کد خبر: ١٦٤١٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/08/10-٠٩:٤٨

موزه بنزين خانه به عنوان اولین موزه نفت کشور در آبادان قرار دارد که به معرفی صنعت نفت می‌پردازد.

 

به گزارش آبادان خبر، موزه نفت آبادان (بنزین خانه) دارای آثار و اشیایی که مرتبط با نفت و صنعت نفت است که شامل وسایل روشنایی و گرمایشی قدیمی می‌شود. در این موزه اسناد مرتبط با صنعت نفت مانند روزنامه‌ها، مکتوبات، تصاویر و اسناد قدیمی و همچنین اسکناس‌های منقش به تصاویر پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی نیز نگهداری می‌شوند.

موزه بنزين خانه آبادان نخستين موزه از طرح موزه‌های صنعت نفت است كه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۵ در محل پمپ بنزين قديمی اين شهر گشايش يافت. ساختمان اين جايگاه كه تاريخ ساخت آن به سال ۱۳۰۶ خورشيدی بازمی‌گردد، پس از مرمت و بازسازی به عنوان موزه در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

پمپ بنزین آبادان

پمپ بنزين آبادان در سال ۱۳۰۶ خورشيدی (۱۹۲۷ میلادی) توسط شرکت بریتیش پترولیوم در آبادان بنا شده و در زمان خود سوخت مورد نیاز منطقه، یعنی نفت و بنزین را برای مصارف خانگی و حمل و نقل وسایل نقلیه از جمله هواپیماها تامين می‌كرده است.

این پمپ بنزين قديمی که نزدیک به ۹۰ سال از احداث آن می‌گذرد، در حال حاضر در مرکز شهر و مقابل شهرداری قرار دارد و پس از موافقت وزیر نفت در اواخر سال ۱۳۹۲ مبنی بر راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت در آبادان، اين جايگاه به همراه پنج نقطه ديگر، برای احداث موزه نفت انتخاب شده است.

نیروگاه شماره یک، اسکله تاريخی، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، خانه‌های تشريفاتی و جایگاه پمپ بنزین، پنج نقطه تاریخی و قدیمی صنعت نفت در آبادان هستند كه برای تاسيس موزه‌های نفت در نظر گرفته شده و فاز مطالعاتی و پژوهشی روی این پروژه‌ها آغاز شده است.

انتخاب پنج نقطه برای تاسیس موزه در آبادان بدین دلیل صورت گرفته که این شهر آثار و بناهای تاریخی زیادی در ارتباط با صنعت نفت دارد. در حال حاضر مقدمات لازم برای برپایی موزه‌های نفت در آبادان در دست انجام است.

به موازات اين اقدامات، شناسایی و گردآوری اشیا و اسناد صنعت نفت در سراسر کشور به ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز شده كه با توجه به حجم گسترده فعالیت‌های عملیاتی و عمرانی موزه‌ها و نیاز به اشیا و اسناد مرتبط برای نمایش و بازسازی مكان‌های قديمی صنعت نفت و فرآيندها در شکل اولیه خود، جایگاه پمپ بنزین آبادان در اولویت راه‌اندازی قرار گرفته است.

موزه بنزين خانه آبادان

در ساختمان اصلی موزه پمپ بنزين آبادان کلیه اسناد، مدارک و اشیای مرتبط با پمپ بنزین، نظیر تلمبه‌ها، کیل‌ها، پیمانه‌ها، ظروف حلبی و ابزار و تجهیزات مرتبط، به منظور بازسازی شیوه اولیه توزیع بنزین به نمایش در آمده است.

همچنين دو ساختمان جانبی نيز برای برای نمایش کلیه مستندات مربوط به پخش فرآورده‌های نفتی در كشور و عرضه امکانات رفاهی به بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

بخش‌های موزه

موزه بنزين خانه آبادان بخش‌های زير را شامل می‌شود:

معرفی انواع دستگاه‌های پمپ بنزين در محوطه بيرونی كه تاريخچه استفاده از اين دستگاه‌ها را در كشور به نمايش می‌ گذارند؛ نمايش يک نمونه پمپ بنزين و خودرو در حال سوختگيری؛ اتاقكی كه كاركنان پمپ بنزين در آن مشغول كارند؛ بازسازی فضای يک شعبه نفت قديمی، مخازن قديمی پرچی كه برای نگهداری فرآورده‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ مجموعه تانكرهای سوخت‌رسان؛ نمايش اجزای دستگاه‌های پمپ بنزين؛ نمايش انواع چراغ و بخاری‌های خانگی و صنعتی نفت سوز؛ اسناد و مستندات تاريخی مربوط به توزيع فرآورده‌های نفتی شامل روزنامه‌ها، آگهی‌ها، كالابرگ‌های نفت سفيد، بنزين، گازوئیل و گاز، اسكناس‌ها و تمبرهای مرتبط با صنعت نفت؛ تصاوير كارگران پخش فرآورده‌های نفتی و در نهايت فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی.

منبع:کجارو

خوزستان خبر خوزستان اخبار خوزستان آبادان خبرآبادان اخبارآبادان آبادان خبر آبادان نیوز خبرآبادان آبادان خبر آبادان نیوز منطقه آزاد اروند

خبرخوزستان اخبارخوزستان  

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: