کد خبر: ١٥٦٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/02-٠٩:٣٠

دهکده زراس خوزستان

 

به گزارش آبادان خبر، خوزستان یکی از استان های دیدنی ایران است که متاسفانه در سال های اخیر بی توجهی های زیادی نسبت به آن صورت گرفته است که موجب شده تا بسیاری از افراد جامعه اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشند. این استان علاوه بر نخل ها و رود کارون دیدنی های زیادی دارد که یکی از زیباترین آن ها دهکده زراس خوزستان است. طبیعتی خیره کننده که هر بیننده ای با دیدن آن به یاد بهشت می افتد. دهکده زراس خوزستان

موقعیت جغرافیایی

دهکده زراس خوزستان شمال دریاچه کارون ۳ قرار دارد و فاصله آن با جنوب شهر دهدز ۱۴ کیلومتر است. این دهکده تفریحی توریستی به مساحت ۲۰۶ هکتار، ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز در ۶۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد. در شمال آن ارتفاعات کوه گل و جاده ایذه به شهرکرد قرار دارد در حالی که جنوب و غرب آن سد کارون ۳ و روستای درب غریبی است. شرق دهکده نیز روستایی با همین نام است. ارتفاع منطقه بین ۸۴۰ متر تا ۱۳۴۰ متر بالاتر از سطح دریا تغییر می کند.

جاذبه های دیدنی طبیعی

طبیعت فوق العاده جذاب و دیدنی دهکده زراس خوزستان با تصور ذهنی اغلب ما از این استان فاصله زیادی دارد و بسیاری برای توصیف زیبایی های آن واژه بهشت را بکار می برند. از جمله دیدنی های طبیعی که باید در سفر به آن جا بروید دریاچه سد کارون ۳ است که در کنار روستا محلی خوش آب و هوا را شکل داده است و در کنار کوه های سربه فلک کشیده چشم اندازی خیره کننده را به نمایش گذاشته اند. منطقه ای به نام بلوط بلند نیز ۲۲ کیلومتر با این جا فاصله دارد و اگر کمی رانندگی کنید به آن خواهید رسید.

اما آبشار شیوند ایذه روبروی دهکده زراس خوزستان قرار دارد و البته روستای شیوند نیز در نزدیکی است و یکی از دیدنی های اصلی منطقه به حساب می آید. هم ‌جواری روستای شیوند با دریاچه پشت سد، رودخانه کارون، رشته کوه های زاگرس، جنگل‌ های بلوط، رودخانه‌ ها، آبراه ‌ها، آبشارها، صخره ‌ها و طبیعت بکر، این منطقه را به جایی فوق العاده زیبا تبدیل کرده می تواند تبدیل به قطب گردشگری منطقه شود.

کوه های مرتفع منگشت دارای قله هایی پربرف هستند و بر روی دامنه آن ها جنگل هایی بکر روییده است. باغ های میوه نیز در همین حوالی جا خوش کرده اند. مناطق پوشیده از درختان بلوط، منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک، کله، دوتو، دشت بزرگ و کوچک از دیگر دیدنی های طبیعی هستند.

جاذبه های دیدنی

آثار تاریخی

طاق طویله یا ارگ اتابکی مربوط به دوره ایلخانی و دوره تیموریان است و در ایذه، خیابان محمد رسول‌الله واقع شده و این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دارای معماری داخلی پیچیده و اعجاب ‌انگیز است که متعلق به دوره اتابکان لر و حدود قرن هفتم هجری قمری است. بنایی در مرکز شهر کنونی که قلعه ‌ای در زمان ایلخانان بوده و در دوره اتابکان نیز استفاده می ‌شده است و دارای کاشی ‌کاری ‌های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌ بری‌های رنگین و سازه‌ های معماری منحصربه ‌فرد در زمان خود است و متاسفانه آن ‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

نقش برجسته کول فره با قدمت چند هزارسال یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که در چند کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی ایذه واقع شده است و با نام کتیبه ‌های سنگی کول فر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. سنگ ‌نگاره‌های کول ‌فره در تنگه ‌ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است که با توجه به سنگ نبشته های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن ‌ها در گذشته ‌های دور که در میان کوه ها باقی مانده‌ است، مانند گورها، کانال آب، بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می ‌توان گفت این محل عبادت گاه بوده است.

قلعه کژدم در اولین قرن ها دوران تاریخی بعد از اسلام ساخته شده است و محل دقیق قرار گیری آن شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه شرقی و روستای خنگ اژدر و در بالا دست آثار باستانی خنگ اژدر است و در سال ۱۳۸۷ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دهکده زراس

اقامت و تفریحات زراس

جالب است بدانید که طرح هایی برای دهکده زراس خوزستان در حال اجرا است که در سال ۸۶ به ثبت رسیده است و در حال حاضر می توانید به امکاناتی مانند برق و آنتن دهی موبایل دسترسی داشته باشید. طی برنامه های در نظر گرفته شده قسمت هایی مانند ویلاها، هتل چهار ستاره، موزه، رستوران، جت اسکی، مجموعه ورزش‌های آبی و… از جمله امکاناتی است که در این دهکده گردشگری طراحی شده است که یکی از مهمتریی امکاناتی که در این ویلاها قرار داده شده است و به امکانات دیگر آن برتری دارد هوشمند سازی آن ها است. زراس اولین دهکده هوشمند در خاورمیانه است که در فاز اول آن که حدود ۱۸۰ ویلای دوبلکس و تریبلکس احداث می شود که تمام ویلاها به کلیدها و ترموستات های تاچ هوشمند Savekey مجهز خواهند بود.

بنابراین اگر عزم سفر کردید و به دهکده زراس خوزستان رفتید می توانید در ویلا یا سوئیت اقامت کنید و یا اگر رابطه خوبی با طبیعت دارید شب را در چادر بمانید در اینجا می توانید علاوه بر طبیعت بی ‌نظیر منطقه از امکانات رفاهی (تفریحات آبی، قایق‌سواری، اسکله تفریحی، پیست اسب ‌سواری، دوچرخه‌سواری و ….) لذت ببرید و چند روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری در طبیعت بکر این محل بگذرانید.

اقامت

 راه دسترسی به دهکده

راه زمینی: جاده ایذه به دهدز که ۵۵ کیلومتر است و حدود ۲۵ کیلومتر آن کنار دریاچه سد کارون ۳ در ساحل شرقی می گذرد. این جاده آسفالت و کیفیت قابل قبولی دارد.

دسترسی به فرودگاه: نزدیک ترین گزینه فرودگاه بین المللی اهواز است که تا دهکده زراس خوزستان ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

راه آهن: ایستگاه راه آهن اهواز در فاصله ۲۵۵ کیلومتری دهکده قرار دارد.

منبع:الی گشت

خوزستان،دهکده،دهکده زراس،دریاچه کارون،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: