کد خبر: ١٧١٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/01-١٨:٤٤

یافته‌های محققان نشان می‌دهد گونه جدید کشف شده کووید ۱۹ در جنوب شرق انگلستان می‌تواند تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، همه ویروس‌ها و در واقع ویروس‌های کرونا تمام مدت جهش می‌یابند، بنابراین پدیدار شدن گونه جدید کووید ۱۹ در انگلستان غیر منتظره نیست.

دکتر موگ سیویک، عضو گروه مشاور‌های تهدید‌های ویروس‌های تنفسی جدید و نوپدید دولت انگلیس (Nervtag) گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰۰ جهش ویروس سارس مشاهده شده است که به نظر می‌رسد تعداد انگشت شماری از آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

به گفته کریس ویتی، افسر ارشد پزشکی انگلیس، گونه جدید کشف شده در جنوب شرق می‌تواند تا ۷۰ درصد بیشتر قابل انتقال باشد و مقدار R (عدد تکثیر پایه ویروس) را ۰.۴ یا بیشتر افزایش دهد.

با توجه به داده‌هایی که تاکنون به دست آمده، به نظر نمی‌رسد که خطر بیماری شدید یا نرخ مرگ و میر را افزایش دهد.

در خلاصه‌ای که روز یکشنبه در Nervtag منتشر شد، کارشناسان نوشتند که آن‌ها اطمینان متوسطی دارند که این گونه افزایش قابل توجهی در قابلیت انتقال نسبت به سایر گونه‌ها داشته باشد. آن‌ها هشدار دادند که آن داده‌ها ابتدایی و بر اساس مدلسازی بوده است.

سیویک گفت: اگرچه نتیجه‌ها به کیفیت و کمیت داده‌هایی که شما ارائوه می‌دهید بستگی دارد اما به نظر می‌رسد که این گونه جدید بر اساس داده‌های ژنتیکی باشد و به طور بالقوه بیشتر قابل انتقال است. در حال حاضر نمی‌توانیم یک رابطه سببی ایجاد کنیم، این تنها یک اثر ارتباطی است.

استوارت نیل، استاد ویروس شناسی در کالج کینگ لندن، گفت: داده‌های گردآوری شده تاکنون با این درک سازگار است که این گونه واگیردارتر است، یا می‌تواند با کارایی بیشتری گسترش پیدا کند، اما تایید مبتنی بر آزمایشگاه در مورد آن یا هر اید‌ه‌ای که چرا این گونه با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد، نداریم.

به گفته این ویروس شناس، این گونه چند هفته گذشته با ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد در منطقه‌ه‌ای ویژ‌ه‌ای همراه بود، اما هفته گذشته تقریبا به ۶۰ درصد موارد در لندن افزایش یافت.

به گفته نیل، بیشترین نگرانی دانشمندان در حال حاضر، تغییر در پروتئین سنبله این گونه است. بخشی از ویروس که به آن اجازه می‌دهد تا از طریق برهم‌کنش با گیرند‌های به نام ACE ۲، به سلول‌های ریه، گلو و حفره بینی نفوذ کند.

او گفت: جهش در پروتئین سنبله ممکن است توانایی ویروس در برهم‌کنش با ACE ۲ را افزایش داده و به آن مزیت رشد دهد.

از طرف دیگر، پروتئین سنبله ذره ویروسی است که واکسن‌ها برای توسعه پادتن‌ها ضد آن طراحی شده‌اند، بنابراین این جهش می‌تواند واکسن را از انجام وظیفه باز دارد. این چیزی است که ما واقعا باید مورد نظارت قرار دهیم.

به گفته دکتر سیویک، نگرانی بزرگ دیگر این است که هنوز مشخص نیست که چند عامل سبب افزایش انتقال در هفته‌های اخیر شده‌اند. به احتمال زیاد این گونه بر قابلیت انتقال تاثیر گذاشته است اما در منطقه‌ای تحت محدودیت‌های بالاتر نیز نرخ بالای انتقال مشاهده شده است.

او گفت: گاهی اوقات به واقعیت ناراحت کنند‌ه‌ای درباره نابرابری‌های اجتماعی باز می‌گردد. محدودیت‌ها بر افرادی که نمی‌توانند از خانه کار کنند، تاثیر‌های محدودی دارد.

اگر این گونه انتقال‌پذیری بیشتر دارد، آیا فاصله‌گذاری اجتماعی کافی است؟

به گفته کارشناسان، ما هنوز شناخت کافی درباره این گونه نداریم تا تاثیر آن بر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را بدانیم.

کاترین نواکس، استاد مهندسی محیط زیست برای در دانشگاه لیدز و یکی از اعضای Sage، گفت: من فکر می‌کنم که بسیاری از افراد اکنون در فاصله گرفتن بسیار راحت هستند و ما باید به یاد داشته باشیم که هرچه به کسی نزدیکتر می‌شوید خطر افزایش می‌یابد.

به گفته او ما باید تا آنجایی که می‌توانیم تلاش کنیم تا احتمال مواجهه شدن خودمان با ویروس را کاهش دهیم، در مواردی که تعامل‌ها ضروری است، در به کارگیری اقدام‌هایی که اجرا میکنیم واقعا سختگیر باشیم.

باز نبودن مدرسه‌ها در حال حاضر مزیت بسیار زیادی دارد

پروفسور اندرو هیوارد، استاد همه‌گیرشناسی بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالج لندن و عضو گروه مشاوره علمی برای موارد اورژانسی (sage)، گفت: یکی از پرسش‌هایی که از من پرسیده شده این است که آیا بازگشت به مدرسه‌ها در ابتدای ماه ژانویه منطقی است، حتی اگر یک آغاز متناوب برای برنامه‌ریزی بازگشت همه دانش‌آموزان به مدرسه باشد.

نیل گفت: من به عنوان یک دانشمند می‌گویم که موثرترین روش برای مسدود کردن انتقال ویروس این است که هر تماسی بین هر فردی که می‌تواند ویروس را منتقل کند، محدود کنیم اما از طرف دیگر، خانواده‌ها، که می‌بینند تأثیر‌های محدودکننده رشد و تحصیل کودکان از طریق تعطیلی مدرسه‌ها تا چه حد ممکن است مضر باشد.

او می‌گوید: من فکر می‌کنم آخرین چیزی که باید احتمال آن را در نظر بگیریم، تعطیلی مدرسه است. با این حال، از آزمایش و تست کارکنان با چشمانداز بسیار تهاجمی‌تر پشتیبانی می‌کنم.

پروفسور اندرو هیوارد گفت: توجه داشته باشید که افزایش انتقال، حتی با توجه به همان میزان مرگ و میر، منجر به مرگ و میر بیشتری خواهد شد. فکر می‌کنم طی چند ماه آینده محدودیت‌ها را متعادل خواهیم کرد تا زمانی که پوشش کافی از واکسن را داشته باشیم تا بتوانیم کمی محدودیت‌ها را کاهش دهیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: