کد خبر: ٢٣٣٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/05-١١:٣٢

شهر سلماس در استان آذربایجان غربی با قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر یکی از شهرهای گردش‌پذیر و زیبای این استان است که دیدنی‌های بسیار دارد.

 

به گزارش آبادان خبر؛ سلماس یکی از شهرهای تاریخی استان آذربایجان غربی است که پیشینه آن به چندین هزار سال می‌رسد. سلماس را می‌توان یکی از شهرهای مهم و پراهمیت در تحولات تاریخی و سیاسی ایران دانست. در پی یک زلزله شدید، شهر جدید سلماس با توجه به اصول شهرسازی مدرن و با طرح شطرنجی ساخته شد که سبب شد لقب اولین شهر شطرنجی ایران را بگیرد. این شهر تاریخی و با اهمیت با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و قرارگیری در سرزمین آذربایجان، دارای دیدنی ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. دیدنی های سلماس از طبیعت بکر و قدمت تاریخی آن اثر گرفته‌ است که گردشگران بسیاری را برای دیدن آن‌ها تشویق می‌کند. با ما همراه باشید تا با دیدنی‌های این شهر زیبا بیشتر آشنا شوید.

کلیسای آخته خانه

عکس سیاه و سفید معماری داخلی کلیسای آخته خانه

عکس:‌See Iran

کلیسای آخته خانه در جنوب غربی سلماس در روستایی با همین نام واقع شده است. قدمت این کلیسای تاریخی به سال ۱۲۶۹ هجری شمسی می‌رسد. پلان این کلیسا مستطیلی شکل است. در سالن اصلی کلیسا چهار ستون مدور آجری قرار دارد. گنبد آجری مرکزی روی ستون‌های فوق اجرا شده که هم‌اکنون از بالای کلیسا خارج شده و در کنار آن بر زمین قرار گرفته است. این بنا دو گنبد فرعی دیگر نیز دارد. در معماری کلسیا تزیینات خاصی به چشم نمی‌خورد و نحوه چیدمان آجرها به آن زیبایی بخشیده است. آجر، ماسه آهک و گچ از مصالح به کار رفته در سازه این بنا به شمار می‌رود. همچنین سه نورگیر این بنا در ضلع جنوبی و سه نورگیر دیگر در ضلع شرقی آن واقع شده‌اند.

  • آدرس: شهرستان سلماس، روستای آخته خانه

کلیسای مارسرکیس

عکس سیاه و سفید از کلیسای مارسرکیس

عکس:‌ See Iran

کلیسای مارسرکیس در روستای خسروآباد قرار دارد. این کلیسا در دوران قاجار بنا شده است. نام مارسرکیس یا مارگيورگيس از اسقف این کلیسا در قرن شانزدهم گرفته شده است. اهالی این منطقه معتقدند که در دوران ساسانیان، زمانی که خسرو پرویز صلیب حضرت مسیح را با خود به ایران آورد، آن را در این کلیسا نگهداری کرد و سپس در زمان صلح ایران و روم به رومیان اهدا شد. این کلیسا از سنگ‌های آذرین تراش‌دار و ملات آهک ساخته شده است. دو لوح به زبان سریانی کلاسیک نیز در این کلیسا دیده می‌شود. این کلیسا که پلانی مستطیل شکل دارد، دارای لوحی است که روی آن تاریخ ۱۲۲۴ حک شده است. برخی به اشتباه این کلیسا را وانگ می‌خوانند، در حالی که وانگ واژه‌ایی ارمنی به‌معنای کلیسا است؛ اما این کلیسا آشوری محسوب می‌شود. این کلیسا که به ثبت ملی رسیده، در حال حاضر فعال است و ارامنه از آن استفاده می‌کنند.

  • آدرس: شهرستان سلماس، بخش مرکزی، روستای خسروآباد

کلیسای محلم

ویرانه های کلیسای محلم لابه لای گیاهان

عکس:‌See Iran

کلیسای محلم دارای یک در ورودی و چند طاق نیمه فرو ریخته است که در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این کلیسا به سال ۱۲۵۹ هجری شمسی می‌رسد و  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: شهرستان سلماس، بخش مرکزی، روستای محلم

کلیسای سرکیس مقدس

 

ویرانه های سنگی از کلیسای سرکیس مقدس

عکس:‌See Iran

کلیسای سرکیس مقدس در نزدیکی سلماس واقع شده است. قدمت این کلیسا تاریخی که اکنون فقط برخی از بقایای آن باقی است، به سال ۱۱۸۵ هجری شمسی می‌رسد. این کلیسا توسط اهالی ارامنه روستای اطراف بنا شده و دارای سنگ‌نبشته‌هایی به زبان ارمنی و با نقش چند صلیب است. در اطراف این کلیسا گورستانی به چشم می‌خورد که مورد غارت قرار گرفته و در حال حاضر سقف کلیسا به‌صورت کامل و دیوارهای شمالی و شمال غربی آن فرو ریخته است.

  • آدرس: سلماس، روستای قلعه سر

کلیسای قزلجه

دیوار فروریخته کلیسای قزلجه

عکس:‌ See Iran

کلیسای قزلجه در روستایی با همین نام قرار دارد. این کلیسا که پلانی مستطیل شکل دارد، در دوران قاجار بنا شده است. کلیسا سه نورگیر در دیوار ضلع جنوبی، یک نورگیر در دیوار ضلع شرقی و بالای محراب و یک نورگیر در ضلع غربی دارد. سنگ، خشت‌های آهکی، گچ و ملات آهک با دانه‌بندی درشت از مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی محسوب می‌شوند. این کلیسا در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

  • آدرس: سلماس، روستای قزلجه

کلیسای هفتوان

معماری آجری از کلیسای هفتوان

عکس: راسخون

قدمت کلیسای هفتوان به قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی می‌رسد

کلیسای هفتوان در روستایی با همین نام در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس قرار دارد. این کلیسای تاریخی در دوران صفویه و به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است و از جاهای دیدنی سلماس محسوب می‌شود. از ویژگی‌ها و نکات جالب در مورد این کلیسا، ساخت آن از سنگ‌های سیاه رنگ آذرین است که به ظرافت و هنرمندی تمام حجاری شده و تراش‌های زیبایی بر آن نقش بسته است. این کلیسا چند کتیبه به خط ارمنی و با نقوش مذهبی دارد که بر اساس آن‌ها احتمال می‌رود که قدمت این بنا به قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی برسد. بر اثر زلزله‌ای که در سال ۱۳۰۹ رخ داد، این کلیسا خسارات بسیاری دید و پس از آن مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفت.

  • آدرس: شهرستان سلماس، روستای هفتوان

آبشار ممکان

آبشار یخ زده و منظره زمستانی ممکان

عکس:‌خبرآنلاین

آبشار ممکان که در ۴۰ کیلومتری سلماس واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان آذربایجان غربی است. ارتفاع این آبشار به حدود ۳۵ متر می‌رسد و منظره‌ای زیبا و بکر دارد.

تالاب آق زیارت

تالاب آق زیارت کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

تالاب آق زیارت در ۲۰ کیلومتری شهر سلماس واقع شده است و مساحت آن گاهی به ۱۰ هکتار می‌رسد. هیچ رودخانه دائمی به آن نمی‌ریزد و آب‌های سطحی و گاهی طغیان رودخانه زولاچای منبع تامین آب این تالاب محسوب می‌شود. این تالاب فصلی آب شیرینی دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۰۰ متر است.

نقش برجسته خان تختی

نقش برجسته خان تختی

عکس: راسخون

نقش برجسته خان تختی در ۱۷ کیلومتری جاده سلماس به ارومیه واقع شده و روی آن حجاری‌های شاپور اول دومین شاه ساسانی نقش بسته است. این نقش برجسته یادمانی است از پیروزی شاپور اول ساسانی بر والریانوس (پادشاه روم) که وی را سوار بر اسب نشان می‌دهد، در حالی که والریانوس در مقابلش زانو زده است. این نقش برجسته روی کوه معروفی به نام پیرچاوش در روستایی با همین نام قرار دارد. 

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری جاده سلماس به ارومیه، نزدیکی روستای خان تختی (مشاهده در نقشه)

حمام شیخ سلماس

خزینه و ستون های حمام شیخ سلماس

عکس: گاردیشا

حمام شیخ سلماس در زمان پهلوی اول و با بهره‌مندی از معماری سنتی ایرانی احداث شده است. حمام با پلانی به‌شکل هندسی مستطیل و با مساحتی برابر با ۸۶۰ متر مربع ساخته شده و محمد طسوجی نام بانی این اثر تاریخی است که با پیگیری و تلاش او پروسه‌ ساخت آن از سال ۱۳۰۹ به‌مدت سه سال به طول انجامید. حمام شیخ سلماس دارای هفت گنبد پوششی است که بزرگ‌ترین گنبد آن در بخش سربینه‌ یا رختکن حمام قرار دارد. این بنای کهن علاوه بر قدمت به‌دلیل معماری سنتی ایرانی، دارای اهمیت و ارزش والایی است که امروزه به‌عنوان مجموعه‌ فرهنگی و هنری مورد مشغول به فعالیت است.

قلعه چهریق

قلعه چهریق در ارتفاعات سلماس

عکس: راسخون

قلعه چهریق در شمال رودخانه زولا در جنوب شرقی سلماس واقع شده است. باستان‌شناسان قدمتی برابر با هزاره نخست پیش از میلاد مسیح (ع) را برای این جاذبه گردشگری عنوان کرده‌اند. گفته می‌شود که قلعه چهریق به‌مدت مدت دو سال محبس پیشوای آیین بیانی، «سید علی محمد باب» بوده است که روی صخره‌ای رفیع قرار دارد. تنها قسمت بالایی قلعه برجای مانده است و در وسط قلعه گودالی به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد انبار مهمات بوده است. احتمال می‌رود حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ نفر در این قلعه ساکن بوده‌اند که نشان می‌دهد از قلعه‌های کوچک به شمار می‌رفته است. از ویژگی‌های آن دسترسی سخت و حتی غیرممکن به داخل آن از سوی دشمنان و بیگانگان است که گواه از امنیت بالای آن است.

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شهرستان سلماس، نزدیکی روستای چهریق علیا (مشاهده در نقشه)

تپه تاریخی اهرنجان

آثار باستانی در تپه تاریخی اهرنجان

عکس: راسخون

قدمت تپه تاریخی اهرنجان که با نام کول تپه نیز شناخته می‌شود، به دوران پیش از تاریخ ایران باستان می‌رسد. این تپه قدمتی بالغ بر ۹ هزار سال دارد و  به‌عنوان کهن‌ترین منزلگاه جوامع بشری در استان معرفی شده است. اشیایی همچون سنگ‌های ابسیدین، وسایل و ابزارآلات سفالی و سنگی در این محوطه کشف شده که گواه تمدن کهن این منطقه از کشور است. نمونه آثار کشف شده  در تپه تاریخی اهرنجان در هیچ یک از مناطق باستانی دیگر مشاهده نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گردشگری،ایرانگردی،سلماس،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع : کجارو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: