کد خبر: ١٧٦٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/05-١٢:١٦

اگر به دنبال گیاهی دکوراتیو و زیبا برای قرار دادن در گوشه اتاق خواب، پذیرایی و یا محل کار خود هستید، یکی از بهترین گزینه های برگ انجیریست .

 

به گزارش آبادان خبر،  برگ انجیری گیاهی با برگهای پهن و طراحی شده است که برگهای این گیاه با بریدگی های منظم رشد کرده و در انواع گونه های مختلف آن این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می‌گیرند .

این گیاه بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و در ایران بعضی گونه های آن در بازار یافت می‌شود . با توجه به فرم مدرن و زیبای این گیاه ، برگ انجیری محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه پیداکرده است و اگر شما نیز در این لیست قرار دارید ، این مقاله کمکتان می‌کند تا با شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری آشنا شده و اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست آورید .

معرفی گیاه برگ انجیری

برگ انجیری با نام علمی ” MONSTERA DELICIOSA ” گیاهی زیبا و پهن برگ است که به دلیل فرم برگها طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا به خود جذب کرده است . این گیاه بسیار مقاوم بوده و گزینه ی مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه ی گل و گیاه محسوب میشود . ارتفاع برگ انجیری در زادگاهش ممکن است حتی به 30 متر هم برسد . برروی برگهای این گیاه شکاف و سوراخ هایی وجود دارد که از ابتدا بررویشان بوده است و کاملا طبیعی اتفاق می‌افتد .

اما دلیل این شکاف ها چیست ؟! جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش . چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده و مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد. 

برگ های این گیاه غیر سمی است اما میوه‌ی آن که به ندرت در جایی به جز زادگاهش یافت می‌شود ، حاوی اسید oxalic  بوده و سمیست . در صورت خورده شدن آن باعث تحریک فوری و دردناک ، تورم ، تاول و گرفتگی صدا میشود . با وجود گلدار بودن برگ انجیری اکثر افراد به خاطر برگهای زیبایی که دارد آن را در خانه نگه می‌دارند و می‌تواند یک زیبایی منحصر به فرد به خانه ی شما بدهد . 

این گیاه ریشه های بلند و طولانی دارد که شبیه به مار است و در قدیم به فارسی به آن ” اژبن ” میگفتند ( اژ = مار + بن = ریشه ، اشاره به ریشه های مار مانند آن دارد. )

شرایط نگهداری برگ انجیری

گیاه برگ انجیری به دلیل خلقتش در مناطق گرمسیری ، برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و نسبت به تغییرات دمایی حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهد . اما برای سبز ماندن و رشد برگهای جدید و زیبا ، شرایط ایده آل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه باهم می‌خوانیم :

1. نور

با توجه به زادگاه این گیاه و سایه اندازی درختان بلند برروی آن ، نور غیر مستقیم و نیم سایه را ترجیح می‌دهد . از قرار دادن در مقابل اشعه‌ی مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که برگهایش را می‌سوزاند . در کنار پنجره بهترین شرایط را خواهد داشت و در صورت دریافت نور کم ، برگها بی‌رنگ شده و بریدگی های روی خود را از دست می‌دهند .

2. آبیاری

تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری است و حتما باید در فاصله‌ی بین 2 آبیاری 2 الی 3 سانت از خاکش خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید . برای اینکار می‌توانید از یک قطعه چوب و یا از انگشت خود کمک بگیرید . به این صورت که چوب و یا انگشتتان را در خاک فرو برده و تا عمق 2 سانتی را چک کنید اگر خاک با انگشت یا چوب چسبید ، باید آبیاری را 2 3 روی عقب بیاندازید . در تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید و در صورت گرمای شدید حتما غبار پاشی صورت گیرد .

3. دما

برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساسیتی ندارد و یازه ی دمایی بین 18 تا 27 درجه برای آن ایده آل است . اما دمای کمتر از 13 و بیشتر از 30 درجه برای آن مطلوب نیست و حتما در دماهای بالاتر از 30 درجه غبارپاشی شود .

4. رطوبت

بهترین راه ایجاد رطوبت برای برگ انجیری ایجاد جزیره است . جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید اما گلدان با آب در تماس نباشد . به این طرق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد . همچنین در روزهای بسیار گرم ، برگها نیاز به غبار پاشی دارند که حتما باید انجام شود . برای غبار پاشی ترجیحا از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده‌ی سرد شده استاده کنید تا نوک برگها دچار سوختگی نشوند.

5. تغذیه و خاک مناسب

استفاده از خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست بهترین خاک است و ماهی یکبار کوددهی برای این گیاه مناسب است تا برگهای بزرگ و سبز داشته باشد.

6. تعویض گلدان

چند عامل وجود دارد که به شما میفهماند گیاهتان به گلدان بزرگتری نیاز دارد : 1. بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه ی شرایط 2. بیرون زدن ریشه ها از گلدان 3. زردن شدن برگها درصورت بررسی و نبود مشکلات دیگر و … درصورت مشاهده ی این عوامل بهتر است که گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید . به طور معمول هر 1 یا 2 سال یکبار نیاز به اینکار وجود دارد .

روش تکثیر برگ انجیری

برای تکثیر گیاه آپارتمانی برگ انجیری 3 روش : 1. کاشت بذر 2. خوابانیدن ریشه های هوایی 3. تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم .

1. کاشت بذر

بذر برگ انجیری را می‌توانید از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید . آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنهارا در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید . 

2. خوابانیدن ریشه‌های هوایی

برگ انجیری دارای ریشه های هوایی است که برای بهتر رشد کردن برگها و بزرگ شدنشان بهتر است آنها را در خاک بکارید و یا به یک چوب با خزه ببندید . همچنین از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود . تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه به این صورت است که باید ریشه ها به همان صورت که به گیاه وصل هستند ، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید . زمانی که گیاه جدیدی سبز شد ، آن را از گیاه مادر جدا کنید .

3. قلمه گیری ساقه در بهار

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری ، قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافیست یک شاخه ی سالم دارای 2 یا 3 برگ را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید . قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ی 12 دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید . حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند . برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله‌ی آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود .

بهترین شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری ، شرایط گلخانه ایست یعنی : دمای مناسب قلمه ها دمای 21 الی 23 درجه است . برای تامین رطوبت قلمه ها می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کرده و روی قلمه ها بکشید . پس از طی چند هفته و ریشه دادن قلمه کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید .

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: