کد خبر: ١٩١٨٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/18-١١:٤١

«تنگه شیرز» دره‌ای زیبا و کوهستانی است که به عنوان ژئوپارکی چندمیلیون ساله در رشته کوه‌های زاگرس در استان لرستان قرار دارد و شباهت عجیبی به همتای خود «دره‌ پادشاهان» در استرالیا دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، علی اصغر مونسان با اشاره به شباهت تنگه شیرز و دره‌ پادشاهان در استرالیا و قدمت چند میلیون ساله تنگه شیرز در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت:بهتر است بگویم دره پادشاهان در استرالیا به این ژئوپارک بی نظیر در استان لرستان ایران شبیه است.

تنگه شیرز دره‌ای زیبا و کوهستانی است که به عنوان یادگاری چندمیلیون ساله در رشته کوه های زاگرس در استان لرستان قرار دارد. این تنگه از روستای گُدارگَه شهرستان کوهدشت تا کنار رودخانه‌ سیمره ادامه یافته است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: سرچشمه‌ نهر آبی که در قعر تنگه شیرز جریان دارد، از درون غاری طبیعی می‌جوشد که به پل خدا معروف است. پل خدا، گذرگاهی طبیعی بوده و در اثر ریزش کوه در انتهای تنگه، تشکیل شده است.

مونسان بیان کرد: ویژگی های طبیعی، پوشش خاص گیاهی و جنگلی و طبیعت زیبا، تنگه‌ شیزر را به یک محیط خاص گردشگری طبیعت تبدیل کرده که دیدن آن برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود و به به دلیل همین جذابیت های طبیعی و وجود غارهای پیش از تاریخی، دره شیرز به عنوان ژئوپارک در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 سایت گردشگری تنگه شیرز، جاذبه گردشگری منحصر به فرد، مجموعه ای از ظرفیت های طبیعی، تاریخی، ژئوتوریسمی، اکو توریسمی در استان لرستان است؛ لرستان با ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری تنوع بی نظیری از سایت‌های گردشگری در بردارد.

تنگه شیرز یکی از عجایب طبیعت در استان لرستان است و تنها ۵۰ کیلومتر با شهر کوهدشت فاصله دارد و ترکیبی زیبا از صخره‌های سنگی، آب روان و دشت‌های سرسبز است که پس از عبور از دالان‌های پر پیچ و خم تنگه، آبشاری خروشان مشاهده می‌شود. قرار گرفتن در میان شیارهای این تنگه شگفت انگیز جلوه‌ای دیدنی از آسمان آبی رودخانه پرآب را در مقابل چشمان هر گردشگری به نمایش می‌گذارد.

عبور رودخانه سیمره از کنار این دره زیبایی این منطقه را مضاعف کرده است، سیمره یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه کرخه است و یکی از رودخانه‌های مهم و دائمی غرب کشور محسوب می‌شود که خط مرزی استان لرستان و ایلام را شکل داده است.

با سپری شدن میلیون‌ها سال و شرایط جوی مختلف مانند وزش باد و باران و همچنین وقوع زلزله شدید در منطقه یک ستون در میان تنگه شیرز شکل گرفته است که دیدنش هر فردی را شگفت زده می‌کند، ارتفاع مناره سنگی از کف صخره تا بالای آن ۸۰ متر است و قطری بیش از ۱۰ متر دارد.

عمر این محوطه به سده‌های پنج تا هفت پیش از میلاد مسیح می‌رسد، خاک این محوطه باستانی قرمز است و اشیای تاریخی زیادی مثل مفرغ در اینجا کشف شده که به موزه منتقل‌شان کرده‌اند.

کارشناسان، باقیمانده معبدی را در این سایت باستانی پیدا کرده‌اند که سبک معماری آشوری دارد سی پله یا سیاه پل در دوره ساسانی روی رودخانه سیمره ساخته شده و هنوز هم وجود دارد.

با توجه به شیوع و تدوام بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،شیزر

منبع:ایرنا

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: