کد خبر: ١٦٩٧٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/16-١٧:٣٦

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: هنوز زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع نشده است اما این تعطیلات کارساز بود و همچنان شاهد روند کاهشی انتقال این ویروس هستیم.

 

به گزارش آبادان خبر، مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: بعد از اینکه چند کمپانی بزرگ دنیا اعلام کردند که واکسن‌شان می‌تواند ۹۵ درصد ایمنی ایجاد کند بارقه‌ای از امید در دل مردم دنیا ایجاد شد.

او افزود: خیلی‌ها اوایل در مورد اینکه این بیماری و حتی واکسن ایمنی می‌دهد یا نه شک داشتند، اما این ناامیدی‌ها خوشبختانه در هفته‌های اخیر با تحقیقاتی که در این زمینه شده تا حدودی از بین رفت، چراکه مقالات خیلی قوی آمده که افرادی که کرونا می‌گیرند تا مدت‌ها حتی تا یک سال بیماری را نخواهند گرفت، اما این افراد هم باید دستورالعمل‌های بهداشتی رارعایت کنند.

مردانی بیان کرد: در حال حاضر بالای ۱۵۰ کمپانی بزرگ دنیا با تمام سرمایه کار می‌کنند تا این واکسن را به دنیا عرضه کنند، مثلا کشور چین الان چهار واکسن، روسیه و آمریکا هر کدام دو واکسن، اتحادیه اروپا چند واکسن را به دنیا عرضه کردند که همه آن‌ها جواب داده است، شاید تا یکی دو هفته آینده سازمان بهداشت جهانی اجازه استفاده به خیلی از کشور‌های دنیا به صورت عمومی بدهد و این جای امیدواری است که مردم دنیا هم باید به آن امیدوار باشند.

عضو کمیته ملی کرونا با اشاره به اینکه کوشش دانشمندان ایران نیز از ابتدای این قضیه تا به حال برای ساخت واکسن ادامه دارد، گفت: مطالعه انسانی واکسن داخلی آغاز شده است و قول دادند تا بهار یا تابستان ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را در اختیار مردم قرار دهند، ولی قبل از اینکه حتی واکسن ما تهیه شود، کوواکس که یک ارگانی زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است و در حال حاضر دو سوم کشور‌های دنیا در آن ثبت‌نام کردند؛ وظیفه‌اش این است که از طریق کمک‌های مردمی کشور‌های ثروتمند، واکسن را در اختیار کشور‌هایی که امکان ساخت واکسن و یا پول خرید آن را ندارند، بگذارد.

او ادامه داد: ایران هم یکی از کشور‌هایی است که عضو آن است و سازمان بهداشت جهانی موظف است که این واکسن را در اختیار ایران هم قرار دهد، اما قرار نیست که در همان ابتدا به ۸۰ میلیون نفر همزمان واکسن بزنیم.

مردانی یادآوری کرد: سازمان بهداشت جهانی نیز اولویت‌بندی دارد. در مرحله اول؛ اولویت با پرسنل پزشکی، افراد بالای ۶۵ سال و گروه‌های پرخطر است. حتی در این سازمان کمیته اولویت‌بندی توزیع واکسن وجود دارد و در آن افراد دارای اولویت ذکر شده‌اند.

او گفت: اگر ما بتوانیم با واکسن وارداتی حداقل ۲۰ درصد جمعیت‌مان را که در اولویت هستند ایمن کنیم، پس از آن واکسن تولید داخل خودمان هم به بازار خواهد آمد تا جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سال ۲۰۲۱ پایان همه گیری ویروس کروناست. در حال حاضر امید‌ برای پایان همه گیری بسیار قوی شده، اما در این یک سال اولویت باز هم رعایت مراقبت‌ها و اصول ایمنی است.

مردانی در خصوص واکسن آنفلوانزا گفت: این واکسن وارداتی و تولید فرانسه است و در دارو‌های منتخب و شبانه‌روزی با ارز نیمایی در دسترس است. مطالعات اخیر نشان داده در ایتالیا و برزیل افرادی که قبل از کرونا واکسن آنفلوانزا تزریق کرده بودند نیاز به بستری و آی سی یو کمتری پیدا کردند به ویژه در گروه‌های پرخطر.

دی‌ماه رقم مرگ ‌و میر کاهش پیدا خواهد کرد!

این پزشک متخصص تاکید کرد: هنوز زنجیره انتقال ویروس قطع نشده و همچنان برقرار است، اما این تعطیلات کارساز بود و حتی از روز‌های قبل از آن روند کاهش را داشتیم. پیک‌ همه‌گیری معمولا بالا رفته و دوباره شیب کاهشی پیدا می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی تخت خالی داریم، دارو‌ها هم کاملا در اختیار است و معاونت درمان وزارت بهداشت دارو‌ها را در کشور توزیع کرده که افراد با پرونده می‌توانند آن را تهیه کنند، البته الان تنها دارویی که در درمان کرونا بر اساس شواهد علمی ثابت شده که بهتر اثر کرده دگزامتازون است که در بیمارستان‌ها قابل استفاده است.

مردانی در پایان گفت: اگر این چند ماه را هم دست به دست هم دهیم و این محدودیت‌های خاص را رعایت کنیم، به زودی واکسن هم آمده و ‌می توانیم در کنترل بیماری، نقش عمده‌ای داشته باشیم؛ احتمالا از دی‌ ماه هم رقم مرگ‌ومیر بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: