کد خبر: ٢٨١٩٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/10/03-١٠:٥٩

جاذبه های گردشگری

موزه آبادان را بشناسید

در این گزارش با موزه آبادان، یکی از جاذبه های گردشگری منطقه آزاد اروند آشنا می‌شویم.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، موزه آبادان دومین موزه­ ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثاری از دوره­‌ی ما قبل تاریخ، تاریخ و آثاری ‌از دوره‌های متاخر تا دوره­ی قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنری و سنتی افتتاح شد. این موزه در ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان و با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط «علی هانیبال» و با همکاری شرکت نفت آبادان تاسیس گردید و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر 

ساختمان موزه که با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته، دارای گنبدی مخروطی متشکل از ۸ ستون اصلی است که این ستون‌ها در رأس به هم متصل شده‌اند و دارای ۲۲/۵ متر ارتفاع است که متاثر از گنبد مقبره «دانیال نبی» شوش است. بنای موزه دارای یک طبقه‌است که در آغاز دارای چهار تالار برای نمایش مجموعه آثار باستانشناسی، مردم شناسی و هنرهای ملی بود که پس از تعمیرات و مرمت به یک تالار اصلی و دو تالار جنبی تبدیل شد و در تالار اصلی آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره­ی اول قبل از میلاد) و آثار دوره­ صفوی و قاجاری‌ به نمایش گذاشته می­شود.

در ابتدای جنگ ایران و عراق، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار این موزه، تمام مجموعه‌ها جمع‌آوری‏ و به جای امن منتقل گردد. بعد از پایان جنگ، موزه آبادان مدت‌ها به عنوان مرمت و بازسازی بسته بود که در نهایت، پس از ۱۵ سال تعطیلی، در سال ۱۳۸۲ و در سالروز شکست حصر آبادان مجددا بازگشایی شد.

این بنای تاریخی در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۳ به شماره­ی ۳۱۱۰۵ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس موزه: بوارده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد/ آبادان خبر

موزه آبادان؛ آدرس، تلفن، ساعت کاری، تصاویر و نظرات کاربران | نقشه و مسیریاب  بلد

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: