کد خبر: ١٦٨٠٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/04-٠٩:٣٣

بسته خبری کانون جهانگردی آبادان

از اوپاتان تا آبادان

مسؤول كانون جهانگردي آبادان گفت: آبادان در جنوب غربي‌ترين نقطه‌ي ايران قرار دارد و يكي از استراتژيك‌ترين نقاط خاورميانه و خليج فارس است.

 

آبادان نیوز _ احمد اميري در گفت‌وگو با ايسنا بيان کرد: تاريخچه‌ي آبادان به سلسله‌ي ساسانيان برمي‌گردد و بنيان‌گذار آن اردشير بابكان در سال 226 تا 241 ميلادي بوده است. اردشير بابكان در جنوب ايران سه شهر را پايه‌گذاري كرد، بصره، فاو يا ام‌القصر و همچنين شهري در كنار رود بهمن‌شير كه بعدها به آبادان مشهور شد. او ادامه داد: نام آبادان در اين دوره‌ي تاريخي «اوپاتان» بود.

اين نام به زبان پهلوي به معناي آباد، باصفا، با رونق، تسخيرنشدني يا ضد ويران است. البته سال‌ها پيش از دوره‌ي ساسانيان، دانشمند مصري روزگار اشكانيان به اين منطقه وارد شد و آن را «آپفاتا» معرفي كرد.

اميري گفت: پس از اوپاتان، نام اين شهر به‌دليل وجود عابدان زيادي كه در كنار اروندرود زندگي مي‌كردند، به «‌عابدان» تغيير كرد. عابدان نيز در زمان پهلوي اول و در سال 1314 با تشكيل فرهنگستان ايران و در زمان پيداش صنعت نفت، به آبادان تغيير يافت. وي اظهار کرد: آبادان از تركيب قوميت‌هايي مانند لر، كرد، بختياري، بلوچ و عرب تشكيل شده است، البته بوشهري‌ها، ‌اصفهاني‌ها و شيرازي‌ها نيز در اين شهر ساكن هستند و اين شهر را به شهري با انواع قوميت‌ها و نژادها تبديل كرده‌اند.

به گفته‌ي اين دوست‌دار ميراث فرهنگي، آبادان در ارتفاع شش متري از سطح دريا قرار دارد و دو رودخانه‌ي بزرگ اروندرود و بهمن‌شير در اطراف آن قرار دارند و شامل شهرهايي مانند چوئبده، اروندكنار و چند روستاست.

مسؤول کانون جهانگردي آبادان گفت: از مكان‌هاي شاخص آبادان مي‌توان به مسجد رنگوني‌ها كه به زمان ورود انگليسي‌ها براي ساختن پالايشگاه متعلق است، مدرسه‌ي مهرگان، مدرسه‌ي رازي و خانه‌هاي بچاري‌ها اشاره كرد.

همچنين محله‌هاي اميري، كوي كارگر، برم‌ و بوارده شمالي و جنوبي، اروسيه (بلوار ولايت)، تزاري‌ها، هلندي‌ها و سيكلين از محله‌هاي قديمي و معروف اين شهر هستند.

اميري افزود: آبادان تنها شهر مرزي ايران در زمان جنگ تحميلي بود كه حدود دو سال در محاصره بود و سقوط نكرد و در اين مدت، چهارهزار شهيد را تقديم كشور كرد.

 

دبير كانون جهانگردي آبادان: جاده بندر امام ـ آبادان جاده مرگ است

آبادان نیوز _ احمد اميري در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد: از حدود پنج سال پيش تاكنون طرح 2 بانده ساختن جاده يك بانده و خطرناك بندر امام ـ آبادان، كه به تعبير مردم محلي موسوم به جاده مرگ است، آغاز شده اما تاكنون به اتمام نرسيده است.

وي افزود: اين جاده به علت ايمن و استاندار نبودن خطرات زيادي دارد كه جان افراد و كاروان‌هاي راهيان نور را تهديد مي‌كند. بنابراين از مسؤولان راه و ترابري تقاضا مي‌شود هر چه سريع‌تر و تا قبل از فرا رسيدن عيد نوروز كار مرمت اين جاده را تمام كنند و به بهره‌برداري برسانند.

اميري خاطرنشان كرد: البته به نظر مي‌رسد كه تاكنون كليات اصلاح اين جاده ارتباطي به پايان رسيده باشد اما نمي‌دانيم علت افتتاح نشدن آن چيست؟

او بيان كرد: با توجه به منتهي شدن اين جاده به شركت‌هاي بزرگي هم چون پتروشيمي مسير آن بسيار پر تردد است.

دبير كانون جهانگردي آبادان ابراز اميدواري كرد تا پايان سال 89 كار اين جاده تمام شود و ديگر براي فصل نوروز شاهد حادثه‌اي در ‌اين جاده نباشيم.

 

يک دوستدار ميراث فرهنگي: اشياي موزه آبادان فاقد شناسنامه دقيق هستند

آبادان خبر _ احمد اميري ايسنا بيان كرد: آثار تاريخي موجود در موزه‌ها و از جمله آن موزه آبادان داراي شناسنامه دقيق و كارشناسي شده‌اي نيستند. البته ممكن است بسياري از آثار برجسته و شناخته شده در دنياي داراي سند باشند اما همين آثار شناسنامه دقيق ندارند.

وي افزود: با توجه به اين كه يک شي يا اثر تاريخي مي‌تواند مشابه داشته باشد در صورتي كه روي تشابهات كار نشود تفاوت ميان آنها احساس نخواهد شد. بنابراين بايد كارشناسي‌هاي لازم در اين زمينه صورت گيرد؛ يعني شناسنامه تخصصي و چندين صفحه‌اي كه شي را از ابعاد مختلف بررسي مي‌كند، تدوين شود اما در حال حاضر متاسفانه با وجود اين كه اشياي به دست آمده داراي ارزش و قدمت هستند تنها تعداد اندكي از آنها داري شناسنامه هستند.

او تاکيد كرد: ‌بايد با وجود تعداد بسيار كارشناس در كشور سازمان ميراث فرهنگي اقدام به بررسي و شناسايي تمامي آثار باستاني موجود در موزه كرده و نسبت به صدور شناسنامه‌ ملي براي آن‌ها اقدام كند. در حقيقت اين آثار ميراث و ثروت ملي كشور محسوب مي‌شوند كه بايد از آنها حمايت كرد.

اميري تصريح كرد: شناسنامه ‌نداشتن آثار تاريخي موجود در موزه مي‌تواند تهديدهاي متعددي همچون سرقت، جعل و از بين رفتن را براي آنها به دنبال داشته باشد ولي در صورت شناسنامه‌دار بودن آثار در صورت وارد آمدن كوچكترين آسيب به سرعت گروه كارشناسي براي بررسي و مرمت اعزام مي‌شوند.

اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان کرد: آثاري كه با بدبختي از زيرخاك و يا از چنگال قاچاقچيان و دزدان بيرون مي‌آيد و در موزه قرار داده مي‌شوند نبايد به همين راحتي و بدون داشتن شناسنامه به دست خودمان از بين بروند.

وي ادامه داد: در صورتي كه ما براي شناسنامه‌دار کردن آثار موجود در موزه تلاش نكنيم اين احتمال وجود دارد كه در آينده تهديد‌هايي حتي براي سرقت اين آثار به وجود آيد. به همين دليل، لازم است مسؤولان هر چه سريعتر براي حل اين مشكل نسبت به شناسنامه‌دار كردن حتي جزيي‌ترين آثار اقدام كنند چراكه به اين شيوه احتمال هر گونه آسيب رسي و تهديد براي آنها به حداقل ممكن مي‌رسد.

دبير كانون جهانگردي آبادان گفت: به نظر من شناسنامه‌دار كردن آثار موجود در موزه توسط سازمان ميراث فرهنگي در صورتي كه به وسيله خود كارشناسان اين سازمان صورت گيرد هزينه‌ چنداني براي آن سازمان ندارد؛ هر چند هزينه آن به طور حتم در مقابل ارزش آثار هيچ است.

 

دبير كانون جهانگردي آبادان: در زمينه جذب توريست از كشور جنگ‌زده عراق ضعيف‌تريم

آبادان نیوز _ احمد اميري در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد: توانايي‌هاي كشور ما در مقايسه با ساير امكانات گردشگري و تفريحات كشورهاي ديگر در زمينه باستاني و جاذبه‌هاي تاريخي بسيار زياد است.

حال از مسؤولان پرسيده مي‌شود چه قدر در جذب گردشگر و جهانگرد به طور تخصصي موفق بودند و اين كه در زمينه جهانگردي كشور ما در كجاي دنيا قرار گرفته و هر ساله چه مقدر توانسته‌ايم در اين زمينه پيشرفت كنيم؟

وي افزود: در دولت نهم و دهم مجموعه‌اي از كارها به صورت تخصصي در زمينه گردشگري انجام شده كه قبلا وجود نداشتند. به اين معني كه در خصوص جذب توريسم توريست‌هاي جهان اسلام و غيره جذاب كشور شدند اما باز اين مساله به تنهايي كافي نيست.

او خاطرنشان كرد: پتانسيل ما در جذب گردشگر و جهانگرد مطلوب است. سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي نسبت به تشكيل كارگروهي در اين خصوص اقدام كند تا بتواند به صورت تخصصي با تمام دانشگاه‌هايي كه فعال گردشگري محسوب مي‌شوند و يا كشورهايي كه با ما در ارتباطند فعاليت و همكاري كنند.

اميري توضيح داد: بايد بر قدرت‌هاي‌مان و آن چه داريم و ديگران ندارند تكيه و تاكيد كنم. آثار باستاني بسيار با ارزش و خوبي در كشور وجود دارد كه مي‌توان با سرمايه‌گذاري مناسب و درست در خصوص آن‌ها و فراهم ساختن يك سري امكانات جهانگردي لازم علاقه‌منداني را از سراسر دنيا كه تعداد آن‌ها هم كم نيست براي مشاهده و تحقيق در خصوص اين گونه آثار به كشور جذب كنيم.

وي ادامه داد: پيشنهاد مي‌شود در مرحله نخست كارگروهي تخصصي از كارشناسان مربوطه در سراسر كشور و به صورت دولتي زير نظر سازمان ميراث فرهنگي شكل گرفته و با نمايندگاني از تمام سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي مخلتف براي تبليغ در خصوص جاذبه‌هاي گردشگري و جهانگردي كشور اعزام كند.

او يادآور شد: در حال حاضر مشغول يك جنگ تبليغاتي با ساير كشورها هستيم. بايد بتوانيم باحفظ حريم‌ها و ايجاد زيرساخت‌ها و جاذبه‌هاي مختلف گردشگري نسبت به جذب گردشگر اقدام كنيم. ما نسبت به كشورهاي همسايه، حتي كشور جنگ زده عراق كه در حال حاضر توريسم مذهبي آن بسيار قوي است، ضعيف‌تر عمل كرده‌ايم.

 

دبير كانون جهانگردي آبادان: صنايع دستي، ضعيف‌ترين بخش سازمان ميراث فرهنگي است

آبادان خبر _ احمد اميري ايسنا بيان كرد: عمده تمركز سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بر ميراث فرهنگي است و ضعيف‌ترين و ناديده‌ترين بخش در اين سازمان در حال حاضر صنايع دستي است.

وي افزود: البته يك سري فعاليت‌هاي محدود از سوي ادارات صنايع دستي صورت مي‌گيرد كه هيچ كمكي به اشتغال‌زايي و صنايع دستي نمي‌كند. اين در حالي است كه تمركز بر صنايع دستي از نظر اقتصادي، فرهنگي و ملي در سازمان ميراث فرهنگي مي‌تواند باعث رونق بيشتر شود.

اميري خاطرنشان كرد: متاسفانه مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي نتوانسته‌اند در زمينه صنايع دستي جداي از صنعت فرش كار مهمي انجام دهند. صنايع دستي ما بسيار ضعيف است. اداره‌هاي صنايع دستي فعاليت چشم‌گيري نداشته و اين نوع فعاليت آن‌ها در حد و شان صنايع دستي كشور ايران با قدمت چندين ساله نيست.

دبير كانون جهانگردي آبادان تاكيد كرد: در گام نخست لازم است اداره‌هاي صنايع دستي از يك اداره ساده به اداره‌ اجرايي و فعال تبديل شوند. همچنين بايد سازمان ميراث فرهنگي عملكرد آن‌ها را به طور كامل بررسي كند و مديران متخصص در زمينه صنايع دستي براي مديريت اين اداره‌ها قرار داده شوند. در صورتي كه خواهان بالاترين ميزان سودهي و اشتغال در صنايع دستي هستيم بايد نگاه و توجه جدي به آن كرد.

 

"ساعت تاريخي دانشگاه نفت آبادان از زمان عقب است" عضو كانون جهانگردي: ساعت دانشگاه نفت آبادان نماد فرهنگي دانشگاه و شهر است"

آبادان نیوز _ احمد اميري ايسنا با بيان اينكه دانشگاه نفت آبادان از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي ايران به شمار مي‌آيد، اظهار كرد: اين دانشگاه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و ساليان متمادي از خرابي و توقف ساعت تاريخي اين دانشگاه مي‌گذرد كه تاكنون تعمير نشده است.

وي ساعت دانشگاه نفت آبادان را نماد فرهنگي اين دانشگاه و شهر برشمرد و افزود: جاي بسي تعجب است كه چرا صنعت نفت به عنوان متولي اين دانشگاه تاكنون اقدامي براي تعمير و راه‌اندازي آن انجام نداده است.

عضو كانون جهانگردي آبادان با بيان اينكه اين ساعت هم‌زمان با پيدايش صنعت نفت و احداث اين دانشگاه در آبادان نصب شد، افزود: در حالي كه در سرتاسر دنيا ساعت‌هاي تاريخي متعددي با وجود گذشت ساليان متمادي از عمرشان هم‌چنان در حركت‌اند اما ساعت تاريخي دانشگاه نفت آبادان از زمان عقب مانده است.

به گفته وي،‌ مسؤولان دانشگاه نفت آبادان بايد نسبت به راه‌اندازي دوباره اين ساعت و رسيدگي به نماي فرهنگي دانشگاه اقدام كنند.

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان،احمد امیری

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: