کد خبر: ١٥٢٥٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/13-٠٩:٤٦

کارشناسان تعطیلات روزهای گذشته و فعالیت های سفته‌بازانه را علت نوسانات اخیر بازار ارز عنوان کرده‌اند.

 

به گزارش آبادان خبر ، برخی کارشناسان معتقدند که تعطیلات روزهای گذشته باعث افزایش تقاضای مقطعی در بازار شده که این امر در نوسانات روزهای اخیر بی تأثیر نبوده است و با کاهش این فشار در روزهای آتی شاهد ثبات و تعادل در بازار خواهیم بود.

در همین زمینه مشاهدات میدانی از برخی صرافی‌ها حاکی از آن است که در بازار ارز تقاضای چندانی وجود ندارد و یکی از مدیران صرافی‌ها با بیان اینکه بازار پس از چند روز تعطیلی، دچار هیجان کاذب است، گفت: در حال حاضر هیچ مسافرتی وجود ندارد و تمام پروازها بسته است. پس تقاضایی در بازار وجود ندارد و به مرور نیز این نوسانات مجدداً فروکش خواهد کرد.
از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند با متعادل و منطقی شدن روند بازار سرمایه در روزهای اخیر، بورس توان اثرگذاری خود بر نرخ ارز را از دست داده و بازار ارز توجیهی برای افزایش قیمت از محل شاخص بازار سرمایه را ندارد.

ذکر این نکته ضرری است که از ابتدای شهریور، روند عرضه ارز در نیما به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و تخصیص ارز روال عادی دارد. این امر موید استقبال صادرکنندگان از قیمت‌های کنونی نرخ ارز و بهبود روند صادرات غیرنفتی کشور پس از شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا است و تداوم آن دست بازارساز برای تأمین و تخصیص ارز کالاهای وارداتی به کشور و کنترل بازار را بازتر خواهد کرد. این نکته به گونه‌ای است که مدیر صرافی که خواست نامش عنوان نشود، گفت: بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر تأمین ارز مورد نیاز واردات از سوی این بانک بهبود یافته و امید است با تأمین ارز برای ثبت سفارش‌ها، این بازار نیز به تعادل رسد.

البته باید به خاطر داشت که سفته بازان و نوسان گیران به دنبال سوءاستفاده از این شرایط هستند و از طریق معاملات صوری و شبانه سعی در دستکاری قیمت‌ها و فروش ارزهای خود در قیمتهای بالا هستند. این در حالی است که به گفته این فعال اقتصادی بازار ارز مکان امنی برای سرمایه گذاری نیست، وی در این باره گفت: تجارب چند سال اخیر ثابت کرده است که بازار ارز و سکه محل امنی برای سرمایه گذاری نیست و می‌تواند این بازارها دستخوش نوسانات بسیاری شوند.

از طرفی فعال شدن مکانیسم ماشه از طرف آمریکا غیرمحتمل به نظر می‌رسد چرا که اخبار روزهای اخیر رسیده نشان می‌دهد که طرف‌های اروپایی، روسی و همچنین چین اعلام کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و آنان به برجام پایبند خواهند ماند. همچنین بخشی از نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته مربوط به همین عامل بوده و اثر ان پیش خور شده است.

این صراف در تأیید مطلب فوق عنوان کرد، جو روانی مربوط به تحریم‌های آمریکا نیز نمی‌تواند در روزهای آتی اثرگذاری زیادی را به ویژه از نظر روانی بر بازار داشته باشد چراکه، آمریکا تمام تحریم‌های ظالمانه را پیش از این علیه ایران وضع کرده و این اخبار به منظور برهم زدن بازار ارز و وارد آوردن فشار روانی است و از این رو اثرگذاری چندانی نخواهد داشت. که این مطلب موید پیش خور شدن خبر تاریخ گذشته ای است که آمریکا بارها از آن برای برهم زدن تعادل بازار استفاده کرده است.

وی با با تأکید بر اینکه بازار طی هفته‌های آینده روند کاهشی را آغاز می‌کند، تصریح کرد: از هفته‌های آینده روند کاهشی بازار آغاز می‌شود و تا یک ماه آینده بازار ارز متعادل می‌شود.

این فرد مطلع، روند عرضه ارز در بازار متشکل ارزی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر صرافی‌ها می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنند و از طرف دیگر نیز تقاضای خاصی برای ارز در بازار وجود ندارد.

در پایان باید تأکید کرد که اقدامات بانک مرکزی و وزارت امورخارجه برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی از کشورها شدت یافته و در صورت تحقق این امر در بازار ارز امکان کاهش قیمتها نیز وجود خواهد داشت.

 

منبع:مهر

 

ویروس کرونا،بازار ارز،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،بانک مرکزی،وزارت امورخارجه،مکانیسم ماشه،نرخ ارز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: