کد خبر: ٢٥٤٨٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/19-١٥:٥٥

ری یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران در استان تهران و در منطقه۲۰ واقع شده که از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برخوردار است.

 

آبادان نیوز _ رضانیک نام:  قدمت سکونت و سابقه تاریخی این شهر تاریخی به دوره قبل از اسلام حدود ۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد. آتشکده‌های قدیمی، تپه‌های باستانی، قلعه‌های قدیمی، امامزاده‌ها و... شهرری را به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل کرده است. در گزارش تصویری پیش رو به اختصار برخی از این اماکن را معرفی کردیم.

این گنجینه‌های ارزشمند

زندان هارون‌الرشیدـ بنایی به‌جای مانده از دوران آل‌بویه است که برخلاف نامش کاربری زندان نداشته و علت نامگذاری آن ریشه در افسانه‌ها دارد.
محققان بر این باور هستند که این بنای دو طبقه که نزدیک به ۱۰‌متر ارتفاع دارد، در گذشته آتشکده‌ای باستانی بوده که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

تالاب عشق‌آبادـ یکی از بهترین مراکز تهران در شهرری برای پرنده‌نگری است. در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰‌گونه پرنده از این تالاب ثبت شده است.این گنجینه‌های ارزشمند

بی‌بی ‌شهربانوـ آرامگاه بی‌بی شهربانو بر فراز صخره‌ای کوهستانی در دامنه جنوبی کوه بی‌بی شهربانو در محوطه‌ای با دیوار سنگی جای گرفته است.

کتیبه‌ای در این آرامگاه وجود دارد که اهالی معتقدند مربوط به «شهربانو» همسر  امام حسین(ع) است.

این گنجینه‌های ارزشمند

آرامگاه ابن‌بابویه‌ـ مدفن «ابوجعفر محمد بن‌ علی‌ بن حسین» ملقب به «شیخ صدوق» است. این آرامگاه بنایی 8 ضلعی دارد که از ایوانی با قوس بزرگ رومی و تزیینات آینه‌کاری تشکیل شده است.
همچنین کتیبه‌ای حاوی آیات قرآن کریم، به خط نستعلیق شیوای «میرزاعمو» از خوشنویسان نامی دوره سلطنت «ناصرالدین شاه» در این آرامگاه دیده می‌شود.

 

این گنجینه‌های ارزشمند

جوانمرد قصاب‌ـ یک شخصیت نیمه افسانه‌ای و نیمه تاریخی است که بقعه‌اش در نزدیکی شهرری واقع شده است.
بعضی از اهالی منطقه اعتقاد دارند که این مکان مقبره «ابوالعباس قصاب آملی» معروف به «ابوالعباس قصاب جوانمرد» است.این گنجینه‌های ارزشمند

چشمه‌علی‌ـ این چشمه عمری به درازای هشت هزار سال دارد و یکی از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری در جنوب تهران به شمار می‌رود.
چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس به جنوب‌شرقی جاری می‌شود.

منبع:همشهری آنلاین 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: