغه جامعه سرمایه داری است که از دل آن برندگرایی و سبک زندگی تجملی سر برآورده است. اما یک نکته ظریف وجود دارد که هژمونی سرمایه داری سواربر تفکر سکولارغربی قدرتمند شده است. در نظام اقتصادی به اصلاح آزاد هیچ اصل اخلاقی معتبر نیست. خلاء ارزشی حاصل از آن منجر به نیاز شدید به خلق ارزش و خلق هویت جعلی می شود و مصرف و مصرف گرایی بهترین پاسخ برای پر کردن این خلاء است.

اما الگوی مصرفی که ما به دنبال ان هستیم چیست؟ نظام اقتصادی ما متکی بر اقتصاد آزاد و بی هویت نیست. نظام اقتصادی ایران مبتنی بر ارزش های اسلامی - ایرانی است. ما در کشورخود اصول اخلاقی را دنبال می کنیم که مبتنی بر ارزش های مصرفی صرف نمی باشد. بلکه بر اخلاق و هویت دینی و ملی ما استواراست. پس اگر بر اصول دیگران که در واقع همان سبک زندگی بی هویت است اصول خود را ترسیم کنیم و رفتار نماییم. بی اصولی را انتخاب کرده ایم و ازهویت واقعی خود قافل مانده ایم و هویت جعلی را برگزیده ایم که نظام سرمایه داری بر ما دیکته کرده است. اما اصول اخلاقی که در فرهنگ و مذهب ما جاری است همان سبک زندگی ساده و بی آلایش است.همان سادگی که هویت و غایت ما را بیان می کند. قرار نیست هویت خود را با مصرف جعل کنیم بلکه قرار است هویت واقعی خود را بشناسیم و محقق کنیم.

ساده زیستی یکی از بهترین نمادهای صرفه جویی و عزتمندی است که با قناعت و زهدو اراده به دست می آید و از صفات نیک محسوب می شود.ساده زیستی روحیه فداکاری و دفاع از حق، و روحیه تواضع و فروتنی را در فرد زندهمی کند و منشایی برای کارها و خدمات بزرگ به جامعه می شود. ساده زیستی حد و مرزی چون قناعت و عفاف و پرهیز از اسراف و تبذیر دارد به دور از افراط و تفریط، ملاک ساده زیستی در پوشش، مسکن، خوراک، خودرو و... در هرعصری، وضعیت اقتصادی مردمان همان عصر هستند. در اصلاح الگوی مصرف باید ملاک های ساده زیستی را ترویج دارد، چرا که سادگی زیباست.

دکتر ستاره فیروزی

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: