کد خبر: ٢٥٤٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/18-١٥:٥٥

دره خزینه یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان در پلدختر است که ساخت بلندترین پل معلق خاورمیانه در این منطقه، بر جذابیت‌های گردشگری آن افزوده است.

 

آبادان نیوز _ محمد بلبلی: این دره در میانه‌های جاده پل‌دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام قرار دارد. دره خزینه با گذشت سال‌های متمادی در اثر فرسایش به وجود آمده و شباهت بسیاری به گرندکانیون در آمریکا دارد. دره خزینه دارای بلندترین پل معلق خاورمیانه است که در ادامه به توضیح بیشتر درباره این دره می‌پردازیم.

دره خزینه به گرندکانیون آمریکا شباهت‌های زیادی دارد، اما در یکی از قسمت‌های دره، شباهت بسیار دقیق‌تری مشاهده می‌شود و تصویری که به پیچ نعل اسبی در گرند کانیون بسیار شبیه است، توجه همه را به خود جلب می‌کند. صخره‌ای در وسط این بخش وجود دارد که با آب احاطه شده و فرسایش، شکلی خاص به آن داده است.

قدم زدن روی بلندترین پل معلق خاورمیانه

 

گرند کنیون دره‌ای در ایالت آریزونای آمریکاست که رود «کلرادو» از میان آن می‌گذرد. البته طول این دره از تنگه شیرز خیلی بیشتراست. طول گرند کنیون ۴۴۶ کیلومتر است و عرض آن در برخی نقاط به ۲۹ کیلومتر هم می‌رسد. با این حال، به خاطر ساختار زمین‌شناختی مشابه این دو دره، اعطای لقب گرند کنیون ایران به تنگه شیرز بی‌انصافی نیست. رودخانه کرخه از میان این دره عبور می‌کند و سبب زیبایی هر چه بیشتر دره خزینه می‌شود.  

گرند کنیون دره‌ای در ایالت آریزونای آمریکاست که رود «کلرادو» از میان آن می‌گذرد. البته طول این دره از تنگه شیرز خیلی بیشتراست. طول گرند کنیون ۴۴۶ کیلومتر است و عرض آن در برخی نقاط به ۲۹ کیلومتر هم می‌رسد. با این حال، به خاطر ساختار زمین‌شناختی مشابه این دو دره، اعطای لقب گرند کنیون ایران به تنگه شیرز بی‌انصافی نیست. رودخانه کرخه از میان این دره عبور می‌کند و سبب زیبایی هر چه بیشتر دره خزینه می‌شود.دره خزینه؛ شاهکار طبیعت
نقش و نگارهای گلسنگی بر دیواره‌ها و صخره‌های دره، منظره‌ای چشم‌نواز و طبیعی خلق کرده و عبور رود کرخه از درون آن جلوه خاصی به طبیعت خشن و جذاب منطقه داده است. نمونه چنین طبیعتی را در هیچ جای دیگری از ایران نخواهید یافت، دره‌ خزینه به واقع شاهکار طبیعت است.

پل معلق دره خزینه
پل معلق دره خزینه از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره محسوب می‌شود که بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است.

طول این پل ۱۱۲ متر با ۸۵ متر ارتفاع و عرض دهانه ۸۰ سانتیمتر است. قبل از این پل، پل معلق مشگین‌شهر استان اردبیل بلندترین پل ایران به شمار می‌رفت. ولی اکنون پل معلق دره خزینه با اختلاف ۵ متر ارتفاع، بلندترین پل معلق ایران است. این پل بسیار زیبا و با استحکام است که از به هم پیوستن چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی به وجود آمده است.

با ایستادن بر روی پل معلق دره خزینه، چنین تصور می‌شود که بر بالای یک ساختمان ۲۹ طبقه ایستاده‌اید و رودخانه‌ای زیر پای شما قرار دارد که صدای جوش و خروش عبور آب آن به گوش می‌رسد و از طرف دیگر وزش بادها باعث تکان خوردن پل می‌شود که هیجانی خاص را به وجود می‌آورد. یک طرف این پل در استان لرستان و طرف دیگر در استان ایلام قرار دارد.

چگونگی ساخت پل معلق دره خزینه
ابتدا قرار بر این بود که سد کرخه دو، بر روی رودخانه کرخه احداث شود، اما به علت شناسایی یک گسل در منطقه، ساخت‌وساز سد منتفی شد. به منظور تعیین محل جدید، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی شروع شد. برای این‌که تردد و حمل‌ونقل این گروه مطالعاتی راحت‌تر انجام شود، پل معلق دره خزینه روی رودخانه کرخه ساخته شد.

جاذبه‌های نزدیک به دره خزینه
از جاذبه‌های نزدیک به دره‌ خزینه می‌توان به تنگه شیرز، آبشار برنجه، دره نی‌گاه و آبشار نوژیان لرستان اشاره کرد.

تفریحات در دره خزینه
علاوه بر لذت بردن از شاهکار طبیعت و قدم زدن بر روی پل معلق، امکان تفریحات جالبی برای شما وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کوهنوردی، گردش و عکاسی اشاره کرد. از جمله کارهای هیجان‌انگیزی که در بازدید از دره خزینه می‌توانید انجام دهید کوهنوردی است. به خاطر توپوگرافی خاص منطقه و وجود ارتفاعات و پستی و بلندی‌هایی که در اثر فرسایش در صخره‌های خزینه به وجود آمده، فرصت فوق‌العاده‌ای برای کوهنوردان در دل یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران وجو دارد.

گردش و عکاسی

وجود پل معلق، پیچ نعل اسبی و بسیاری از مناظر شگفت‌انگیز دیگر باعث شده تا فرصت خوبی برای گشت‌وگذار و خلق تصاویر تماشایی فراهم شود. در سراسر این دره و به‌ویژه بر روی پل می‌توانید مناظر زیبایی را شاهد باشید و عکس‌های خاصی را ثبت کنید.

منبع:همشهری آنلاین 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: