کد خبر: ٢٨٩٦٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1402/01/28-١٣:١٧

جاذبه‌های گردشگری خوزستان

بخشی از دیدنی های خوزستان

دراین خبر با 2 مورد از دیدنی های خوزستان آشنا می‌شویم.

 

آبادان نیوزشمال خوزستان پر از جاذبه‌های بکر کمتر دیده شده و تنوع فضای سبز و گونه‌ای مختلف جانوری است. یکی از این مکان‌ها، منطقه نمونه گردشگری تاراز می‌باشد که دارای قلّه‌ای برف‌گیر و جنگل‌های انبوه بلوط است که در مرز بین خوزستان و چهارمحال بختیاری و در ۴۰کیلومتری شهر قلعه خواجه مرکز شهرستان اندیکا و در بخش چلو واقع شده است.

درفصول سرد سال و با بارش اولین برف، این منطقه یکی از جاهای دیدنی شهرستان اندیکا می باشد که علاوه بر پذیرش ورزشکاران ورزش‌های زمستانی از اغلب نقاط استان و کشور، مکانی برای حضور گردشگران و مشتاقان طبیعت و کوهستان است.

نام منطقه تاراز از روی نام کوهی درهمان منطقه برداشته شده است؛ کوه تاراز در که از یک سو به شهرستان اندیکا و از سویی دیگر به مسجد سلیمان منتهی می شود حدود دو هزار و ۷۴۳ متر ارتفاع دارد و جزو معدود نقاط خوزستان است که برف سنگین زمستانه را تجربه می کند. کوه نیمه جنگلی تاراز هر ساله از آبان سفید پوش می‌شود و تا اواخر فروردین رخت سفید بر تن دارد که از فراز قله آن می‌توان مناظری از جمله قله کینو، دشت شیمبار، قله دلا، رودخانه بازُفت را دید./ دیدنی های خوزستان


روستای پامنار کجاست؟

اگر می‌خواهید برای یک یا چند روز به دور از شلوغی شهر باشید، باید سری به روستای پامنار دزفول بزنید؛ روستایی که پر از آرامش و زیبایی است. شاید زمانیکه نام دزفول را بشنوید، به سرعت در ذهنتان منطقه ای خشک بیاید، اما اگر هر منطقه ای دارای آب باشد، صددرصد آباد و سرسبز خواهد شد. در شمال منطقه، دو رودخانه دز و کرخه وجود دارند که باعث شده اند تا منطقه بسیار سرسبز گردد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید روستای پامنار کجاست و با آب و هوای روستای پامنار دزفول آشنا شوید.

دیدنی های روستا

دریاچه سد دز

روستای پامنار دزفول دارای مکانهای دیدنی و تفریحی بسیاری است. یکی از آنها، دریاچه سد دز بوده که می توانید در جوارش به کوهنوردی و پیاده روی بپردازید. براساس مقاله روستای پامنار کجاست باید بدانید که دریاچه درست در پشت سد واقع شده و می توان از تفریحاتش به ماهیگیری، قایق سواری و گشت و گذار اشاره کرد. در زمانیکه در حال قایق سواری هستید، باید نکاتی را رعایت کنید تا در زمان تفریح به خطر نیفتید.

یکی از این موارد، نزدیک نشدن به محدوده سد است، چرا که فشار آب بسیار بالا هست. این بخش برای افرادی که به تنهایی به قایقرانی می روند، خطرناک است اما، مطمئن باشید که اگر با یکی از اهالی بروید، آنها به این مسائل توجه دارند. یکی از ویژگی های خوب این دریاچه، وجود ماهی هایی بوده که با وجود اینکه برای رودخانه هستند، اما به زندگی در دریا و آبهای عمیق عادت دارند. شما در نهایت در هنگام غروب می توانید یکی شدن آسمان و زمین را تماشا کرده و یک روز خوب را به پایان برسانید. این رودخانه از نظر خروشان بودن، جز رودخانه های وحشی ایران بوده و این سد و دریاچه بگونه ای تعبیه شده اند تا بتوانند در زمان خشکسالی به مردم کمک کنند.

قلعه شاداب

قلعه شاداب، تنها دارای دو راه ورودی است. براساس مقاله روستای پامنار کجاست باید بدانید که در ابتدای ساخت، نام قلعه شاه حسین بوده که این نام متعلق به یک زمین دار بزرگ بوده است. این قلعه در ابتدای ساخت محلی برای اقامت خورشید آفرین و فلک ناز نیز بوده که بعدها در دهه های 20 و 30 یعنی دوران پهلوی، به عنوان دژ دفاعی مورد استفاده قرار گرفت، زیرا در آن زمان غارتگران بسیاری در این محدوده بودند. این مکان تا 25 سال گذشته، مکانی برای نگهداری گوسفندان در فصل پاییز تا آخر اردیبهشت بوده است.

کنارستان

برای گشت و گذار و تفریح می توانید به کنارستان موجود در پایین قلعه روستای پامنار که دارای درختان بادام انبوهی هم بوده، بروید و از آب و هوای روستای پامنار دزفول لذت ببرید.

چه سوغاتی از روستا بخریم؟

کپو بافی دارای بیشترین قدمت در بین سوغاتی های منطقه بوده و اگر امروزه بخواهید کپو و طرحهایش را خریداری کنید، صددرصد تفاوتش با طرحهای گذشته را خواهید دید، چرا که سعی شده تا از طرح و رنگهای امروزی بیشتر استفاده شود. یکی از ویژگی های بزرگ این صنایع دستی پامنار دزفول، این است که تنها به دست زنان زحمتکش روستا آماده شده و از ارزش بالایی برخوردارند. رنگ و طرحهای موجود در کپو از ترکیب پشم و کامواهای رنگی هستند.

چگونه به پامنار برویم؟

اگر بخواهید به روستای پامنار بروید، ابتدا باید از مقصد به سمت دزفول حرکت کنید. اگر در تهران هستید، می توانید دو راه زمینی و هوایی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تنها بعضی روزها در ماه خطوط هوایی به سمت دزفول پرواز دارند. اگر بخواهید هم می توانید از قطاری که هر روز به سمت اندیمشک می رود، استفاده کنید. روستای پامنار در 50 کیلومتری شمال شرقی دزفول واقع شده و باید از وسایل نقلیه عمومی که از دزفول به سمت روستا حرکت می کنند، استفاده کرده و در نهایت، 45 دقیقه بعد به روستای پامنار می رسید.

کجا بمانیم؟

شما می توانید اقامت در شهر، اقامت در روستا یا کنار دریاچه را انتخاب کنید. اگر هدفتان اقامت در شهر باشد، مهمانسرای جهانگردی یا هتل روناش خواهید شد. ولی، اگر تصمیم دارید در روستا اقامت کنید، می توانید در خانه های روستائیان بمانید یا حتی، اگر کمی ماجراجوتر هستید، می توانید در کنار دریاچه چادر زده و شب را صبح کنید. در این مدت هم می توانید وعده های غذایی خود را از روستا تهیه کرده یا از ماهی های تازه دریاچه صید کرده و بخورید./ دیدنی های خوزستان

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: