کد خبر: ١٧٢٩٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/07-١١:١٦

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: جهش جدید ویروس کرونا در انگلیس نگرانی هایی را در بین متخصصان، پزشکان و مردم ایجاد کرده که بخش عمده آن با سرایت پذیری بیشتر این بیماری ارتباط دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر سید محمد جزایری روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که جهش جدید ویروس کرونا چه نگرانی هایی می تواند به دنبال داشته باشد، گفت: یکی از نگرانی هایی که در روزهای ابتدایی این جهش مطرح شد این بود که آیا این نوع ویروس احتمال افزایش شدت بیماری را در پی دارد؟ موضوعی که تاکنون تایید نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تایید یا رد نهایی این موضوع نیاز به زمان بیشتری دارد به عبارتی باید هم در سطح آزمایشگاهی افزایش بیماری زایی ویروس بررسی شود و هم در بین بیماران آن را ارزیابی کرد که این کار زمان بر است؛ ولی بر اساس برخی شواهد موجود تا الان این موضوع اثبات نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی دیگر از نگرانی ها در این زمینه را افزایش قدرت سرایت ویروس اعلام کرد و گفت: محققان اثبات کردند که قدرت سرایت ویروس از فرد به فرد دیگر با این جهش ها افزایش پیدا کرده است.

آیا جهش ویروس در کارایی واکسن های کرونا موثر است؟

وی یکی از موضوعاتی که با جهش جدید ویروس کرونا سبب نگرانی مردم شده، کارایی و اثربخشی واکسن ها اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به طور دقیق نمی توان به این سوال پاسخ داد و این موضوع به بررسی بیشتری نیاز دارد.

جزایری افزود: هرچند هم زمانی پیدایش این ویروس جدید با ساخت واکسن، نگرانی هایی را در این زمینه به وجود آورده، اما در حال حاضر به طور قطع نمی توان این نگرانی را از بین برد؛ ولی اساسا طراحی واکسن به خصوص واکسن های ویروسی به نحوی است که با چند جهش در ویروس، اثربخشی خود را بتواند داشته باشند.

وی تاکید کرد: قابلیت بروز جهش و فرکانس آن در ویروس کرونا به مراتب کمتر از آنفلوآنزا است. ما همه ساله شاهد بروز جهش در ویروس آنفلوآنزا از سراسر دنیا هستیم؛ ولی همانطور که همه شاهد هستند، واکسن های جدید علیه آنفوآنزا طوری طراحی می شوند که مصونیت ایجاد کنند.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: تاکنون بروز جهش های مهم و تاثیرگذار در ویروس کووید - ۱۹ به مراتب کمتر از ویروس آنفلوانزا بوده است.

بیشتر مراقب گروهای پرخطر باشیم

وی یکی دیگر از نگرانی های جهش ویروس جدید کرونا را بیشتر شدن احتمال ابتلای گروه های پرخطر بیان کرد و گفت: چون قدرت سرایت پذیری ویروس افزایش یافته، گروه های پرخطر بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و باید مراقبت بیشتری از خود کنند.

جزایری افزود: افراد مسن، بیماران زمینه ای مانند دیابت، بیماریهای قلبی - عروقی، ریوی و سرطان که قدرت ایمنی بدن شان ضعیف شده، نسبت به سایرین باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: این افراد باید نسبت رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

جزایری مهمترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا را رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام کرد و گفت: مردم همچنان باید توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

بروز جهش جدید در ویروس در انگلیس

وی درخصوص جهش جدید ویروس در انگلیس، گفت: در انگلیس مانند سایر کشورهای اروپای غربی مجامع علمی با همدیگر همکاری مشترک داشته اند و برروی ترکیبات ساختمانی نمونه های ویروس از نظر پروتئینی و اسیدهای آمینه بررسی های منظم و دوره ای را انجام می دهند.

جزایری افزود: از ابتدای تابستان امسال این موسسات متوجه شدند که نوع خاصی از این ویروس در اجتماع، شروع به افزایش کرده است. لیکن آن چیزی که این مجموعه ها را به این نقطه رساند تا هشدار صادر کنند این بود که میزان بروز این نوع ویروس جهش یافته از مهرماه در سطح جامعه به نحو فزاینده ای مشاهده شد.

وی ادامه داد: این ویروس جهش یافته، از همان نوع کووید - ۱۹ است ولی نقشه ژنتیکی خود را در حد مختصری تغییر داده است. بررسی های این مجموعه ها نشان می دهد که ۱۷ جهش مختلف رخ داده که مهمترین آن در پروتئین شاخک ویروس در محل اتصال به گیرنده های انسانی است. این محل دقیقا محل اتصال پادتن (آنتی بادی) ایجاد شده توسط واکسن و احتمالا نقطه هدف داروهای ضد این ویروس (در آینده) خواهد بود.

جزایری افزود: این نوع ویروس ابتدا در جنوب شرقی انگلستان گزارش شد و سپس در نقاط دیگر این کشور هم مشاهده شد. در حال حاضر کشورهای دانمارک، هلند و بلژیک هم گزارش این نوع ویروس جدید را در جمعیت عمومی مبتلا مشاهده و گزارش کرده اند.

منبع:ایرنا

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: