کد خبر: ١٥٣٢٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/06/17-١١:٠٩

چشمه سوچشمه هايي از جنس نور جاري ، پله هايي از جنس رنگين كمان ، آبي به زيبايي بوم نقاشي و قدم زدن برروي پلكان هايي رنگي كه آب از ميان روزنه هاي آن مي چكد اگر اينها را در خيالتان تصور كرده ايد اكنون در باداب سورت هستيد .

 

به گزارش آبادان خبر ، باداب سورت چشمه اي از ميان كوهستان جاري و بر روي مسيري پلكاني از بام كوهستان به عمق دره هاي البرز سرازير مي شود،
چشمه اي منحصر به فرد كه هنگام ديدنش مسحورتان خواهد كرد، زيرا همچون سنگ تراشي زبردست قلب كوه را تراشيده و بر آن پله اي به سوي آسمان نقش زده است .
مي توانيد بچشيد آبي را كه مزه اش گاهي شور و گاهي شيرين است، رنگش گاه سفيد و گاه اخرايي و حتي گاهي سياه است. آبي كه در هارموني با تغيير رنگ آسمان ، لباس رنگارنگ بر تن مي كند گويي ارتباط معناداري ميان زمين و آسمان در حال شكل گيري است .
در پيش روي تان دشت هايي سبز را نظاره گر خواهيد بود كه شما را به ياد نقاشي هاي "باب راس" مي اندازد . از پس درختان سوزني برگ، در عين حال ريزش قطراتي كه با تابش طلايي رنگ خورشيد همزاد پنداري مي كنند و گويي خود در امتداد آن تابش شما را به سرزميني جادويي مي برند.
براي گام نهادن به چنين جغرافيايي بهايي بس اندك را مي توانيد بپرداريد، اين جا همين نزديكي هاست جايي در جنوب شهر ساري . ديدار با چشمه هاي باداب سورت نياز به پياده روي پنج كيلومتري در كوهستان هاي چهاردانگه دارد .
چشمه هاي باداب سورت بر بلنداي 1841 متري از سطح درياي آزاد و از توابع روستاي سورت دهستان پشت كوه مي باشد. باداب سورت در سال 1387به عنوان دومين اثر طبيعي ملي ايران پس از قله دماوند ثبت شد. باداب سورت شامل 2 چشمه اصلي با آب هاي رنگي و طعم هاي مختلف و چندين چشمه كوچك و صدها حوضچه است و اين يكي از عجايب اين منطقه زيباست. همچنين اين چشمه داراي خواص درماني است و از نظر علمي رنگ هاي منحصر به فرد اين چشمه حاصل وجود املاح معدني در آب است.
با دانستن اين اطلاعات اكنون بايد وسايل سفر به چشمه باداب سورت را بسته باشيد .
حتما براي رفتن به چشمه سورت دوربين يا حداقل تلفن همراه با دوربين خوب به همراه داشته باشيد زيرا عكاسي در سفر هميشه پايه ثابت تفريحات است، مخصوصا هنگامي كه از چنين مكان خاصي بازديد كنيد .
وقتي به روستاي سورت رسيديد و در مسير چشمه پلكاني همزمان كه از تپه هاي آن بالا مي رويد، زيبايي هاي منطقه كم كم خود نمايي مي كنند.
دشت هاي سرسبز و دور نماي خانه هاي روستايي در مناطق اطراف از يك سو و سنگ هاي رنگارنگي كه بر روي زمين مانند فرشي هفت رنگ گسترده اند از سوي ديگر انگشت به دهانتان خواهند كرد .
باداب سورت به معني "شدت اثر" آب گازدار است كه در زبان محلي به آن اروست وائو يا بادو مي گويند.
مهم نيست چه فصل سال به ملاقات چشمه سورت خواهيد رفت ، اما بدانيد ديدار از چشمه و حوضچه‌هاي باداب سورت قطعا تجربه اي تكرار نشدني خواهد بود تا باز هم شگفتي ديگر از سرزمين مان ايران را با چشم دل نظاره گر باشيم.
علاوه بر رنگي بودن، پلكان هاي باداب سورت هم يكي ديگر از ويژگي هاي خاص اين چشمه است و به همين دليل بازديد كنندگان تصاويري را از اين مكان براي خود يادگار مي برند.
زيبايي باداب سورت به روز خلاصه نمي شود زيرا در شب اين مكان شما را به عمق داستانهاي هزار و يك شب خواهد برد . گذراندن شبي دركنار چشمه هاي باداب سورت قطعا مي تواند تجربه اي تكرار نشدني براي شما باشد.
اگر هنگام بازديد ازباداب سورت قصد اقامت در منطقه را هم داشتيد، روستاي "اورست" در نزديكي اين مكان را براي شما فراهم مي كند. خانه هاي اورست براي اقامت هاي گروهي مناسب هستند، بين 8 تا 15 نفر مي توانند به راحتي چند شب را در خانه ها بگذرانند.
منطقه نمونه گردشگري باداب سورت آب و هوايي چهار فصل دارد به طوري كه هر فصل سال زيبايي هاي خاص خودش را داراست.
درجه حرارت بين حداقل 7- درجه سانتي گراد در سردترين ماه سال و حداكثر 35 درجه سانتي گراد در گرمترين ماه سال متغير است.
چشمه هاي باداب سورت يكي از كم نظير ترين نمونه هاي چشمه در جهان هستند وتنها در چند كشور مانند تركيه ، آمريكا و ونزوئلا نمونه هايي شبيه به اين پديده طبيعي يافت مي شود.
متاسفانه نه تنها از چشمه باداب سورت محافظت كافي نمي شود، بلكه مردم هم هنگام بازديد از باداب سورت توجه كافي به آن ندارند. در چند سال اخير اين چشمه هاي پلكاني بسيار آسيب ديده اند، يكي از دلايل اين امر راه رفتن بازديد كنندگان با كفش بر روي لبه هاي پله هاست.
همچنين مراقب باشيد زيرا نه تنها هيچ نرده و حفاظي در اطراف آن مشاهده نمي شود و به همين دليل برخي بازديد كنندگان با اعمال نامناسب خسارت هاي جبران ناپذيري را به اين پديده طبيعي وارد مي كنند.
باشد كه شما اين رفتار را با اين همه زيبايي نكنيد...

 

منبع:ایرنا

 

چشمه سورت،اخبار ابادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،قله دماوند،باداب سورت،کوهستان البرز

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: