کد خبر: ١٦٩٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/13-١٩:٤٥

بسته خبری : مصاحبه های آرشیوی دبیر کانون جهانگردی آبادان

صرف برپایی چند همایش و جشنواره اسمش توسعه گردشگری نیست!

دبیر کانون جهانگردی آبادان گفت: مسئولان به مساله گردشگری نگاهی به دور از تبلیغات آماری داشته باشند چون صرف برپایی چند همایش و جشنواره اسمش توسعه گردشگری نیست.

 

آبادان نیوز _ احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: چنانچه قصد داریم در توسعه این صنعت به طور واقعی و به دور از تبلیغات کاذب به رشد ملموس و با آمار واقعی دست پیدا کنیم باید قبل از هر گونه فعالیت هزینه‌ساز نگاه و حرکت‌مان را به سوی توسعه و گسترش زیر‌ساختها سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود با اقداماتی که طی یک دهه گذشته شده شاهد تغییر چشمگیری در سطح منطقه باشیم اکنون ما با مشکلات زیرساختی بسیار کمتری دسته و پنجه نرم می‌کردیم. البته فعالیت‌هایی هم انجام شده است اما آن چنان که باید و شاید نتوانسته نیازهای منطقه را از لحاظ امکانات تامین کند.

دبیر کانون جهانگردی آبادان با یادآوری این موضوع که سهم صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال چنانچه با مدیریت صحیح همراه باشد بسیار زیاد است و در کوتاه مدت می‌تواند به نتیجه ملموس برسد تاکید کرد: باید در این خصوص از کارشناسان باتجربه و صاحب دانش فنی بهره گرفت زیرا ورود افراد بی‌تجربه به عرصه مدیریتی گردشگری فقط و فقط هزینه‌های بی‌نتیجه را دربرخواهد داشت.

امیری با اشاره به این نکته که حل مشکل اشتغال حرکتی جمعی و جهادی را می‌طلبد و صنعت گردشگری می‌تواند بار بزرگی از آن را به دوش بکشد گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری را باید جدی گرفت زیرا نقش زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری بسیار مهم است.

 

اگر آبادان بازار ته‌لنجی‌ها و مناطق عملیاتی را نداشت ...

آبادان خبراحمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر ساله می‌گویند چند میلیون گردشگر به آبادان و خرمشهر آمده است اما در آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد آن هم با این همه دبدبه و کبکبه چه کرده‌اند؟

وی افزود: منطقه آزاد اروند برای ایام نوروز امسال جنگ شادی برگزار کرد و از خوانندگان ملی با هزینه‌های گزاف دعوت کرد تا فقط برای گردشگران به شکل پلی‌بک به اجرای کار بپردازند اما آیا فکر می‌کنید گردشگران به جنوب می‌آیند تا پلی‌بک خواننده‌ها را ببینند؟

دبیر کانون جهانگردی آبادان تصریح کرد: مسؤولان باید کاری کنند که وقتی گردشگران به جنوب می‌آیند فرهنگ، آداب و رسوم و موسیقی جنوب را ببینند. گردشگران نمی‌آیند تا پلی‌بک خواننده‌هایی را که خودشان می‌توانند در شهرشان تماشا کنند ببینند.

او عنوان کرد: اگر آبادان بازار ته لنجی‌ها و مناطق عملیاتی را نداشت آن وقت چه می‌خواستیم بکنیم و چه چیزی را به گردشگران نشان می‌دادیم؟

امیری تصریح کرد: با همه محبت‌هایی که گردشگران به ما داشته‌اند ما امکانات خوبی نداریم. در حالی که توان مالی و اجرایی آن را ادارات، ارگان‌ها و نهادهای ما دارند.

وی اضافه کرد: کسانی که هر ساله اعلام می‌کنند چه قدر گردشگر به شهرهای ما آماده است یک بار هم آمار بدهند که چه قدر امکانات تفریحی، رفاهی و امکانات ایجاد کرده‌اند.

دبیر کانون جهانگردی آبادان ادامه داد: در این ایام مدیریت شهری آبادان بسیار ضعیف عمل کرد. خیابان امام (ره) آبادان به عنوان یکی از مهم‌ترین خیابان‌ها به خاطر وجود دستفروش‌ها بسته بود و نه تنها ترافیک ماشین‌ها بلکه در اثر ترافیک انسانی غیرقابل تردد بود. وقتی گردشگران به مکانی می‌آیند و با مشکل ترافیک و پارکینگ روبه‌رو می‌شوند در آن جا نمی‌مانند.

او با بیان این که استقبال بسیار خوب بود اما امکانات پذیرایی از گردشگران را نداشتند توضیح داد: آیا برگزاری جنگ شادی توسط منطقه آزاد تأثیرگذار بود؟ مسؤولان باید از هم‌اکنون کار را آغاز کنند. به خاطر کمبود امکانات حتی کنترل شهر را نداشتیم. باید روی این قضیه کار شود.

امیری با بیان این که استان خوزستان بسیار گردشگرپذیر است خاطرنشان کرد: در آبادان و منطقه آزاد اروند همیشه گردشگران درون استان و گردشگران عراقی حضور دارند. در زمان اربعین نیز موج زیادی از علاقه‌مندان کربلا به این سو می‌آیند. پس باید از همین حالا کار را آغاز کنند.

وی گفت: گردشگری با خود رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه دارد. اگر با آن دیمی برخورد شود نتیجه مناسبی نخواهد داد. امیدوارم مسؤولان برای آن کاری کنند و قدمی بردارند. باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و مسؤولان منطقه آزاد اروند نیز به صورت جدی کار کنند و امکاناتی را در شهر فراهم کنند تا گردشگران در شهر بمانند و توقف کنند.

دبیر کانون جهانگردی آبادان خاطرنشان کرد: برای رونق گردشگری باید از کارشناس بومی استفاده شود. کارشناس غیربومی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه را به خوبی نمی‌شناسد. منطقه آزاد بودجه‌ای را هزینه کرد اما این بودجه به چشم نیامد چون مدیریت نشد.

 

آبادان گردشگرانش را راحت از دست می‌دهد

آبادان نیوزدبیر کانون جهانگردی آبادان گفت: مسؤولان هیچ برنامه‌ای برای جذب گردشگران خارجی در آبادان ندارند.

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر روز اگر سری به پرواز آبادان تهران بزنیم با توریست‌های عراقی روبه‌رو می‌شویم که از شملچه وارد می‌شوند که مقصد آن‌ها فقط تهران یا مشهد است.

او با بیان این که مسؤولان استان ما هیچ برنامه‌ای برای نگه ‌داشتن این توریست‌ها حتی به اندازه یک یا دو روز ندارند، توضیح داد: روزانه چند صد نفر از این توریست‌ها وارد آبادان می‌شوند و مستقیم به سمت فرودگاه می‌روند بی‌آن‌که توقفی در آبادان یا خرمشهر داشته باشند.

امیری گفت: هر گردشگر خارجی وقتی وارد یک کشور می‌شود به ازای او برای هفت نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد. در حالی که ما بدون این که برنامه‌ای برای نگه‌ داشتن آن‌ها داشته باشیم آن‌ها را از دست می‌دهیم.

وی افزود: قبلا در ساعت خاصی مرز را باز می‌کردند که همان ساعت باعث می‌شد تا گردشگر در آبادان و خرمشهر بماند. گردشگران خارجی با خودشان ارز وارد کشور می‌کنند اما چرا باید همه ارز آن‌ها خارج از استان خوزستان برود؟

دبیر کانون جهانگردی آبادان ادامه داد: همه گردشگرانی که به آبادان می‌آیند فقط به سمت فرودگاه می‌روند و نهایت خرجی که می‌کنند این است که سوار تاکسی می‌شوند در حالی که آن‌ها می‌توانند با یک برنامه درست حداقل یک یا چند روز را در آبادان بمانند.

 

صدایی از خانه بچاری به‌گوش می‌رسد!

آبادان خبر _ اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر تخریب تدریجی این خانه تاریخی به گوش می‌رسد و این در حالی است که تخریب بناهای تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی جرم، محسوب شده و متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه در آبادان، خیابان دبستان، روبه‌روی سینما نفت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در زمانی که این اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید مالک بنا از ثبت شدن ملک خود در فهرست آثار ملی ایران اطلاع کامل داشت و عدم اعتراض به ثبت توسط او از زمان ثبت (سوم تیر ۸۲) تا زمان درج خبر (چهارم اسفند ۸۸) این موضوع را ثابت می‌کند.

احمد امیری در این باره به ایسنا گفت: تخریب آثار باستانی در آبادان قدمت طولانی دارد. تقریبا هشت سال پیش در آبادان خانه شکرچیان با مجوز میراث فرهنگی و توسط مالکان تخریب شد.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: خانه شکرچیان مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول بود و بسیار معماری منحصر به فردی داشت. این خانه در مرکز شهر واقع شده بود که می‌شد استفاده‌های بسیاری از آن کرد اما به علت سودجویی و عدم نظارت ارگان‌ها تخریب شد و عاملان آن هیچ گاه مجازات نشدند.

امیری خاطرنشان کرد: حالا از خانه بچاری‌ صداهایی به گوش می‌رسد. این خانه به صورت طبیعی در حال تخریب است یا کسانی آرام آرام در حال انجام کارهایی هستند. از این خانه خبرهایی به گوش ما رسیده است منتها به خاطر بسته بودن در آن ما نمی‌توانیم از آن دیدن کنیم. باید به وضعیت خانه بچاری‌ رسیدگی شود چراکه امکان دارد روزی به طور کامل تخریب شود و کسی هم مسوولیت آن را برعهده نگرید.

وی ادامه داد: خانه بچاری‌ها مالک خصوصی دارد و اداره میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای آن نمی‌کند. اگر خانه بچاری‌ها را از دست بدهیم دیگر چیزی برای آبادان نمی‌ماند. تاکنون اداره میراث فرهنگی آبادان هیچ کاری برای این خانه تاریخی نکرده است. البته وقتی اداره میراث فرهنگی آبادان جایی از خودش ندارد و در موزه مستقر است چه انتظاری می‌توان داشت؟

مدیر کانون جهانگردی آبادان گفت: این آثار که به راحتی تخریب می‌شوند و کسی هم در قبال آن‌ پاسخگو نیست جزو میراث فرهنگی کشور است. چندین بار به اداره میراث فرهنگی در این بار اطلاع دادیم و از آنها خواستیم که خانه بچاری‌ها به سرنوشت خانه شکرچیان دچار نشود.

وی ادامه داد: ساختمان خانه بچاری‌ نزدیک به هفت یا هشت سال است که متروکه شده است و وقتی جایی متروک شد خود به خود تخریب می‌شود. متاسفانه بناهای تاریخی و با هویت ما به راحتی تخریب می‌شوند و بناهایی دیگری به جای آنها ساخته می‌شود.

پیش‌تر امید نوری، مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر در این باره به خبرنگار ایسنای خوزستان گفته بود: متأسفانه به رغم اینکه این خانه از معدود خانه‌های بازمانده از دوره قاجار است به دلیل نبود توجه و رسیدگی در حال از بین رفتن است.

وی بیان کرده بود: انجمن دوستداران میراث فرهنگی با هدف حفظ و احیای این بنای تاریخی پیشنهاد مرمت آن را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و همچنین فرمانداری آبادان داده و منتظر پاسخ مسوولان در این خصوص است. با توجه به موقعیت این بنا که در مرکز آبادان قرار دارد امکان بهره‌برداری از آن به عنوان رستوران سنتی وجود دارد.

این در حالی است که در سال 1388 مالک خانه‌ بچاری‌ در گفت‌وگو با ایسنای خوزستان اعلام کرده بود: در صورتی که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان تکلیف این خانه‌ تاریخی را مشخص نکند، آن را تخریب خواهم کرد.

عبدالامیر حاجی دیوان بچاری بیان کرده بود:‌ وکیل حقوقی من پی‌گیر حل مشکل خانه‌ بچاری‌ و تعیین تکلیف آن است. البته من مایل هستم، علاوه بر گفت‌وگوهای شفاهی، ابلاغی رسمی از سوی مرجع قضایی در این‌باره برای رسیدگی داشته باشم. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان بدون اطلاع مالک، خانه‌ بچاری‌ را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند، بنابراین باید تکلیف آن را مشخص و مشکل ما را حل کند، یعنی یا آن را بخرد یا آن را از فهرست آثار ملی خارج کند.

او تصریح کرده بود:‌ در صورتی که سازمان میراث فرهنگی به حفظ این خانه، علاقه و به تاریخی و ارزشمند بودن آن اعتقاد دارد، می‌تواند با خرید خانه‌ی بچاری‌ها، آن را حفظ کند یا این‌که کسی دیگر را با هماهنگی خود متولی خرید خانه کند ولی در صورت بی‌اهمیت جلوه دادن این خانه و رسیدگی نکردن به آن توسط این سازمان، به فسخ ثبت ملی اثر، مجبور و در نهایت، به‌دلیل فرسودگی بنا، ناچار به تخریب آن هستم.

حاجی دیوان بچاری توضیح داد:‌ خانه‌ی بچاری‌ به‌دلیل فرسودگی به ‌شدت آسیب دیده است و خطر ریزش آن وجود دارد. اکنون نیز بخشی از سقف ایوان خانه ریزش کرده و خراب شده است.

به گزارش ایسنای خوزستان، پیش تر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ خانه‌ بچاری‌ها در آبادان اعلام کرده بود: در صورت تخریب این اثر ملی توسط مالک یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر، حق این سازمان برای معرفی متخلف به مراجع قضایی و سپس بازسازی بنا براساس الگوی اصلی محفوظ است.

یاد‌آور می‌شود، برخلاف ادعای مالک، وکیل ایشان تاکنون به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برای پی‌گیری موضوع مراجعه نکرده است و در صورتی که وکیل محترم به این اداره کل مراجعه کند، موضوع با حضور ایشان مورد بررسی قرار گرفته و با محوریت حفظ بنای مذکور، تعمیراتی برای رفع مشکل مالک اندیشیده خواهد شد. در ضمن، اثر ملی خانه‌ی بچاری در لیست تملک این اداره کل قرار دارد، اما با توجه به کمبود بودجه و گران‌قیمت بودن آن تاکنون موفق به تملک آن نشده است. سازمان میراث فرهنگی توان تملک تمام املاک تاریخی را ندارد، ولی این آمادگی وجود دارد که در صورت تمایل مالک یا هر سرمایه‌گذار حقوقی دیگر در جهت مرمت و تغییر کاربری بنا همکاری لازم را انجام دهد.

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان،احمد امیری

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: