کد خبر: ٢٥٤٠٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/14-١٣:٢٨

موزه پمپ بنزین یکی از اماکن دیدنی و از موزه‌های متفاوت تهران است. این جایگاه، قدیمی‌ترین ایستگاه پمپ بنزین باقی‌مانده در تهران است که در دهه ۳۰ شمسی ساخته شد و تا ۱۳۷۰ فعال بود اما از سال ۱۳۹۸ این ایستگاه به‌عنوان موزه پمپ بنزین و یکی از موزه‌های نفت تهران تغییر کاربری داده و حالا به یکی از اماکن دیدنی و گردشگری پایتخت تبدیل شده است.

 

پمپ بنزین دروازه دولت

به گزارش آبادان خبر، موزه پمپ بنزین حوالی متروی شلوغ و پر رفت‌وآمد دروازه دولت و در کوچه فیات واقع شده است. در این موزه هرآنچه با فعالیت جایگاه‌های سوخت ارتباط دارد، در معرض نمایش عموم شهروندان قرار گرفته است. مخازن و دستگاه‌های پمپ بنزین، اسناد، نقشه‌ها، عکس‌ها و وسایل قدیمی این جایگاه در کنار خودروهای قدیمی از دیدنی‌های این موزه به شمار می‌روند.

تاریخچه

تاریخچه موزه پمپ بنزین دروازه دولت به دوره پهلوی اول و دهه ۳۰ هجری شمسی برمی‌گردد. در این دوره ایستگاه‌های متعدد سوخت در مناطق مختلف تهران ساخته شد. تا سال ۱۳۳۰ حدود ۱۰ پمپ بنزین در پایتخت راه‌اندازی شده بود. اولین پمپ بنزین پایتخت در خیابان امیریه، چهار راه گمرک و محله اعیان‌نشین و دومین جایگاه در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه احداث شد.

اما جایگاه دروازه دولت، سومین پمپ بنزین تهران به حساب می آید که در سال‌های پایانی سال ۱۳۱۰ هجری شمسی توسط شرکت نفت ایران و انگلیس احداث شده است. موقعیت قرارگیری جایگاه دروازه دولت موجب شد که شاهد حوادث تاریخی مربوط به دوران ملی شدن صنعت نفت باشد. در سال ۱۳۳۰ عده‌ای از طرفداران دکتر مصدق و قانون ملی شدن صنعت نفت، به این جایگاه رفتند و پرچم ایران را در آن به اهتزاز درآوردند و کلمه «انگلیس» را از تابلو حذف و عبارت «شرکت نفت ایران» را باقی گذاشتند.

پمپ بنزین دروازه دولت تا دهه ۷۰ فعال بود اما سپس به‌دلیل عبور مترو دروازه دولت، فعالیت آن متوقف شد و در اختیار خدمات شهری شهرداری تهران قرار گرفت. همزمان با شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، این محل در تیرماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان دومین موزه نفت تهران و با نام موزه پمپ بنزین دروازه دولت شروع به کار کرد.

در موزه پمپ بنزین تهران با تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه آشنا می‌شوید و از عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزین دیدن می‌کنید. این جایگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سکوهای سوخت‌رسانی

در گذشته، دستگاه‌های پمپ‌ بنزین در کنار خیابان قرار داشتند و به مرور مکان‌هایی به‌عنوان جایگاه‌ها و سکوهایی برای توزیع بنزین ایجاد و به قسمت اصلی جایگاه‌ها تبدیل شد. نقشه‌ها و عکس‌های قدیمی جایگاه دروازه دولت نشان می‌دهند که این پمپ بنزین یک تا سه سکو و هر سکو دو تا چهار دستگاه داشته است. در موزه پمپ بنزین تهران، جایگاه‌ها و سکوهای پمپ بنزین بازسازی شده‌اند و دستگاه‌های پمپ بنزین قدیمی و ویترین لوله‌های گردش فرآورده در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار گرفته است.

مسیر دسترسی

برای رفتن به موزه پمپ بنزین دروازه دولت راحت‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از مترو است. مترو دروازه دولت نزدیک‌ترین ایستگاه به این موزه محسوب می‌شود و موزه در کنار درب خروجی آن قرار دارد. شهروندان و علاقه مندان می‌توانند همه‌روزه به غیر از دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ از بخش‌های مختلف و جذاب این موزه دیدن کنند.

 

منبع:همشهری آنلاین 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: