کد خبر: ١٩٤٥٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/26-٢٣:٢٤

خوزستان از جمله استان هاییست که بسیاری از مناطق آن بکر و ناشناخته باقی مانده اند. بسیاری از مردم تصور می کنند که تمامی مناطق این استان هواره آب و هوایی گرم دارند. اما بر خلاف این تصور، مناطق کوهستانی استان خوزستان، حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی بسیار خنک و مطلوب دارند. امروز قصد داریم تا شما را با تکه ای از بهشت به نام روستای مال آقا آشنا کنیم.

 

به گزارش آبادان خبر، روستای مال آقا را حتی بسیاری از مردم خود استان خوزستان هم نمی شناسند. اگر از اهالی این خطه هستید و قصد فرار از گرمای طاقت فرسای آن را دارید، سفر به مال آقا گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. روستایی که در میان کوه های مرتفع زاگرس واقع شده و به خاطر ارتفاع و موقعت جغرافیایی خاصش، آب و هوایی بسیار خنک و طبیعتی شگفت انگیز دارد. در ادامه، این منطقه گردشگری را معرفی خواهیم کرد.

روستای مال آقا
معرفی روستای مال آقا
مال آقا یکی از دیدنی ترین منطق استان خوزستان است. اگر بگوییم منطقه مال آقا تکه ای از بهشت است که بر روی زمین افتاده است، اغراق نکرده ایم. این روستا در حدود ۱۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان باغ ملک، در شرق استان خوزستان واقع شده است. روستای مال آقا در میانه های رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است و حدود ۹۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه، با شهر معروف قلعه تل خوزستان، حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد و از جمله مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان حساب می شود.

طبیعت بکر روستای مال آقا
زیبایی های روستای مال آقا
ویژگی اصلی روستای مال آقا بکر بودن و ناشناخته بودن آن در میان مردم و گردشگران است. این روستا، از معدود روستاهای کشور است که بیشتر بافت سنتی و تاریخی اش را به طور کامل حفظ کرده است. طبیعت اطراف روستا نیز بسیار تمیز و دست نخورده باقی مانده است و البته امیدواریم که طی سال های آینده نیز همینطور هم باقی بماند. این روستا، درون دره ای باصفا که در میان کوه های زاگرس پدید آمده، قرار گرفته است. درون این دره و در مجاورت روستا، رودخانه ای پر آب و خروشان جریان دارد که بسیاری از مردم محلی آب آن را می نوشند. البته اگر در روزهای آخر هفته به این منطقه سفر کردید، هیچگاه از آب این رودخانه ننوشید، چرا که به دلیل ازدحام محلیان در اطراف آن، آب کمی کثیف می شود.

رودخانه روستای مال آقا
وجود همین رودخانه زیبا، باعث سرسبزی و خرمی روستا و ایجاد باغ های پر شمار انار در مجاورت آن شده است. درختان سر به فلک کشیده چنار و انار، کوه های مرتفع، رودخانه ای خروشان، بافت تاریخی دست نخورده و مردمانی خونگرم و میهمان نواز، روستای مال آقا را به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری خوزستان معرفی کرده اند.

علاوه بر ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، این روستا قدمت تاریخی زیادی هم دارد. اخیرا محلیان این منطقه در طی حفاری های خانگی خود، به اشیایی باستانی با قدمت هزاران سال بر خوردند. این موضوع، نشان از اهمیت تاریخی این روستا دارد و لزوم کاوش های علمی و مطالعات گسترده در این منطقه را نمایان می کند. سنگ نوشته هایی به جای مانده از هزاران سال قبل و همچنین خانه های تاریخی این روستا، از جمله جاذبه های تاریخی موجود در آن هستند.

مناظر اطراف روستای مال آقا
در روزهای آخر هفته، گردشگران و مسافران بسیاری از مناطق و شهرستان های اطراف این روستا، به این منطقه سفر می کنند و از گرمای هوای شهرهای خود به خنکی هوای مال آقا پناه می برند. اگر برای بار اول به این منطقه سفر کنید، قطعا متعجب خواهید شد. چرا که خوزستان در ذهن اکثر ما شهریست آفتابی و گرم که نخلستان های فراوان آن را احاطه کرده اند. ولی اینجا همچین خبری نیست.

آبتنی در آب رودخانه، لذت هم صحبتی با مردمی خونگرم و میهمان نواز، خرید غذاها و محصولات محلی، پیکنیک، طبیعت گردی در کوه ها و طبیعت اطراف روستا، عکاسی از چشم اندازهای حیرت انگیز و دیدار از آثار تاریخی موجود در این روستا، از جمله فعالیت های رایجیست که گردشگران در این منطقه انجام می دهند. البته اگر قصد آبتنی در رودخانه را دارید، حتما باید فصل تابستان به این ناحیه سفر کنید، چرا که آب این رودخانه در سایر ایام سال بسیار سرد است. اگر از مجاورت این رودخانه در خلاف جریان حرکت آب حرکت کنید، پس از حدود ۴ کیلومتر به تنگه ای زیبا به نام تنگ تِهی خواهید رسید. تنگ تهی از زباترین جاذبه های این روستاست که در انتهای آن آبشاری زیبا قرار گرفته است.

دورنمای تنگ تهی در روستای مال آقا
بهترین زمان سفر به روستای مال آقا
روستای مال آقا در میان کوه های مرتفع زاگرس قرار گرفته است. به همین دلیل، بر خلاف سایر نقاط استان خوزستان حتی در فصل تابستان هم آب و هوایی خنک و مطلوب دارد. سفر به این روستا در تمامی فصول سال زیبایی های خاص خودش را دارد. البته پاییز و زمستان این منطقه، سرد و برفی است و برای کسانی که سرمایی هستند پیشنهاد نمی شود. اما الی گشت فصل بهار و به خصوص ماه های فروردین و اردیبهشت را بهترین زمان سفر به این منطقه زیبا می داند.


مسیر دسترسی به روستای مال آقا
کوله بار خود را ببندید و راهی استان شگفت انگیز خوزستان شوید. اگر قصد بازدید این روستای زیبا را دارید، ابتدا باید به شهرستان باغ ملک و شهر باغ ملک در این استان بروید. از شهر باغ ملک، وارد جاده باغ ملک به ایذه شوید. در میانه های راه به قلعه تل خواهید رسید. از این جا مسیر خود را به سمت روستای مال آقا تغییر دهید. پس از حدود ۴ کیلومتر رانندگی در میان طبیعت زیبا و متفاوت این جاده، به مقصد خود خواهید رسید.

در میانه های این جاده و قبل از رسیدن به مال آقا، روستای تاریخی تنبی هم قرار گرفته است که در صورت تمایل می توانید از آن دیدن کنید.

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: