کد خبر: ٢٥٣٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/13-١٦:٠٨

شاید به جرأت می‌توان گفت که یکی از شگفت‌انگیز ترین و عجیب‌ ترین مناطق روی زمین در ایران شهر ماهان در کرمان است.

 

به گزارش آبادان خبر، این مکان زیبا در دل کویر ایران در استان کرمان، ماهان نام دارد؛ ماهان باغ شهر زیبایی در دل استان کرمان است که دارای اقلیمی خشک و بیابانی است.

شهر ماهان شهر باغ‌های ایرانی زیبا و دلگشا است که هوای خنک و قله‌های بلند سفید پوش آن در کنار معماری قدیمی و زیبا و منحصر به فردش، باعث شهرت آن در سطح جهانی شده است.

این باغشهر به حدی زیبا است که وقتی در دل بیابان و کویر به این منطقه می ‌رسید تصور می‌کنید که در خواب هستید یا سرابی در پیش روی شما قرار دارد.

آشنایی با شهر ماهان

شهر ماهان که در جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده است در حدود ۴۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و برای دسترسی به آن باید از کرمان به سمت بم حرکت کرد تا در طول جاده به این شهر زیبا رسید که از نقاط ییلاقی و بسیار خوش آب و هوا در کرمان به شمار می‌ آید.

بر اساس گفته‌ های مورخان نام ماهان از آذرماهان گرفته شده است که در زمان انوشیروان در این منطقه حکومت می‌کرده و این شهر زیبا را بنا نهاده ؛ این آب و هوای خوب در نتیجه قرار گرفتن این شهر در دامنه ارتفاعات چوپار است.

از ویژگی‌های ارتفاعات چوپار در کرمان وجود چشمه‌ سارها و جویبارهای فراوان است که منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا را در دل منطقه کویری به وجود آورده است.

شهر ماهان که در این منطقه واقع شده است دارای جاذبه‌های دیدنی و فراوانی است که در ادامه با دیدنی‌های ماهان آشنا خواهیم شد.

باغ ماهان

۱- باغ شازده در شهر ماهان 

بدون شک شاخص‌ترین و یکی از زیباترین دیدنی‌ های ماهان باغ شازده این شهر است.

این باغ ایرانی زیبا که بزرگترین باغ در این شهر است مانند نگینی درخشان در دل کویر شهر ماهان است که همگان با دیدن آن حیرت کرده و وجود باغی این چنین سرسبز و زیبا در دل کویر را همانند خواب و رویا و یا معجزه می ‌دانند.

این باغ زیبا که در دوران حکومت قاجارها در ایران بنا شده است یکی از آثاری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو از ایران ثبت شده، این باغ به دستور عبدالحمید میرزا ناصر‌الدوله فرماندار که در زمان قاجار حاکم کرمان و بلوچستان بوده، بنا شده است.

مساحت این باغ زیبا در حدود ۵ هکتار است که در آن تلفیقی از هنر معماری ایرانی و باغبانی به زیباترین شکل ممکن قابل مشاهده است. حوض و آب نماهای زیبا، درختان میوه و بناهای تاریخی با معماری چشم‌نواز از جمله جاذبه‌هایی هستند که در این باغ زیبا چشمان شما را جادو می ‌کنند.

باغ شازده در شهر ماهان 

قسمت‌های دیگری در این باغ زیبا وجود دارند که به تنهایی جزء دیدنی ‌های ماهان بوده و از جاذبه ‌های فرهنگی و تفریحی باغ شازده به شمار می‌آیند:

  •  حمام باغ شازده ماهان:

این حمام جزء بناهای تاریخی واقع در باغ شازده می‌ باشد که معماری زیبایی دارد و از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است.

  • رستوران باغ شازده ماهان:

یکی از فضاهای تفریحی در داخل باغ شازده است که به گردشگران و بازدید   کنندگان این امکان را می‌ دهد در فضای دلنشین و زیبای باغ به صرف غذاهای سنتی و نوشیدنی ‌های متنوع بپردازند و از زیبایی‌ های باغ لذت ببرند.

  • هتل سنتی باغ شازده ماهان:

یکی از امکانات اقامتی است که داخل محیط باغ شازده واقع شده است؛ اتاق‌ های این هتل سنتی و زیبا در همکف با باغ ساخته شده است که امکان سکونت و اقامت برای گردشگران در این محیط دلنشین و زیبا را فراهم می کند.

۲- عمارت شترگلو

یکی دیگر از دیدنی ‌های ماهان سازه‌ای تاریخی به نام عمارت شترگلو است که یادگاری به جامانده از زمان حکومت قاجار در ایران است. این سازه تاریخی که معماری خاص و منحصر به فردی دارد یک نوع سازه آبی سنتی است که در گذشته از آن برای انتقال آب از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌ کردند.

عمارت شترگلو

در واقع شترگلوها سازه‌های آبی سنتی هستند که عملکرد آن‌ها در گذشته مانند عملکرد سیفون‌ها در عصر حاضر بوده است.

به این دلیل که در گذشته برای تأمین آب باغ‌ها و عمارت‌ها از جریان آب قنات و چشمه‌ ها استفاده می ‌کردند برای حفظ امنیت داخل عمارت ورودی و خروجی‌ های جریان آب را به گونه‌ای طراحی می ‌کردند که امکان ورود موجودات زنده به عمارت وجود نداشته باشد.

ویژگی بارز عمارت شترگلو در ماهان کرمان این است که در داخل این بنا فواره‌ای وجود دارد که وقتی جریان آب از داخل آن عبور می ‌کند صدایی ایجاد می ‌شود که انگار کاروان شتر در حال گذر از آنجا می ‌باشد.

۳- آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

یکی دیگر از دیدنی‌های ماهان، باغ شهر زیبای کرمان  یکی از ادیبان و شاعران بزرگ و نامی ایران زمین است.

شاه نعمت‌الله ولی ادیب و شاعر بزرگ ایران پس از ۱۰۳ سال زندگی در قرن هشتم هجری در کرمان جان به جان آفرین تسلیم کرد. شاه نعمت‌الله ولی وصیت کرده بود که در شهر ماهان به خاک سپرده شود که پس از خاکسپاری احمدشاه در سال ۸۴۰ هجری قمری دستور به ساخت یک مقبره برای این ادیب بزرگ داد.

هسته اولیه این بنا به صورت یک گنبد بود که در طول سال ‌های بعد گسترش پیدا کرده و به شکل امروزی درآمد؛ در واقع هسته اصلی بنای این مقبره در حدود ۷ قرن قدمت دارد که از چهار صحن، دو سردر ورودی، حجره‌های کوچک و بزرگ، مقبره، چهار مناره کاشی کاری شده تشکیل شده است.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

۴- کوه پلوار

یکی دیگر از دیدنی ‌های ماهان در کرمان یک جاذبه طبیعی است که رشته کوه پلوار نام دارد؛ به این رشته کوه زیبا لقب دماوند کرمان داده شده است.

طول رشته کوه پلوار در حدود ۱۵۰ کیلومتر است که در حد فاصل شهرهای ماهان و شهداد قرار گرفته دارد؛ پلوار به معنای پلی است که میان دو منطقه واقع شده است.

این رشته کوه نیز پلی است که میان کویر لوت و کرمان قرار گرفته و کویر لوت و شهداد را از کرمان جدا می ‌کند. این کوه از لحاظ فنی سومین کوه دشوار در ایران است که زیبایی‌ های منحصر به فرد آن بسیاری از علاقمندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی را به خود جذب می کند.

۵- روستای سکنج

روستای زیبای سکنج یکی از دیدنی‌ های ماهان بوده که در شرق ماهان واقع شده است؛ این روستای زیبا که ۲۵ کیلومتر با ماهان فاصله دارد در دامنه جنوبی رشته کوه پلوار واقع شده است.

 

این روستای خوش آب و هوا که در منطقه کوهستانی قرار دارد یکی از مناطق و جاذبه ‌های دیدنی مهم در استان کرمان است، یکی از جاذبه‌ های دیدنی در روستای سکنج آبشارهای آن بوده و این آبشارهای زیبا که از چشمه های نزدیک به قله پلوار سرچشمه می‌گیرند دارای آبی زلال و شفاف مانند اشک چشم است که محیطی خنک و خوش آب و هوا و بسیار زیبا را در آن دره به وجود آورده است.

روستای سکنج

۶- مقبره شیخ علی بابا

یکی دیگر از دیدنی‌ های ماهان مقبره یکی از عرفای برجسته ایران زمین بوده که یکی از مقاصد گردشگری مهم در این شهر به شمار می رود.

این مقبره متعلق به شیخ علی بابا است که از عرفای برجسته در قرن نهم هجری بوده؛ این عارف بزرگ که در روستای سکنج سکونت داشته به عنوان عارفی زاهد، با تقوا و با کرامت معروف بوده است. بر اساس باورها و اعتقادات مردم محلی، شیخ علی بابا یکی از نوادگان امام هفتم شیعیان، موسی بن جعفر (ع)  بوده است.

مقبره ای که برای این عارف به نام بنا شده است سازه‌ای با شکوه است که دارای یک ایوان بزرگ، گنبد بلند، رواق، حرم و صحن است.

۷- یخدان لنگر

بنایی تاریخی به نام یخدان لنگر یکی از دیدنی‌های ماهان و مناطق مهم گردشگری در این شهر است. قدمت این بنا مربوط به دوران حکومت قاجارها در ایران است که در روستایی به نام لنگر واقع شده و بر اساس پژوهش‌های انجام شده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال پیش ساخته شده است.

در آن زمان که فناوری‌ های امروزی در دسترس مردم نبود و وسایلی مانند یخچال و فریزر وجود نداشت، اهالی و ساکنین مناطق گرمسیر در ایران به وسیله هوش و کمک از الهامات طبیعت بناهایی به نام یخدان‌ ها را می ‌ساختند تا بتوانند یخ مورد نیاز خود را برای روزها و فصول گرم سال در آن ذخیره کنند.

یخدان لنگر

۸- آبشار جوپار

در جنوب شهر ماهان رشته کوهی قرار دارد که به رشته کوه جوپار شهرت پیدا کرده و  یکی از دیدنی‌های ماهان در این رشته کوه واقع شده که آبشار جوپار نام دارد.

برای رسیدن به این آبشار باید وارد مسیر جاده ماهان به روستای خندق خرپران شده تا به رشته کوه جوپار برسید؛ در جان پناه جوپار که یکی از شاهکار های کوهنوردی است با کوهنوری به آبشار چوپار خواهید رسید.

ویژگی این آبشار زیبا که به صورت فصلی بوده و در مواقعی از سال جریان دارد این است که در میان دره‌ای باریک جریان داشته و فرو می ‌ریزد و منظره ی زیبایی را می سازد و برای عکس یادگاری گرفتن مکان مناسبی است.

۹- روستای قناتغستان

یکی از دیدنی‌های ماهان روستایی خوش آب و هوا است که در ۲۲ کیلومتری شهر کرمان و در منطقه ماهان واقع شده است.

این روستای زیبا و خوش آب و هوا که بر اساس گفته ‌های مردم بومی در سال ۱۳۳۲ به وجود آمده است دارای جاذبه‌ های دیدنی زیادی است از جمله آن ها می توان به :

گذرگاه ابوالفضل العباس، قلعه و حوزه علمیه، باغ ‌های زیبا و درختان میوه‌های سردسیری مانند هلو، زردآلو، انار، گیلاس از جمله این جاذبه‌های دیدنی بوده اشاره کرد.

روستای قناتغستان

۱۰- حمام خان

بنای حمام سنتی که قدمت آن به احتمال زیاد به دوران حکومت قاجار در ایران باز می‌گردد که یکی از دیدنی‌ های ماهان باغ شهر زیبای کرمان به حساب می آید.

قسمت ‌های مختلف این حمام سنتی شامل رختکن، گرم خانه و خزینه است که همچنان دایر بوده و توسط ساکنین منطقه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

۱۱- هفت باغ

یکی از مناطق مهم گردشگری در شهر ماهان که باغ شهر زیبای کرمان است؛ بزرگراهی به نام هفت باغ است که یک مسیر و بزرگراه گردشگری است که به تازگی احداث شده است.

هدف از احداث این بزرگراه توسعه صنعت گردشگری در شهر ماهان و جذب توریست و گردشگر به این منطقه زیبا می‌باشد. این بزرگراه زیبا از شهر کرمان آغاز شده و تا ماهان ادامه دارد که در دو سمت آن مکان‌ های مختلف تفریحی و گردشگری بنا شده است.

در واقع احداث این بزرگراه بستر مناسبی برای ایجاد هتل‌ ها، مراکز تفریحی، طبیعت‌گردی و انواع مراکز ورزشی، تجاری و فرهنگی فراهم کرده است.

هفت باغ

کلام آخر

ماهان در استان کرمان نگینی سبز و درخشان در دل کویر مرکزی ایران است که حیرت هر گردشگری را بر می‌انگیزد. این شهر خوش آب و هوا و ییلاقی که از شمال در دامنه رشته کوه پلوار و از جنوب در دامنه رشته کوه جوپار واقع شده است در فصل تابستان آب و هوای معتدل و مطبوع و در زمستان آب و هوای سرد دارد.

وجود این دو رشته کوه زیبا در این منطقه باعث بوجود آمدن و جاری شدن چشمه‌ها و جویبار های فراوانی شده است که آبادانی و سرسبزی را برای این منطقه زیبا فراهم کرده است؛ وجود زمین ‌های حاصل‌خیز و باغات فراوان شهر ماهان را به منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی تبدیل کرده است.

منبع:الی گشت

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: