کد خبر: ٢٨٤٦٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/10/26-١٨:٠٢

جاذبه های گردشگری آبادان

دیدنی‌‎های آبادان (2)

در این گزارش با موزه‌های آبادان آشنا می‌شویم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزآبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است؛ شهری که با اروند رود از عراق جدا می‌شود و مردمانی خون‌گرم را در خود جای می‌دهد. این شهر، به‌خصوص در ایام نوروز، میزبان گردشگران زیادی از استان‌های اطراف و دیگر مناطق کشور می‌شود و با جاذبه‌های خود، نظیر غذاهای خوشمزه، فرهنگ جذاب و آثار تاریخی، سفری خاطره‌انگیز را برای مسافران رقم می‌زند.

ورودی موزه آبادان

موزه آبادان یکی از موزه‌های تاریخی ایران است که آثاری ارزشمند را از گذشته‌ در خود حفظ می‌کند. ۶۳۰ اثر تاریخی از دوره باستان مهمان موزه آبادان هستند که اغلب آن‌ها اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‌شوند. علاوه بر این، معماری موزه در خور توجه است. گنبد مخروطی و طبقه طبقه آن با بلندی ۲۲٫۵ متر، از یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خوزستان، یعنی آرامگاه دانیال نبی در شوش الهام گرفته شده است.

موزه آبادان کجاست؟

موزه آبادان یکی از مقاصد گردشگری به شمار می‌آید که بازدید از آن برای هر علاقه‌مندی به تاریخ واجب است. این موزه در محله بوارده شمالی آبادان قرار دارد. 

  • آدرس: استان خوزستان، آبادان، محله بوآرده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت (دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان)، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد (مشاهده روی نقشه)
  • فاصله موزه آبادان تا موزه نفت آبادان: ۱.۴ کیلومتر
  • فاصله موزه آبادان تا مسجد رنگونی‌ها: ۲.۴ کیلومتر
  • فاصله موزه آبادان تا بازار ته لنجی: ۱.۸ کیلومتر

 

موزه بنزین خانه آبادان

موزه بنزین خانه آبادان که با نام موزه نفت آبادان نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از آثار و اشیای مرتبط با نفت و صنعت نفت را در خود نگاه می‌دارد. همچنین در آن می‌توان روزنامه‌ها، مکتوبات، تصاویر و اسناد قدیمی و اسکناس‌های منقش به تصاویر پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی را مشاهده کرد. با کجارو در سفری به آبادان همراه باشید و از موزه نفت آبادان بیشتر بخوانید.

موزه نفت آبادان

موزه نفت آبادان

موزه نفت آبادان

موزه نفت آبادان

عکس‌های گالری از وب‌سایت petrophoto.ir (عکاس: سید مصطفی حسینی)

این پمپ بنزين قديمی که نزدیک به ۹۰ سال از احداث آن می‌گذرد، در حال حاضر از جاهای دیدنی استان خوزستان به شمار می‌آید و میزبان موزه خانه بنزین آبادان است.

آدرس: استان خوزستان، آبادان، پارک شهرداری، جنب پمپ بنزین، روبه‌روی شورای اسلامی شهر (مشاهده روی نقشه)

پمپ‌های قدیمی بنزین در موزه بنزين خانه آبادان

 

موزه هنرهای معاصر آبادان

خسارت سنگین به موزه هنرهای معاصر اهواز؛ مسئولیت با کیست؟ | پایگاه خبری  جماران

موزه هنرهای معاصر آبادان یکی از مناسب‌ترین جاهای دیدنی آبادان برای علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان محلی است. این موزه از سوی ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده است و شهرداری این شهر در سال ۱۳۸۲ آن را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داد. این موزه دارای ۱۳۷۵ متر زیر بنا و سه گالری، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب‌های تخصصی و سایت اداری است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان مدیریت آن را بر عهده دارد.

 

موزه تاریخ طبیعی آبادان

موزه تاریخ طبیعی آبادان نمایشگاه حیات وحش - گلونی

موزه تاریخ طبیعی آبادان در جاده‌ قفاص، رو‌بروی روستای سادات، مركز بازديد كنندگان موزه حيات وحش قرار دارد و با ۶۵۰ متر مربع فضای نمایشگاهی شامل ۲۱ ديوراما و هفت غرفه از گونه‌های خاص و جانوران بومی و غير بومی می‌شود. بخش‌های جانورشناسی مهره‌داران (پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و ماهیان)، جانورشناسی بی‌مهرگان (حشرات، نرم‌تنان و سایر بندپایان)، گياهان، سنگ و كانی و اسكلت و جمجمه قسمت‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهد. در‌های این موزه به‌عنوان یکی از دیدنی های آبادان به روی عموم باز است. برای بازدید، با هماهنگی می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به موزه مراجعه کنید.

 

موزه کارآموزان آبادان

موزه کارآموزان از جاهای دیدنی آبادان، بزرگ‌ترین موزه استان خوزستان و بزرگ‌ترین موزه صنعتی کشور به‌ شمار می‌رود و در محل آموزشگاه حرفه‌ای آبادان برپا شده است. این آموزشگاه محل آموزش کارگران پالایشگاه نفت آبادان بود که در آن مهارت‌های لازم مانند برق، مكانيک و فرآیند پالایش به کارگران و نیروها آموزش داده می‌شد. بعد از انقلاب فعالیت این آموزشگاه را دوباره از سرگرفتند؛ اما با آغاز جنگ در کار آن وقفه ایجاد شد. بعد از جنگ، این مرکز آموزشی به‌عنوان نماد شهر آبادان شهرت یافت و فعالیت آن تا مدت کمی ادامه داشت. در نهایت این مکان در سال ۱۳۹۲ به یکی از موزه‌های صنعت نفت، یعنی موزه کارآموزان تبدیل شد. اتاق‌های پنج‌گانه، محوطه و كارگاه‌های مختلف مانند فلزکاری، تراشکاری و نجاری بخش‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهند. در این موزه کارگاه‌ها، ابزار و سایل حرفه‌های صنعتی، اسناد و مدارک صنعت نفت، عکس‌های کارآموزان در طی دوره‌های مختلف و سایر اشیا مربوطه نمایش داده شده است./ دیدنی‌های آبادان

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: