کد خبر: ٢٠٦٨١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/07-٠٠:٤٦

جاذبه های بندر کنگان بسیار جذاب و دیدنی هستند. کشورمان ایران جاذبه های فراوانی برای گشت و گذار دارد. حقیقتا از هیچ گوشه ای از این کشور نمی توان غفلت کرد؛ زیرا زیبایی هایی زیادی در آن خفته است و حیف است که ما به عنوان یک ایرانی در مورد این مناظر دیدنی اطلاعات نداشته و به بازدید از آنها نرویم. همان طوری که می دانید جنوب ایران یکی از منحصر به فرد ترین مناظر را در خود جای داده است. از جمله این دیدنی ها می توان به جاذبه های بندر کنگ اشاره کرد.

 

به گزارش آبادان خبر، بندر کنگان در استان هرمزگان واقع بوده و چندین بندر مهم و پر رونق در آن قرار گرفته است. قدم زدن در این بندر یکی از جذاب ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید؛ زیرا پیاده روی در این بندر شما را به سال های گذشته می برد، به دورانی که خانه ها با بادگی ساخته می شدند و مردممان با زبان عربی با هم صحبت می کردند. اگر در رابطه با زیبایی های بندر کنگ اطلاعات زیادی ندارید به شما توصیه می کنیم در اولین فرصت به جنوب کشور سفر کرده و یکی از به یادماندنی ترین خاطرات خود را در این منطقه به ثبت برسانید.

۱-جاذبه های بندر کنگان | برکه

یکی دیگر از جاذبه های بندر کنگ، برکه و یا آب انبارهایی است که در برای دسترسی به آب شیرین و آب باران ساخته شده اند. معماری این برکه ها از جمله شاخص ترین معماری ها در محدوده این منطقه است. در پارک موزه برکه می توانید چندین آب انبار را مشاهده کنید.

ساختار و معماری به کار گرفته شده در ساخت این برکه ها هوش ایرانی ها برای به دست آوردن آب را نشان می دهد. با توجه به اینکه در آن زمان تکنولوژی زیادی در دسترس نبوده نحوه ساخت این آب انبارها تعجب بسیاری را برانگیخته است.

۲-خانه های تاریخی

از جمله جاذبه های بندر کنگان خانه های تاریخی هستند. برای مثال خانه یوسفی یکی از این دست خانه هاست که در کوچه پس کوچه های این شهر خود را پنهان کرده و اگر در بندر کنگ قدم زده باشید حتما آن را نیز مشاهده کرده اید.

این خانه در کنار خانه تاریخی یونسی قرار دارد و می توان از هر دو به عنوان اقامتگاه بوم گردی نیز استفاه کرد. این دو خانه نیز بادگیرهایی دارند که در شب به زیبایی تمام جلوه گری کرده و باعث افزایش جذابیت بصری شان شده است.

جاذبه های بندر کنگان

۳-جاذبه های بندر کنگان | صنایع دستی

صنایع دستی را نیز می توان به جرات یکی از جاذبه های بندر کنگ نامید. بانوان این بندر بسیار هنرمند بوده و حصیربافی، برقع های رنگی، گلابتون دوزی، زری دوزی و نقش حنا و غیره از جمله هنرهای بانوان این خطه به شمار می رود.

۴-بافت تاریخی

اگر کمی تیز بین باشید با قدم زدن در شهر نیز می توانید یکی دیگر از جاذبه های بندر کنگان را مشاهده کنید. جذابیتی که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد. بافت تاریخی ساختمان ها و خانه هایی که در این شهر وجود دارند از جمله زیباترین و کم نظیرترین معماری هایی است که می توانید مشاهده کنید. البته جالب است که بدانید جلوه این بندر در روز با جلوه اش در شب متفاوت است.

در روز نمای ساختمان ها با گل های رنگارنگ تزیین شده و در شب، روشن شدن بادگیرها جلوه ای زیبا و دلنشین برای شهر به وجود می آورند. چراغ های سنتی به کار گرفته شده در کنگ می تواند برای عده ای که عاشق تماشا و دیدن اشیاء نوستالژیک و قدیمی هستند بسیار جالب توجه و جذاب به نظر آید. البته در حین گشت و گذار هایی که در شب و یا روز انجام می دهید مواظب باشید که موجب آزار مردم این بندر نشوید.

۵-جاذبه های بندر کنگان | قلعه سنگی هخامنشی

در بندر کنگ یک قلعه به نام قلعه لشتان وجود دارد. این قلعه بر فراز شاهین کوه قرار گرفته و با بندر کنگ حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد. برخی اعتقاد دارند زمانی که پرتغالی ها در جنوب کشور ساکن بودند یک راه زیر زمینی از قلعه پرتغالی ها به زیر قلعه سنگی هخامنشیان احداث کرده بودند و به سربازان خود مهمات و آذوقه می رساندند. در حال حاضر تنها حصاربندی ها و مخروبه ای از این قلعه باقی مانده است.

قلعه سنگی هخامنشی

۶-مسجد دو محرابه

از دیگر جاذبه های بندر کنگ مسجد دو محرابه است. این مسجد یک اثر معماری سنگی است و آثاری از آن هنوز بر جای مانده است. این مسجد رو به روی هسته شهر و در قسمت غربی آن واقع شده است. مسجد دو محرابه دو طبقه جداگانه دارد و در هر طبقه نیز می توان یک محراب مشاهده کرد.

مساحت و وسعت مسجد دو محرابه حدود ۴۵۰ مترمربع است و با مصالحی مانند سنگ های رسوبی، مرجانی و با استفاده از ملات ساروج ساخته شده است. اگر به قسمت جنوبی این مسجد سری بزنید می توانید آثار یک حمام قدیمی در این محل را مشاهده کنید. این حمام در سال ۱۳۹۷ کشف شده است.

۷-جاذبه های بندر کنگان | بادگیر

بادگیرها تاریخچه و قدمت طولانی دارند و در واقع مانند یک چراغ بر سر خانه های بندر کنگ به چشم می خورند. این بادگیرها که از جمله جاذبه های بندر کنگان هستند مانند یک کولر طبیعی باعث خنک شدن اتاق های خانه در روز می شوند. در واقع مهم ترین اصلی که باعث شده این بندر فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد همین بادگیرها هستند.

۸-حجله

از جاذبه های بندر کنگان می توان به حجله اشاره کرد. بومی های استان هرمزگان رسم دارند در منزل پدر دختر، اتاقی به زیباترین و بهترین شکل ممکن تزیین کنند. در این اتاق آیینه ها و آویزهای بسیار زیبایی مشاهده می شود. در زمان های گذشته علاوه بر این آویزها، طلا نیز به دیوارها می آویختند. عروس و داماد از یک هفته تا شش ماه در این اتاق که شامل همه امکانات لازم برای زندگی بود، اقامت می کردند.

در حال حاضر در پارک تفریحی کوهین، ۶ اتاق به سبک اتاق های حجله آماده و در اختیار گردشگران قرار داده شده است تا بتوانند در آن اقامت کنند. این حجله ها در فهرست میزان ناملوس مردم استان هرمزگان به ثبت ملی رسیده است.

۹-جاذبه های بندر کنگان | موزه سندباد

یکی از جاذبه های بندر کنگان موزه سندباد است. این موزه یک موزه مردم شناسی است و گردشگرانی که دوست دارند با رسوم و آیین های این بندر آشنا شوند این موزه برای آنها بهترین فرصت برای این هدف به شمار می رود.

جالب است بدانید که ناخداهای قدیمی و ملوانانی که در دریای جنوب به سیر و سیاحت در دریا می پرداخته اند نقص این موزه را تکمیل کرده اند. این افراد در به هنگام عصر به موزه آمده و خاطرات خود را برای بقیه تعریف می کنند.

این افراد در همین شهر زندگی و در گذشته به جاهای مختلف دنیا سفر می کرده اند. آنها در طی این سفرها با خود خرما به دیگر کشورها می بردند و چوب می آوردند. این این ملوانان کهنه کار گاهی اوقات تا ۹ ماه در دریا می ماندند و این مدت زیاد کافی است تا خاطرات و داستان های زیادی برای گفتن داشته باشند. بدون شک برای کسانی که دوست دارند با حرف ها و گفته های دیگران تجربیات خود را افزایش دهند این داستان ها می تواند فواید زیادی داشته باشد.

در ضمن در این موزه می توانید یک آب انبار قدیمی و حجله سنتی را نیز مشاهده کنید. این حجله در زمان های گذشته برای برگزاری مراسم دینی مورد استفاده قرار داشت.

جاذبه های بندر کنگان

۱۰-بیمارستان لنج ها

بیمارستان لنج ها، یکی دیگر از جاذبه های بندر کنگان است. در این بیمارستان لنج هایی که از جنس چوب، فلزی و یا فایبرگلاس هستند تعمیر می شوند. در این محل کشتی ها و لنج هایی که آسیب دیده اند توسط لنج سازان تعمیر شده و یا یک لنج از اول ساخته می شود.

دیدن لنج هایی که ابعاد بزرگی دارند می تواند برای اغلب گردشگران بسیار هیجان انگیز به نظر آید. نکته دیگری که در بیمارستان لنج ها برای برخی جالب به نظر می آید آواز خواندن لنج سازان است که با صدای میخ و چوب ترکیب شده و نوایی دلنشین ایجاد کرده است.

 

استان هرمزگان،بندر کنگان،صنایع دستی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: