کد خبر: ١٨٩٢٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/07-١٩:٢١

کمردرد، ‌درد گردن، بیماری دیسک و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات از جمله مهمترین اختلالات ستون فقرات هستند که در درازمدت فرد را با مشکلات جدی مواجه می‌کنند؛ با رعایت چند نکته ساده می‌توان از بروز اختلالات ستون فقرات اجتناب کرد.

 

به گزارش آبادان خبر، در این گزارش هشت عادت نامناسب که موجب آسیب ستون فقرات می‌شوند، به اختصار معرفی شده است.

۱- نشستن طولانی مدت موجب تضعیف عضلات کمر و فشار مضاعف بر دیسک‌ها شده و حتی ممکن است موجب بیرون زدن آن‌ها شود.

۲- اضافه وزن به ویژه در میان تنه موجب بزرگ‌شدن شکم و فشار مضاعف به عضلات کمر می‌شود. این فشار به مرور زمان موجب خم شدن ستون فقرات و انحنای غیرطبیعی آن می‌شود.

۳- بر اساس تحقیقات دانشگاه دوک، استرس و عصبانیت یکی از عوامل درد مزمن کمر محسوب می‌شود. کاهش استرس و گذشت می‌تواند این نوع کمردرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۴- وضعیت بدنی نامناسب در زمان انجام فعالیت‌های روزانه می‌تواند انحنای طبیعی ستون فقرات را تغییر داده و موجب بروز کمردرد و مشکلات جدی در ستون فقرات شود.

۵- استفاده از کفش نامناسب به ویژه کفش‌های پاشنه بلند موجب فشار روی ستون فقرات شده و مفاصل ران و ستون فقرات را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

۶- نداشتن فعالیت فیزیکی مستمر به ویژه تمرینات تقویت‌کننده میان تنه موجب تضعیف بدن به طور کلی و تضعیف عضلات و بافت‌های پیوندی ستون فقرات می‌شود.

۷- استفاده طولانی از کیف دستی که معمولا با یک دست حمل شده و با لوازم، کتاب، نوشیدنی و مواد خوراکی پر می‌شود، فشار زیادی را به یک طرف بدن تحمیل می‌کند. در این وضعیت ستون فقرات به منظور حفظ تعادل بدن فشار زیادی را متحمل می‌شود و در بلند مدت دچار آسیب خواهد شد.

۸- استفاده از تشک نامناسب می‌تواند به کمردرد بینجامد. عمر مفید یک تشک با کیفیت حدود پنج تا هفت سال است. پس از آن قسمت میانی تشک فرورفته و در هنگام خواب موجب تغییر شکل ستون فقرات و در نتیجه کمردرد می‌شود.

کمردرد، گردن درد، بیماری دیسک و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، مهمترین اختلالات ستون فقرات هستند. وضعیت نادرست بدنی، اضافه وزن و چاقی، کفش نامناسب، صندلی و تشک غیر استاندارد و بی تحرکی، به افزایش کمردرد و اختلال ستون فقرات دامن می‌زنند.

آمار منتشر شده از انجمن کایروپراکتیک آمریکا در مورد کمر درد:
- اختلالات ستون فقرات و کمردرد مهمترین عامل ازکار افتادگی و ناتوانی در سراسر جهان است.
-حدود ۸۰ درصد افراد از کمر درد یا گردن درد رنج می‌برند.
- ۵۰ درصد کارمندان و کارگران برای یک بار هم که شده در سال به کمر درد یا گردن درد مبتلا می‌شوند.
- کمر درد و گردن درد مهمترین دلیل درخواست مرخصی استعلاجی کارمندان است.
- کمر درد پس از سرما خوردگی، بیماری‌های پوستی و آرتروز شایع‌ترین علت مراجعه به پزشک است.
-بسیاری از مشکلات رایج ستون فقرات با تغییر عادات نشستن، راه رفتن و خوابیدن از بین می‌روند. نحوه بلند کردن اشیا از زمین، اجتناب از بلند کردن اشیای سنگین و یوگا از مهمترین روش‌های جلوگیری از آسیب به ستون فقرات هستند.

حرکات ورزشی که تحت نظر متخصص انجام شود و تمرکز آن روی کشش و تقویت ستون مهره‌ها، فیله‌ها و شکم باشد برای سلامت ستون فقرات موثر است. این حرکات منظم باعث توزیع مواد غذایی مورد نیاز دیسک‌های ستون فقرات و بافت‌های نرم اطراف آن می‌شود و علاوه بر تسریع بهبودی، سلامت دیسک‌ها، عضلات، لیگامن‌ها و مفاصل را به دنبال دارد.

توجه به وضعیت ستون مهره‌ها در هنگام نشستن یکی دیگر از مواردی است که برای سلامت ستون فقرات باید مورد توجه قرار گیرد. ستون فقرات به طور طبیعی به صورت یک منحنی S شکل است. نشستن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت بیشترین صدمه را به ستون فقرات وارد می‌کند. استفاده از صندلی ارگونومیک و طبی، راه رفتن و انجام حرکات کششی هر ۳۰ دقیقه یک بار به شدت توصیه شده است.

جالب است بدانید که فشار وارد شده به ستون فقرات هنگام نشستن، سه برابر بیشتر از زمانی است که راه می رویم یا ایستاده‌ایم.
انتخاب کفش مناسب و طبی، استفاده از تشک و بالش طبی با مشورت پزشک، ورزش شنا، تغذیه سالم و اجتناب از سیگار از دیگر موارد توصیه‌شده برای سلامت ستون فقرات است.

 

ستون فقرات،کمر درد،دیسک کمر،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:ایرنا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: