کد خبر: ٢٥٤١٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/15-٢٠:٣٥

استان همدان یکی از استان های زیبا و دیدنی در ایران که در سمت غرب قرار گرفته است. این استان به این دلیل که در زمان های گذشته پایتخت و تمدن ایران محسوب می شده درون خود مجموعه از دیدنی ها و بناهای تاریخی ارزشمندی را جای داده است. در این مطلب می خواهیم درباره آرامگاه ابوعلی سینا در همدان صحبت کنیم.

 

آبادان نیوز _ ابوعلی سینای یکی از مهمترین دانشمندان ایرانی بوده که شهرت جهانی داشته و آرامگاه وی در استان همدان قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از مسافرانی که به این شهر سفر می کنند به بازدید از مقبره ی وی می روند؛

دانشمندان و شاعران بزرگی در ایران زندگی می کردند که باعث افتخار ایران و ایرانی می شوند؛ به پاس قدردانی و گرامی داشت یاد آنان برای هر کدام از این مفاخیر ایرانی آرامگاه هایی درخور شان و شخصیتشان ساخته شده است. ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی است که در جهان غرب به وی امیز پزشکان را داده اند. پس از این که وی از دنیا دیده فرو بست برایش آرامگاهی در همدان ساختند که یکی از جاذبه های گردشگری همدان محسوب می شود و می توانید به راحتی در همدان آن را پیدا کنید و از آن بازدید نمایید. از این سازه به عنوان نماد این شهر یاد می شود و یکی از نشانه های قدمت ایران در فرهنگ و دانش و علم جهان به شمار می رود، بنای این آرامگاه در یکی از میادین اصلی همدان قرار دارد و در مرکز این شهر جلوه گری می نماید.

جنس ستون های مرتفع آرامگاه ابوعلی سینا در همدان از سنگ گرانیتی است و نمای آن باعث شکوه و ابهت ویژه در همدان شده است. مساححت زمینی که آرامگاه ابوعلی سینا در همدان در آن ساخته شده است حدود ۳۰۹۰ مترمربع است و زیر بنای اصلی آن چیزی در حدود ۱۷۹۲ مترمربع تخمین زده شده است. نام این بنا از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان یکی از جاذبه های اصلی همدان به شمار می رود.


معماری آرامگاه ابوعلی سینا در همدان
بنای آرامگاه ابوعلی سینا به دو سبک ایران باستان و ایران بعد از اسلام ساخته شده است. المان هایی که در ساخت این آرامگاه به کار گرفته شده است الهام از برج گنبد قابوس، باغچه هایی که در محوطه ی این آرامگاه ساخته شده اند نیز نمونه ای از باغ های ایرانی هستند و آب نمای آن هم متاثر از حوض خانه های سنتی هستند. معماری آرامگاه ابوعلی سینا در همدان مهندس سیهون بوده که در ساخت وی می توانیم نشانه هایی از عصر ابن سینا و تکامل فن آوری های جدید را مشاهده کنیم. وی در قسمت زیرین، نمایی از بناهای مصر، ایران و یونان قدیم را نشان داده و در قسمت بالایی روش معماری گنبد قابوس را نشان داده است. یکی از تفاوت‌های ظاهری آرامگاه ابن سینا با گنبد قابوس تعداد ستون هایی است که در دو بنا دیده می شود؛ گنبد قابوس ده ستون و آرامگاه ابن سینا دوازده ستون دارد که البته آن هم دلیل خاص خود را دارد. دوازده ستون آرامگاه نشانگر ۱۲ دانشی هستند که ابن سینا بر آن ها مسلط بوده است. تفاوت دوم در فاصله‌ بین ستون‌ ها مشهود است؛ حد فاصل ستون ها در بنای آرامگاه ابن سینا باز هستند؛ اما این فاصله در گنبد قابوس کاملا پوشیده و بسته دیده می شود. از نظر ابعاد نیز این دو بنا با هم تفاوت دارند و آرامگاه ابو علی سینا تقریبا نصف ابعاد گنبد قابوس است.

معماری آرامگاه ابوعلی سینا
بخش های مختلف آرامگاه ابو علی سینا
مقبره ها
زمانی که وارد آرامگاه ابوعلی سینا در همدان می شوید، بعد از این که بازدیدتان از آرامگاه وی به پایان رسید می توانید در سمت راست ورودی آرامگاه بروید و از مقبره ی ابن سینا دیدن نمایید. دیگر مقبره ای که در این آرامگاه وجود دارد ابوسعید دخدوک، از دوستان ابن سینا که در سمت چپ مقبره وی دیده می شود. همچنین جلوی در ورودی در مقابل خیابان بوعلی مقبره ی ابوالقاسم عارف قزوینی را هم می توانید مشاهده کنید، به طور دقیق تر می توانید در حیاط شرقی آرامگاه به دنیال مقبره ابوالقاسم قزوینی بروید.
تندیس ابو علی سینا
با توجه به تناقض هایی که در نسخه های کهن، کتاب ها و کتابخانه های این دانشند بزرگ ایرانی وجود دارد نیز هیچ سند دقیقی مبنی بر این بتوان تصویری مشخص از وی در دست باشد نیز وجود نداشت، از همین در سال ۱۳۳۸ با توجه به تحقیقات گسترده ای که در زمین شناخت شخصیت ایرانی ابوعلی سینا نیز انجام داد، توانست مجسمه ای از وی ترسیم کند و در بیست و یکمین جلسه هیات موسسین انجمن آثار ملی نیز به تصویب برسد و در محامع عمومی نشان داده شود. پس از اینکه مدتی گذشت، انجمن آثار ملی طی ماموریتی از استاد ابوالحسن صدیقی خواست تا با توجه به تصویر تمام رخ و نیم رخ ابن سینا، مجسمه‌ ایستاده ای از او بسازد تا در میدان بوعلی و در کنار آرامگاه وی نصب شود.

مجسمه آرامگاه ابوعلی سینا
کتابخانه
یکی از جذاب ترین بخش هایی در این مجموعه وجود دارد و شما می توانید از آن دیدن کنید بخش کتابخانه ای است که در جوار آرامگاه شیخ و تالار شمالی نیز واقع شدهاست. این مکان در ابتدا ۶۴۹ جلد کتاب داشت و از آن با عنوان قرائت خانه‌ ابوعلی‌سینا یاد می کردند. اما بعدها تصمیم بر این شد که همه محافل عملی جهان در تاسیس آن شریک باشند چرا که ابن سینا یک دانشمند جهانی بود. در سال ۱۳۲۹ بیانیه ای به زبان های مختلف دنیا منتشر شد تا همه جهانیان در ارائه کتب برای این کتابخانه سهیم باشند. در حال حاضر ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی در این کتابخانه دیده می شود. حدود ۳۰ جلد از کتاب ها، خطی و ۵۹۰ جلد از آن ها نیز به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، آلمانی و... هستند.

ابوعلی سینا
موزه ابن سینا
به منظور نگهداری از سکه ها، سفال ها، برنزی جات و سایر اشیای کشف شده در این محدوده که مربوط به هزاران سال قبل از میلاد و همین طور برخی دیگر مربوط به دوران اسلامی نیز می شود را در موزه ای نگهداری نمایند. این موزه از سال ۱۳۳۰ در تالار جنوبی آرامگاه قرار گرفته است. از جالب ترین چیزهایی که در این موزه قرار دارد، عکسی از جمجمه‌ ابو علی سیناست که گویا به هنگام تخریب مقبره‌ قدیمی به ثبت رسیده است.

محوطه آرامگاه
آرامگاه ابوعلی سینا در میدان بوعلی سینا در همدان قرار دارد و زمانی که وارد آن می شوید با محوطه ای سرسبز و بزرگ مواجه هستید. در محوطه ی این آرامگاه باغچه ها و چشمه هایی وجود دارد که هر کدام نمونه ای از باغ های معلق "بابل" در نظر گرفته شده اند و طراوت باغ های ایرانی را حفظ کرده اند.

2
دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا در همدان
آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان بوعلی سینا

به منظور دسترسی به آرامگاه ابوعلی سینا می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، اتوبوس های این شهر در میدان بوعلی سینا توقف می کنند و شما می توانید در این ایستگاه پیاده شوید به بازدید از این جاذبه های گردشگری بروید.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ (این مکان در روزهای تعطیل رسمی باز نیست).

جاذبه های دیدنی اطراف آرامگاه ابوعلی سینا

پیشنهاد می کنیم که پس از این که بازدیدتان از آرامگاه ابوعلی سینا در همدان به پایان رسید می توانید به دیگر جاذبه هایی که در فاصله نزدیک آن قرار دارند بروید و سه الی ۴ ساعت از سفرتان را به طور کامل پر بنمایید.

  • آرامگاه باباطاهر: در فاصله ۳ کیلومتری
  • موزه هگمتانه: در فاصله ۳ کیلومتری
  • موزه مفاخر: در فاصله ۳ کیلومتری
  • مجموعه گنجنامه: در فاصله ۹.۳ کیلومتری

 

منبع:الی گشت

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: