کد خبر: ٢٨٧٢٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/25-١٣:٣٦

بسته خبری اقتصادی

آخرین‌های اقتصادی

در این بسته خبری، آخرین اخبار اقتصادی تشریح می‌شوند./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزآخرین‌های اقتصادی را ما بخوانید:

 

افزایش حقوق کارگران در ۱۴۰۲ چقدر است؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد تکلیف دستمزد ۱۴۰۲ کارگران در این باره گفت: شورای عالی کار بحث کارشناسی تعیین سبد معیشت کارگران را به کمیته سه‌جانبه دستمزد واگذار کرده است که در آنجا به صورت کارشناسی در حال بحث و بررسی است.

علی خدایی افزود: اولین جلسه این کمیته هم هفته گذشته برگزار شد و دومین جلسه هم امروز بعدازظهر برگزار می‌شود و بعد از آن جلسه شورای عالی کار به‌منظور تعیین دستمزد را داریم که احتمالا جلسه اول تا هفته آینده برگزار شود اما احتمالا تعیین دستمزد کارگران امسال هم به روال گذشته به نیمه دوم اسفندماه بکشد.

وی در مورد موضع دولت و وزارت کار در قبال تعیین مزد سال آینده کارگران بیان کرد: در مورد تعیین دستمزد کارگران، وظیفه ذاتی دولت این است که تسهیلگر روابط کارفرما و کارگر باشد و بین این دو گروه تعادل برقرار کند اما در هر صورت یک قسمتی از دولت ما دولت کارفرمایی است چنانچه وزارت صمت، وزارت اقتصاد و همین‌طور خود وزارت کار به نحوی جزو وزارتخانه‌های کارفرمایی هستند و عملا دولت نقش دارد و اینکه گفته شود دولت در این زمینه بیطرف است به صورت کامل مورد قبول نیست اما ما هنوز رویکرد دولت را راجع به مزد ۱۴۰۲ کارگران نشنیده‌ایم.

عضو شورای عالی کار ادامه داد: البته باید عنوان کرد که سال گذشته سه‌جانبه‌گرایی در بخش تعیین مزد کارگران به‌واقع کیفیت بهتری داشت و دولت از قوه قهریه خودش برای مداخله در جلسات شورای عالی کار استفاده نکرد و تعیین مزد در فضای سالمی اتفاق افتاد هرچند بعد از تعیین دستمزد فشارهایی از سوی جایگاه‌های مختلف دولت برای تغییر در مصوبه مزد پیش آمد اما نهایتا آن تصمیمی که گرفته شد تصمیم سه‌جانبه بود.

خدایی با تاکید بر اینکه امسال هم امیدواریم که به توافق خوبی با دولت و کارفرمایان برسیم، گفت: فعلا برای مزد امسال پیش‌بینی نمی‌کنیم اما امیدواریم با همان رویه درست مانند رویه سال گذشته پیش برویم و با نگاه به واقعیت‌ها مزد خوبی برای کارگران تعیین شود.

مزد کارگران چقدر افزایش خواهد یافت؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲، حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. پس از تایید این خبر از سوی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، این گمانه تقویت شد که دستمزد کارگران در سال آینده هم به همین میزان افزایش یابد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در این باره بیان کرد: واقعیت این است که این پیش‌بینی‌ها بیشتر بار روانی دارد و ما در شورای عالی کار به آن اهمیت نمی‌دهیم چرا که اگر به روند سال‌های گذشته هم نگاه کنید در دولت گذشته هم این رویه مرسوم بود و دولتِ قبل در لایحه بودجه افزایش مزد ۱۵ درصدی را برای کارمندان خودش لحاظ کرد که ما افزایش ۳۹ درصدی را در شورای عالی کار داشتیم یا سال گذشته که ما افزایش ۵۷ درصدی مزد کارگری را داشتیم، پیشنهاد دولت در لایحه بودجه افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنانش بود.

خدایی ادامه داد: درواقع، نه دریافت‌ها و امکانات رفاهی کارگران با کارمندان قابل مقایسه است و نه تعیین دستمزد آنها، بنابراین تعیین مزد کارگران کاملا مستقل از مزد کارمندان دولت است و ما هم به آن نگاهی نداریم.

وی همچنین به نکته مهمی در این باره اشاره کرد و گفت: تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که امسال برخلاف قانون و عرف سال‌های گذشته، دولت به صورت غیرقانونی در تعیین مزد کارکنان مشمول قانون کار دولت هم مداخله کرده است که ما در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستیم تا مجلس آن را لغو کند و جلوی این بدعت و تخلف را بگیرد و به غیر از این موضوع، حاشیه دیگری نداریم.

عضو شورای عالی کار در مورد اینکه چه رقمی برای مزد کارگران مدنظر شورای عالی کار است، گفت: هنوز جلسات شورای عالی کار به‌منظور تعیین دستمزد شروع نشده است اما اگر بگوییم فعلا عددی در ذهن ما نیست دروغ است منتها واقعیت این است که ما تا زمانی که نظر شرکایمان را نشنویم هم نمی‌توانیم رقم و درصد اعلام کنیم.

خدایی در واکنش به نگرانی کارگران از مبلغ دستمزد ۱۴۰۲ هم بیان کرد: امیدواریم کارگران مثل سال‌های گذشته به نمایندگان خود اعتماد کنند و بدانند که نمایندگانشان با توجه به شرایط مذاکرات که مدل چانه‌زنی است موظف هستند برای حفظ منافع آنها کمتر از عدد و رقم در رسانه‌ها استفاده کنند ولی نتیجه مذاکرات قطعا از دو حالت خارج نیست یا نظر گروه کارگری و کارگران تامین خواهد شد یا در غیر این صورت گروه کارگری با دولت و کارفرما به توافق نخواهد رسید که در هر صورت ما منافع کارگران را دنبال خواهیم کرد./ اخبار اقتصادی


جزئیات جدید از نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن

وام مسکن

علی عسکری سرپرست بانک مسکن در پاسخ به سوالی درباره اینکه، آیا تغییر نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بر نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن اثرگذار است یا خیر؟ گفت:  قاعدتا این تسهیلات باید بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار پرداخت شود بر این اساس قردادهایی که تا تاریخ ابلاغ نرخ سود جدید منعقد شده اند  با نرخ سود ۱۸ درصد محاسبه خواهند شد و مبنای نرخ سود در قراردادهایی که بعد از ابلاغ نرخ سود جدید منعقد شوند، مصوبه جدید شورای پول و اعتبار یعنی نرخ سود ۲۳ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به رایزنی های انجام شده با وزارت راه و شهرسازی در این مورد گفت: بحث هایی وجود دارد که مابه التفاوت نرخ سود ۱۸ تا ۲۳ درصدی در قراردادهای جدید را دولت تقبل کند اما هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه دوره ساخت برای تسهیلات نهضت ملی مسکن ۳ سال است و گفت: نرخ سود تسهیلات قردادهایی که تا تاریخ ابلاغ نرخ سود جدید منعقد شده اند برای دوره ساخت ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد اما بحث دیگری که وجود دارد این است که تجدید قراردادهای منعقد شده با نرخ سود ۱۸ درصد پس از اتمام دوره ساخت با همان نرخ ۱۸ درصد باشد یا آنها هم مشمول نرخ سود جدید شوند؟

وی تاکید کرد: تاکنون دراین باره نیز جمع بندی حاصل نشده است./ اخبار اقتصادی


وام ازدواج
حسین گودرزی در تشریح پیشنهادات و مصوبات اعضای کمیسیون متبوعش درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسات بررسی جزئیات لایحه بودجه پیشنهادی برای افزایش وام ازدواج داشتند.

وی افزود: با مصوبه اعضا وام زوجه تا ۲۳ سال و زوج تا ۲۵ سال به‌مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (در مجموع ۴۰۰ میلیون تومان) و وام ازدواج سایر افراد نیز برای هرکدام از زوجین به‌مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان (در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان) تصویب شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی و به‌منظور تشویق زوج‌های جوان به ازدواج لازم است که وام ازدواج در سال آتی افزایش یابد که پیشنهاد اعضای کمیسیون نیز در همین راستا صورت گرفت که مورد موافقت اکثریت قرار گرفت.

گودرزی تصریح کرد: با توجه به افزایش تورم و گران شدن کالاها باید وام ازدواج در سال آینده افزایش یابد تا تورم و همچنین بخشی از هزینه‌ها برای زوجین جبران شود.

نماینده درود و ازنا بیان کرد: این پیشنهاد و سایر پیشنهادات و مصوبات اعضای کمیسیون اجتماعی در حوزه تخصصی این کمیسیون در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۲ به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود که برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تصویب در تلفیق و نمایندگان در جلسه علنی و همچنین تأیید از سوی شورای نگهبان دارد.

سال جاری به هریک از زوجین مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گرفت، همچنین به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال باشد، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گرفت./ اخبار اقتصادی


ارز مسافرتی

بر اساس قوانین و مقررات به روز شده بانک مرکزی در حوزه ارزی همه مردم می‌توانند ارز غیر بازرگانی یا خدماتی مورد نیاز خود را از طریق سامانه ناخدا یا همان سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران دریافت کنند که البته باید با یکی از ۳۸ موارد ذکر شده منطبق باشد.

ارز مسافرتی یکی از موارد مصارف ارزی اعلام شده در قوانین جدید است که بر اساس آن تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس یک بار در سال و از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان امکانپذیر است. همچنین برای مسافران هوایی تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت اسکناس برای کشورهای با ویزا ۵۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است.

از سوی دیگر تامین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از ۱۸ سال امکانپذیر نیست و مدارک مورد نیاز برای دریافت این ارز از سوی مسافران از بانک‌های معرفی شده گذرنامه معتبر با اعتبار حداقل شش ماهه، بلیت مسافرت هوایی اعم از یکسره یا دو سره (کاغذی یا الکترونیکی) و ویزای کشور مقصد برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند.

در ضمن این مدارک برای نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری خواهد شد.

در این زمینه بانک‌ها موظفند پس از دریافت معادل ریالی مربوطه به جای پرداخت ارز به متقاضی نسبت به صدور سند حسابداری/رسید اقدام کنند که در متن آن مبلغ، نام و نام خانوادگی متقاضی، کد ملی، شماره تماس، شماره گذرنامه، آدرس و سایر اطلاعات مرتبط درج شده باشد.

همچنین این سند باید به مهر و امضای شعبه مورد نظر برسد و به متقاضی تحویل داده شود. همچنین شعبه بانک عامل مستقر در مبادی خروجی پس از باجه کنترل گذرنامه در مقابل سند حسابداری رسید مزبور نسبت به پرداخت ارز مسافرتی مربوطه اقدام خواهد کرد.

در سایر مفاد قوانین ارز مسافرتی جدید آمده است که تامین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست و درباره مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور مراتب از وزارت امور خارجه استعلام می‌شود. از سوی دیگر در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت (کارت، حواله و ...) انجام این امر مجاز و مورد تاکید این بانک است./ اخبار اقتصادی


اظهارنظر عجیب درباره افزایش قیمت بنزین

بنزین

عبدالعلی رحیمی مظفری اظهار کرد: هیچ بحثی برای افزایش قیمت بنزین نداریم و نخواهیم داشت و این مساله اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: ما اگر می‌توانستیم به مردم بگوییم که بابت گران نشدن بنزین چقدر هزینه می‌دهند قطعا خودشان خواهان افزایش قیمت این نوع سوخت می شدند.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر یک خانوار ۴ نفره مستضعف می‌دانست که به ازای هر نفر شاید بالای ۵۰۰ هزار تومان، پول انرژی این خانوار به اقشار دارا تعلق می‌گیرد قطعا موافق گران شدن بنزین بود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور اجازه چنین تصمیماتی شامل افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را نمی‌دهد./ اخبار اقتصادی

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: