کد خبر: ٢٤٠٩٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/30-١٢:٥١

همه ما با مفهوم مرزهای ایران آشنا هستیم، خط فرضی که محدوده کشور ایران را با دیگر کشورهای همسایه تعیین می کند. ایران با کشور های جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عراق، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان دارای مرزهای زمینی است. علاوه­ بر مرزهای زمینی، ایران دارای بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی از طریق دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با کشور های چون روسیه، دبی و عمان و… است. ایران دارای طولانی ‌ترین مرز با عراق و کوتاه ‌ترین مرز با کشور ارمنستان است.

 

استان‌ های مرزی ایران

به گزارش آبادان خبر، ۱۶ استان از ۳۱ استان ایران دارای مرز های زمینی و دریایی با کشورهای همسایه هستند. ۹ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خراسان جنوبی تنها دارای مرز زمینی هستند. مازندران، هرمزگان و بوشهر فقط از راه دریا مرز مشترک دارند و ۴ استان‌ گیلان، گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان هر دو مرز زمینی و دریایی را دارا می‌باشند.

مرز ایران- جمهوری آذربایجان: سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان هم مرز با خاک اصلی جمهوری آذربایجان هستند و استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با جمهوری خودمختار نخجوان دارای مرز مشترک می باشند.

مرز ایران- ارمنستان: آذربایجان شرقی با ارمنستان مرز مشترک دارد.

مرز ایران- افغانستان: ۳ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارای مرز مشترک با کشور افغانستان هستند.

مرز ایران-پاکستان: تنها استان هم مرز با کشور پاکستان، سیستان و بلوچستان است.

مرز ایران- ترکمنستان: گلستان، خراسان رضوی و شمالی، سه استان هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان هستند.

مرز ایران- ترکیه: تنها استان ایران که با کشور ترکیه مرز اشتراک دارد، استان آذربایجان غربی است.

مرز ایران- عراق: ۵ استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام با کشور عراق مرز زمینی مشترک دارند. استان ایلام دارای طولانی ترین مرز زمینی با عراق است.

مرزی آبی از طریق دریای خزر: استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از راه دریای خزر با کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان مرز مشترک دارند.

مرز آبی از طریق خلیج ‌فارس: استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان از طریق خلیج فارس با کشورهای دیگر دارای مرز آبی مشترک هستند.

مرز آبی از طریق دریای عمان: استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از راه دریای عمان با کشورهای عربی همسایه، مرز مشترک دارد.

۱-شهر ماکو

شهر مرزی ماکویکی از زیباترین شهرهای مرزی ایران در استان آذربایجان غربی و در مجاورت مرز ایران و ترکیه واقع شده است. شهر مرزی ماکو در فاصله ی ۲۸۰ کیلومتری شمال ارومیه و ۲۵۰ کیلومتری شمال غرب تبریز قرار دارد. مرزی که در نزدیکی شهر ماکو قرار دارد مرز بازرگان نام دارد و بسیاری از فروشندگان و تجاران و مسافران که از راه زمینی می خواهند به ترکیه سفر کنند از این شهر و مرز عبور می کنند. ماکو یکی از شهرهای تاریخی ایران به حساب می آید، باستان شناسان آثاری از شهرهای قدیمی "دامبات" و "خاور زمین" و هم چنین آثاری از زندگی ساسانیان در این منطقه یافته­اند. کلاویخو، جهانگرد اسپانیایی، در طی ماجراجویی های خود به شهر ماکو نیز سفر کرده و در سفرنامه‌ خویش نوشته است که قلعه بزرگی در این شهر وجود داشته که حاکم آن مسیحی بوده است.

به دلیل شرایط جغرافیایی شهر ماکو و مجاورت آن به ترکیه، آب و هوای آن تقریبا سرد و خشک است، در فصل تابستان هوا گرم خشک و در فصل زمستان هوا سرد خشک همراه با بارش شدید برف است. بهترین زمان برای سفر و گردش در این شهر مرزی زیبا، ماه اسفند تا اواسط فروردین است. شهر ماکو با توجه به پیشینه غنی خود، دارای بنا و آثار تاریخی و طبیعی بسیار است که از جمله آن می توان به دریاچه سد بارون، آبشار قلعه جوق، کلیسای مریم مقدس، پل قلعه جوق، کاخ‌موزه باغچه جوق، تالاب آق گل، پل قره کورپو کلیسای گئورک مقدس و قره کلیسا اشاره کرد.

۲-شهر آستارا

همه ما با نام شهر آستارا به خوبی آشنا هستیم، این شهر بندری و مرزی زیبا در دهه های اخیر به یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشور تبدیل شده است. آستارا در نزدیکی مرز ایران و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد که از شمال به جمهوری آذربایجان، از شرق به دریای خزر، از غرب به اردبیل و سمت جنوب به شهرستان تالش هم مرز است. بسیاری از گردشگران برای اقامت خود در استان گیلان، شهر آستارا را انتخاب می کنند، این شهر زیبا از نظر اقامت مسافر در استان، رتبه اول را دارد. طبیعت چشم نواز و آب و هوای معتدل آستارا باعث رونق گردشگری در شمال کشور و استان گیلان شده است.

شهر مرزی آستارا در کارنامه موفقیت های خود موارد بی شماری را به ثبت رسانده است، بندر آستارا اولین بندر خصوصی ایران و پنجمین بندر فعال ترانزیتی در شمال کشور است. مرز آستارا در زمینه صادرات و واردات رتبه سوم کشور را کسب کرده است. امنیت بسیار بالای این شهر مرزی در طی ۸۰ سال اخیر باعث شده بسیاری برای سفر و تجارت خود این مرز را انتخاب کنند.

جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر آستارا به قدری زیاد است که شاید وقت نکنید همه آن را در مدت زمان کم ببینید! آبشار لاتون، تله‌کابین حیران، گردنه حیران، پناهگاه حیات‌وحش لوندویل، به قلعه شیندان، قلعه تک آغاج، باغ پرندگان، تالاب استیل، ساحل صدف، باغ ملی، به ساحل شریعتی و سورتمه حیران از جمله جاذبه های گردشگری این شهر مرزی زیبا هستند. بسیاری آثار و بقایای تاریخی زمان ایلخانی و صفویه و قاجاریه در این شهر یافت شده اند.

شهر مرزی آستارا در ایران۳-شهر جلفا

شهر سرسیز جلفا در آذربایجان شرقی قرار دارد و در جنوب ساحل رود ارس در فاصله ۱۳۵ کیلومتری تبریز واقع شده است. شهر جلفا با دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم مرز است و جزو شهرهای مرزی ایران محسوب می شود. امروزه، منطقه تجاری ارس که در شهر جلفا قرار دارد به یکی از اصلی ترین قطب‌های تجاری و صنعتی کشور مبدل گشته است. اگر به دنبال خرید و گشت­وگذار هستید و دوست دارید بدون سفر خارجی هم از محصولات کشورهای ارمنستان یا آذربایجان خریداری کنید، حتما به شهر جلفا سفر کنید. جلفا به سبب داشتن مرز مشترک به ارمنستان و آذربایجان دارای بازاچه های محلی و سنتی بسیاری است.

شهر جلفا مانند دیگر شهرهای ایران از طبیعت زیبایی بهره برده است و به دلیل هم مرزی با کشورهای دیگر بناها و واقع تاریخی زیادی را در دل خود محفوظ کرده است. جاده مرزی ارس-جلفا، حمام جلفا، رودخانه ارس، سد ارس، آبشار ماهاران، پارک ملی کمتال، کلیسای چوپان، مجموعه کردشت، کاروانسرای خواجه نظر، روستای اشتبین، کلیسای سن استپانوس و آبشار آسیاب خرابه از جمله دیدنی‌های شهر مرزی جلفا می باشند. بعد از قره کلیسا که یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران است، کلیسای سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه به شمار می رود، این کلیسای سحرانگیز در ۶ کیلومتری روستای دره شام در ۱۵ کیلومتری غرب جلفا قرار گرفته است.

۴-شهر زاهدان

زاهدان ایرانشهر زاهدان یکی از شهر قدیمی و تاریخی ایران به شمار می رود، این شهر مرکز استان سیستان و بلوچستان است، در گذشته به این شهر "دزآپ" می گقتند که در زمان حکومت رضاشاه پهلوی به زاهدان تغییر یافت. شهر مرزی زاهدان با کشورهای افغانستان و پاکستان مرز مشترک دارد. زاهدان از شرق به افغانستان و پاکستان، از غرب به فهرج و از سمت جنوب به خاش می رسد. برخلاف شهرهای مرزی شمالی، شهر زاهدان، به سبب همسایگی با دو کشور پر تنش منطقه، شهر مرزی خطرناکی محسوب می شود. با این وجود، این شهر یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهر های ایران است که مردمی خونگرم و مهمان نواز را در خود جای داده است.

متاسفانه به دلیل باورهای نادرست و فرهنگ سازی های اشتباه، بسیاری از گردشگران داخلی تمایلی به سفر به شهرهای مرزی را ندارند. باید بدانید با وجود خطرات و تنش هایی که در مرزهای کشورها وجود دارد، مرزبان ایرانی به خوبی توانسته­اند شهر زاهدان را از دست گروهک های تروریستی و خلافکاران مرزی مصون نگه دارند. از جاذبه‌های تاریخی زاهدان می‌توان به مسجد زرنج، موزه منطقه جنوب شرق ایران، موزه پست و ارتباطات، روستای لادیز، تالاب هامون، مسجد شاه علی اشاره کرد.

 

 

گردشگری،مرز،مرزهای ایران،جاذبه های تاریخی،ارمنستان،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: