کد خبر: ٢٠٦٧٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/06-١١:٣٤

آبادان خبر

آبشار لاتون

استان گیلان با داشتن طبیعت و جاذبه‌های تماشایی فراوان، یکی از مقاصد پرطرفدار میان گردشگران و مسافران است.

 

 

 

به گزارش آبادان خبر؛ آبشار لاتون از جذاب‌ترین مناطق طبیعی کشورمان است. وقتی صحبت از بلندترین‌، وسیع‌ترین و یا خطرناک‌ترین‌ها می‌شود، همواره درمی‌یابیم که با جاذبه‌ای منحصربفرد روبرو هستیم. این آبشار در گیلان در این دسته قرار دارد؛ چرا که لقب بلندترین آبشار ایران را به خود گرفته است.

هرچند استان گیلان، خود دارای جذابیت‌هایی بی‌حدوحصر است، اما سفر به لاتون شاید خاص‌ترین آنها باشد. آبشاری به بلندای ۱۰۵ متر که در شهر لوندویل و روستای کوته‌کومه قرار دارد.

کوله‌گردها و ماجراجویانی که به دنبال اکتشاف در طبیعت هستند، از تماشای شگفتی‌هایی که در مسیر رسیدن به این منطقه وجود دارد شگفت‌زده خواهند شد. شاهکاری در دل کوه و صخره که با مسیری تقریباً سخت و بسیار زیبا همراه است. به‌خصوص اگر از آن دسته عاشقان طبیعتِ اهل کمپینگ باشید، سفر به این آبشار بکر و مرتفع به یکی از فرح‌بخش‌ترین تجربه‌هایتان تبدیل خواهد شد.

ابهت و عظمت آبشار لاتون در گیلان، منحصر بفردترین ویژگی آن است. در حالی بلندترین آبشار ایران است که در هر فصل چهره‌ای متفاوت از خود نشان می‌دهد. میزان آبی که از این آبشار فرو می‌ریزد، در هر فصل متفاوت است. البته هرگز آب آن از جریان نمی‌افتد. در نزدیکی آبشار، کلبه‌ای قرار دارد که حدود ۲۵ سال است که پذیرای مهمان‌ها است. در ۱۰ متری لاتون، آبشار پرآب دیگری قرار دارد. این آبشار با ارتفاعی بیش از ۶۰ متر، عریض‌تر و پرآب‌تر از آبشار اصلی‌ است. در ورای آبشار اصلی، سه حوض طبیعی با آبشارهایی به ارتفاع ۱۰ متر شکل گرفته‌اند.

 

سفر به آبشار لاتون

 

موقعیت جغرافیایی آبشار لاتون در گیلان

برای رفتن به آبشار لاتون مرتفع ترین آبشار ایران، ابتدا باید سفرتان را به سمت غرب این استان ادامه دهید. با رسیدن به آستارا و با ۱۵ کیلومتر ادامه مسیر به سمت جنوب غربی این شهرستان، به شهر لوندویل خواهید رسید. لاتون را باید در روستای کوته‌کومه که در لوندویل قرار گرفته است جست‌وجو کنید. این آبشار با ارتفاعی حدود ۱۰۵ متر، بلندترین آبشار ایران و بی‌شک یکی از زیباترین آبشارهاست.

سرچشمه آبشار زیبای لاتون در دامنه شرقی کوه اسپیناس جای دارد و پس از عبور از کوته‌کومه و لوندویل، به دریای خزر منتهی می‌شود. مسیر رسیدن به این آبشار از شهر لوندویل آغاز می‌شود. راهی آسفالت شما را به طرف روستای کوته‌کومه هدایت خواهد کرد.

پیمودن این مسیر چیزی حدود ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. بعد از رسیدن به این روستا باید خود را آماده یک پیاده‌روی نسبتاً طولانی کنید. یک ماجراجویی پیاده که چهار ساعت زمان می‌برد. اما نگران نباشید! طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه به قدری جذاب است که نه تنها خسته نخواهید شد، بلکه قدرت و انرژی بیشتری برای پیمودن مسیر پیدا خواهید کرد.

عبور از جنگل‌ها و طبیعتی که سرشار از درختان ازگیل، آلو، فندق، سیب وحشی و گلابی است، تجربه بی‌نظیر یک پیاده‌روی ۶ کیلومتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این پیاده‌روی، ارتفاع شما را آرام‌آرام تا حدود ۷۵۰ متر افزایش خواهد داد. مسیر رسیدن به آبشار، در ابتدا از دامنه کوهستان آغاز می‌شود. این مسیر شما را در احاطه درختان جنگلی قرار می‌دهد. بعد از گذار از این مرحله، وارد منطقه‌ای کوهستانی و بعد از آن وارد مراتع خواهید شد. طی این صعود، با روستایی متروکه به نام آسیو شوان نیز روبرو خواهید شد. در ۵۰۰ متری آبشار لاتون، اولین نشانه‌های حضور این شگفتی را درخواهید یافت و اندک اندک صدای آن را خواهید شنید.

 

مسیر حرکت از دریاچه سوها به آبشار لاتون

کوهی که آبشار لاتون از آن نشات می‌گیرد، کوه اسپیناس  است که یکی از مکان های دیدنی بکر آستارا می باشد. این کوه دارای ارتفاعی در حدود 2105 متر است. در مسیری که تا رسیدن به آبشار طی می‌شود، شاهد طیف گسترده‌ای از پدیده‌های طبیعی خواهید بود. از درختان جنگلی و میوه‌ها گرفته تا سنگ و صخره و کوهستان. از حیوانات وحشی چون گراز و گرگ تا حیوانات اهلی. هم‌چنین چشمه‌ها و آبشارهای بزرگ و کوچک، خستگی مسیر را از تن‌تان خواهد ربود. چشمه‌هایی خنک که آبی گوارا و آشامیدنی را در اختیارتان خواهند گذاشت. جدای از اینها، روستای کوته‌کومه دارای چشمه آبگرمی است که امکان دوش گرفتن و استحمام در آن را خواهید داشت.

مسیر دیگری که برای رسیدن به ییلاقات لاتون وجود دارد، مسیری است که از سمت اردبیل وارد می‌شود. از آنجائیکه لاتون در غربی‌ترین قسمت گیلان واقع شده است، دارای مرز مشترک با اردبیل است. پیمودن این مسیر حرکت از اردبیل  به آبشار لاتون آغاز می‌شود. با طی کردن ۵۰ کیلومتر به سمت شرق، در نزدیکی شهرستان نمین، روستایی به نام سوها وجود دارد. در این روستا، دریاچه‌ای با همین نام قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

پس از رسیدن به این دریاچه، و در فاصله‌ای نزدیک آن، به ییلاقات لاتون خواهید رسید. پس از رسیدن به این منطقه، مسیر پیمایش از روستای کوته‌کومه به آبشار لاتون آغاز می‌گردد. این منطقه با پوشش گیاهی بی‌نظیر خود، وجود گله‌های اسب، آب‌وهوای خنک و معتدلش، تصویری شگفت‌انگیز در مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد. در ییلاقات لاتون و در تلاقی جنگل، کوهستان، گله‌های گوسفند و اسب و دریاچه سوها، می‌توان مدت‌ها به نظاره و مراقبه پرداخت. در تصویر زیر نقشه مسیر حرکت از  سوها به  لاتون را مشاهده می کنید.

 

نقشه مسیر حرکت از  سوها به  لاتون

 

بهترین زمان صعود به آبشار لاتون

تقریباً هر فصلی از سال برای صعود به آبشار لاتون در روستای کوته موته مناسب است. البته اگر از آن دسته ماجراجویانی هستید که طاقتتان در برابر گرما و شرجی بالاست. از آنجایی که منطقه لاتون در کل آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد، بهتر است قبل از هر چیز شرایط را بسنجید. بهترین تجربه‌ای که از سفر و اقامت در لاتون خواهید داشت، در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار خواهد بود. چرا که در این زمان، میزان شرجی بودن هوا به حداقل خود رسیده است. هم‌چنین  بهترین فصل سفر به آبشار لاتون فصل بهار است که هوای بهاری لاتون بسیار خنک و معتدل است.

پیمودن مسیر لاتون در فصل تابستان، ممکن است شما را کلافه کند. چرا که گرما و رطوبت هوا در اوج خود قرار دارد. هرچند در تابستان نیز پیمودن میزان زیادی از مسیر با ماشین و موتورسیکلت کار شما را راحت‌تر خواهد کرد. از طرف دیگر وجود آب‌ چشمه‌ها، بدن‌تان را خنک نگه خواهد داشت. در فصل پائیز نیز شاهد رنگ‌بازی با طبیعت خواهید بود. درختان از قبای سبزرنگ خود بیرون آمده و رنگ‌های گرمِ قرمز، نارنجی و زرد خود را به نمایش می‌گذارند.

 

جذاب ترین مکان ها برای اقامت در آبشار لاتون

برای ماندن و اقامت در منطقه لاتون، گزینه‌های بسیاری پیش رو خواهید داشت. اگر فکر می‌کنید یک روز بازدید از لاتون و آبشار آن برایتان کافیست، می‌توانید به راحتی به آستارا برگشته و شب را در یکی از هتل های ارزان قیمت آستارا یا آپارتمانی راحت بگذرانید.  اگر از بک‌پکرهایی هستید که مستقر شدن در دل طبیعت و خوابیدن در چادر را به کلبه‌ها و هتل‌ها ترجیح می‌دهید، لاتون یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها خواهد بود.

کمپینگ‌ در لاتون با توجه به آب فراوانی که در این منطقه هست، صدای آبشار و هیزم فراوان، تقریباً در هر فصلی امکان‌پذیر خواهد بود. تنها در فصل زمستان و هنگامی که برف و باران شدید می‌شود، حتماً باید از تجربه طبیعت‌گردان و کوهنوردان حرفه‌ای بهره‌مند باشید. 

در نزدیکی آبشار لاتون در گیلان، کلبه‌ای وجود دارد که بیش از ۲۵ سال پیش ساخته شده است. عمو یدالله با کلبه‌ای دوست داشتنی، پذیرایی گرمی از شما خواهد کرد. چای ذغالی و امکانات تغذیه‌ای و اقامتی، برای یک یا دو شب می‌تواند تجربه‌ای دل‌انگیز باشد. البته بجز کلبه عمو یداالله، کلبه‌های چوبی دیگری نیز در مسیر آبشار لاتون هستند که بنا به سلیقه‌تان می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

 در مسیر آبشار و در روستای آسیو شوان، قهوه‌خانه نورمحمد دیده می‌شود. این قهوه‌خانه قدیمی محل خوبی برای استراحتی کوتاه و جان گرفتن دوباره جهت صعود به آبشار است. هم‌چنین در ادامه مسیر و حدود ۸۰۰ متر بعد، قهوه‌خانه دیگری نیز وجود دارد. در نهایت اگر هم به فکر یک اقامت در اتاقی لوکس هستید، هتل اسپیناس چهار ستاره آستارا بهترین انتخاب شماست. محوطه این هتل بسیار شیک و بی نظیر است حتما خوشتان خواهد آمد.

 

اقامت در آبشار لاتون گیلان

 

لیست وسایل مورد نیاز سفر به آبشار لاتون

اگر خواهان آن هستید که شب را در منطقه بمانید، حتماً پیش از عزیمت به سفر، تجهیزات خود را کامل کنید. بهتر است برای پیاده‌روی طولانی‌ای که در پیش دارید، امکانات زیر را در کوله‌پشتی‌هایتان فراهم کنید. آب آشامیدنی، جعبه کمک‌های اولیه، تلفن همراه، چند وعده غذایی، کیسه زباله، کفش کوهنوری راحت، پول نقد، چراغ قوه، لباس گرم، میان وعده‌ها و وسایل پخت‌وپز. چون مسیر رسیدن به آبشار لاتون در روستای کوته موته طولانی و تقریباً سخت است، حتماً کفش‌هایی بپوشید که از راحتی و استحکام آنها مطمئن باشید. چرا که در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد. در ضمن این مسیر برای افرادی مناسب است که از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار باشند و خیلی مناسب سالمندان و عاجزان جسمی نیست.

 

نکات مهم که قبل از سفر به آبشار لاتون باید بدانید

سفر به آبشار لاتون می‌تواند هدف بزرگی باشد. هدفی به بزرگی خودِ آبشار. تماشای مرتفع‌ترین آبشار ایران بعد از عبور از مسیری سخت و طولانی، استراحت در کلبه‌های چوبی که بوی خوب دود می‌دهند، تجربه‌ای دل‌انگیز خواهد بود. همچنین که در طول مسیرتان با قلعه لاتون و قلعه اسپیناس نیز روبرو خواهید شد. مسیر دریاچه سوها تا آبشار لاتون، مسیری بکر، دست‌نخورده و سراسر شگفتی است.

نکته قابل تذکر این است که به دلیل وجود حیوانات وحشی نظیر گرگ و گراز، سعی کنید خیلی از مسیر اصلی دور نشوید. وارد شدن به دل جنگل و بیراهه رفتن ممکن است خطراتی برایتان ایجاد کنند. مزیتی که سفر به آستارا برایتان به ارمغان خواهد آورد این است که می‌توانید علاوه بر استفاده از جاذبه‌های طبیعی چون آبشار زیبای لاتون، از مراکز خرید و ارزان‌فروشی‌های آن نیز بهره‌مند شوید. بعلاوه که هتل‌های بسیاری نیز در آستارا پذیرای حضورتان خواهند بود.

هتل اسپیناس، هتل ابوالفضل، هتل آپارتمان تتیس، هتل افرا و هتل بلال آستارا همگی با نرخ‌های قیمتی متنوع و مناسب آماده حضورتان هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،آبشار لاتون،گیلان

منابع : رهی نو ، کجارو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: