کد خبر: ٢٨٦٩٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/23-١٠:٣٣

بسته خبری علم و فناوری

تازه‌های علم و فناوری

در این بسته خبری به تشریح آخرین اخبار علم و فناوری می‌پردازیم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز _ تازه‌های علم و فناوری با ما بخوانید:

 

کشف یک بیماری عصبی جدید در ۳ کودک

دانشمندان «مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی»(NHGRI) و «برنامه بیماری‌های تشخیص‌داده‌نشده» (UDN)، یک اختلال عصبی را که باعث مشکلاتی در هماهنگی گفتار و حرکت می‌شود، در سه کودک شناسایی کرده‌اند. دانشمندان باور دارند که این بیماری ناشی از یک جهش ژنتیکی است که بر توانایی نورون‌های مغز برای درست انجام دادن عملکرد بازیافت سلولی به نام «اتوفاژی»(Autophagy) تأثیر می‌گذارد. دانشمندان امیدوارند که این کشف علاوه بر کمک کردن به افراد مبتلا به این بیماری، بتواند به ارزیابی سایر بیماری‌ها مانند آلزایمر که اتوفاژی در آنها نقش دارد، کمک کند.

اولین شخص مورد بررسی در این پژوهش، در سه سالگی با علائم روبه‌رو شد. راه رفتن او غیرطبیعی بود و هماهنگی کمتری داشت. با افزایش سن، او تشنج و الگوهای گفتاری را تجربه کرد که تنها ۶۰ تا ۷۰ درصد قابل درک بودند. در ۹ و نیم سالگی تشخیص داده شد که پسر مبتلا به «اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی»(ADHD)، اختلال شناختی خفیف و «اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه»(ODD) است که با تحریک‌پذیری، عصبانیت و مشاجره با والدین و دیگران مشخص می‌شود. این پسر، یک خواهر داشت که با وجود مشکلات اولیه رشد، بدون هیچ علامتی از بیماری بزرگ شده بود.

دو بیمار دیگر، دو خواهر بودند که یکی در کودکی، حرکات غیرطبیعی دست، زمین خوردن و خیره شدن را تجربه کرد و با ناتوانی خفیف یادگیری و مشکلات گفتاری روبه‌رو شد. خواهر دیگر نیز مشکلات کنترل حرکت داشت که در نهایت حل شدند اما او هم با چالش‌هایی در ارتباط با بیان کلمات روبه‌رو شد.

دانشمندان «مؤسسه ملی سلامت آمریکا» (NIH) در بررسی سوابق سلامتی کودکان دریافتند که همه آنها دارای جهش در ژنی به نام «ATG4D» هستند. دانشمندان با توجه به پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، می‌دانستند که جهش در این ژن باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل حرکتی و حرکت چشم در سگ‌های «لاگوتو رومانیولو»(Lagotto Romagnolo) می‌شود اما هنوز نتوانسته‌ بودند این جهش را با مشکلات انسان‌ها مرتبط کنند.

دانشمندان برای اینکه بفهمند آیا جهش‌های ATG4D باعث ایجاد چنین مشکلی در کودکان شده است یا خیر، جهش‌های کودکان را به سلول‌های موجود در ظرف آزمایشگاهی وارد کردند و دریافتند که سلول‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند اتوفاژی را انجام دهند. بهبود اتوفاژی، با کاهش گرفتگی عروق و افزایش طول عمر در موشها مرتبط است اما در عین حال، تحقیقات منتشر شده در سال گذشته نشان می‌دهند که فرآیند اتوفاژی را می‌توان برای کاهش میزان پروتئین‌های ایجادکننده پلاک که در مغز تجمع می‌کنند و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر می‌شوند، دستکاری کرد.

جالب است که دانشمندان دریافتند جهش ATG4D در سلول‌های پوست کودکان مبتلا، با اتوفاژی تداخلی ندارد. تنها در مغز بود که این جهش، سیستم بازیافت سلولی را تغییر داد.

«می کریستین مالیکدان»(May Christine Malicdan)، دانشمند مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: مغز بسیار پیچیده است و نورون‌ها عملکردهای بسیار ویژه‌ای دارند. برای سازگاری با این عملکردها، نورون‌های گوناگون از ژن‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بنابراین، بروز تغییرات در ژن‌های اضافی می‌تواند تأثیرات عمده‌ای را بر مغز داشته باشد.

از آنجا که اتوفاژی در بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون نقش دارد، دانشمندان امیدوارند که پژوهش آنها بتواند به پیشرفت‌هایی در تحقیقات مرتبط بیانجامد.

مالیکدان گفت: این یک پرسش میلیون دلاری در تحقیقات مربوط به بیماری‌های نادر است. بیماری‌های نادر می‌توانند به ما در درک مسیرهای بیولوژیکی کمک کنند تا بتوانیم بهتر درک کنیم که این مسیرها چگونه در بروز سایر بیماری‌های نادر و رایج نقش دارند.

دانشمندان در ادامه این پژوهش، به بررسی هر سه کودک ادامه خواهند داد و به دنبال یافتن افراد مبتلا به این اختلال خواهند بود.

این پژوهش، در مجله «npj Genomic Medicine» به چاپ رسید./ اخبار علم و فناوری


آیا انسان می‌تواند به گذشته سفر کند؟

دانشمندان می‌گویند زندگی در یک جهان در حال چرخش واقعاً عجیب خواهد بود، زیرا چنانچه در یک جهان در حال چرخش زندگی می‌کردیم، می‌توانستیم به گذشته سفر کنیم.

ما امروزه می‌دانیم که سیاره‌ها می‌چرخند، اما در مورد جهان به عنوان یک کل چطور؟ نه، به نظر نمی‌رسد که جهان در حال چرخش باشد. چرا که اگر چنین بود، به گفته دانشمندان، سفر در زمان به گذشته ممکن بود.

اگرچه مردم در تمام دوران باستان استدلال می‌کردند که آسمان‌ها در سراسر جهان می‌چرخند، اما در سال ۱۹۴۹ یک ریاضیدان به نام کرت گودل(Kurt Gödel) اولین کسی بود که فرمول مدرن یک جهان در حال چرخش را ارائه کرد. او از زبان تئوریِ نسبیت عام آلبرت اینشتین برای انجام این کار استفاده کرد تا کار دوست و همسایه خود در پرینستون را که همان اینشتین بود، پاس بدارد.

اما این فرآیند پاسداشت و تکریم آکادمیک در جهتی متفاوت از آنچه که گمان می‌رفت، پیش رفت، زیرا گودل از مثال یک جهانِ در حال چرخش برای نشان دادن ناقص بودن نظریه نسبیت عام استفاده کرد.

مدل گودل از جهان در حال چرخش تا حدودی مصنوعی بود. علاوه بر چرخش، جهان او فقط یک عنصر داشت: یک ثابت کیهانی منفی که در برابر نیروی گریز از مرکز آن چرخش مقاومت می‌کرد تا جهان را ثابت نگه دارد.

اما ماهیت مصنوعی این جهان، گودل را آزار نداد. در عوض، نکته اصلی او این بود که نسبیت عام امکان یک جهان در حال چرخش را اصلاً در نظر نمی‌گیرد و گودل از جهان چرخان خود استفاده کرد تا نشان دهد که نسبیت عام اجازه سفر در زمان به گذشته را می‌دهد که نباید چنین باشد.

چرخان فرض کردن کیهان

زندگی در یک جهان در حال چرخش واقعاً عجیب خواهد بود. یکی اینکه همه ناظران، خود را مرکز چرخش می‌دانند. این بدان معناست که اگر در جایی می‌ایستادید و مطمئن می‌شدید که کاملاً ساکن هستید، جهان را می‌دیدید که در اطراف شما می‌چرخد. اما اگر به جای دیگری می‌رفتید، حتی به یک کهکشان دور، همچنان می‌دیدید که جهان در حال چرخش به دور موقعیت جدید شماست.

تجسم این موضوع فوق‌العاده سخت است، اما تفاوت چندانی با این ایده ندارد که در یک جهان در حال گسترش، همه ناظران خود را مرکز انبساط می‌بینند.

هرچه از هر ناظری دورتر شوید، سرعت چرخش بیشتر می‌شود و این صرفا یک چرخش ماده و چیزها نیست، بلکه چرخش خود فضا-زمان است. این بدان معناست که نور که همیشه مجبور است انحنای فضا-زمان را دنبال کند، سفرهای عجیبی را انجام می‌دهد. پرتوی نوری که از یک ناظر به بیرون فرستاده می‌شود، در چرخش فضا-زمان منحنی می‌شود. در نقطه‌ای دور، این چرخش بیش از حد خواهد بود و نور به اطراف می‌چرخد و به سمت ناظر باز می‌گردد.

این بدان معنی است که در اینکه چقدر می‌توانید در یک جهان در حال چرخش، دوردست را ببینید، محدودیت وجود دارد و فراتر از آن، تنها چیزی که مشاهده خواهید کرد، تصاویر تکراری از گذشته‌ی خودتان است.

این رفتار عجیب فقط در مورد نور صدق نمی‌کند. اگر قرار بود سوار بر یک موشک شوید و در یک جهان در حال چرخش پرتاب شوید، شما نیز در چرخش گرفتار می‌شدید و به دلیل این چرخش، سرعت حرکت شما دو برابر می‌شد. با این حال، وقتی به نقطه شروع خود برمی‌گشتید، متوجه می‌شوید که وقتی به آنجا می‌رسید که هنوز آن را ترک نکرده‌اید.

به تعبیری، یک جهان در حال چرخش می‌تواند آینده‌ی شما را به گذشته‌تان برگرداند و به شما امکان می‌دهد در زمان سفر کنید.

جهان ثابت

این اعتراض بزرگ گودل به نظریه نسبیت عام بود. وی می‌گفت این نظریه که درک نهایی ما از فضا و زمان است، نباید اجازه سفر در زمان به عقب را بدهد، زیرا سفر در زمان به گذشته، تصورات ما از علیت را نقض می‌کند و انواع تناقض‌های ناخوشایند سفر در زمان را معرفی می‌کند. این واقعیت که نسبیت به طور خودکار سفر در زمان را غیرممکن نمی‌کرد، به گودل نشان داد که نظریه اینشتین ناقص است.

خوشبختانه ما هیچ نشانه‌ای از زندگی در جهان در حال چرخش نمی‌بینیم. اگر کیهان در حال چرخش بود، نوری که از جهات مخالف آسمان می‌آمد، در یک جهت به طیف سرخ منتقل می‌شد و در جهت دیگر به همان مقدار به طیف آبی تغییر می‌کرد.

ستاره‌شناسان این آزمایش را برای بررسی کهکشان‌های دوردست و حتی پس زمینه مایکروویو کیهانی که نور باقی مانده از زمانی که کیهان تنها ۳۸۰ هزار سال قدمت داشته است، به کار برده‌اند. نتیجه این آزمایش‌ها این است که اگر جهان در حال چرخش است، این کار را با سرعت کمتر از ۱۰ به توان منفی ۱۷ درجه در هر قرن انجام می‌دهد.

اما اعتراض گودل همچنان پابرجاست. از سال ۱۹۴۹، فیزیکدانان راه‌های دیگری را برای نسبیت عام ابداع کرده‌اند تا امکان سفر در زمان به عقب، کرم‌چاله‌ها، سرعت بیشتر از نور و مسیرهای ویژه در اطراف استوانه‌های بی‌نهایت طولانی فراهم شود. اما همه این تدبیرها بر نوعی فیزیک عجیب و غریب تکیه می‌کنند که درک ما را از نحوه عملکرد جهان، مانند ماده با جرم منفی در هم می‌شکند.

اما جهان در حال چرخش گودل صرفاً یک آزمایش رصدی است، نه این که یک گسست اساسی در فیزیک شناخته شده باشد.

ما می‌توانستیم خود را به همین راحتی که در یک جهان در حال انبساط قرار داریم، در یک جهان در حال چرخش ببینیم. هیچ چیزی در دانش ما از فیزیک وجود ندارد که مانع از وجود این نوع جهان شود، بنابراین هیچ چیزی در دانش ما از دنیای قوانین فیزیک وجود ندارد که مانع از سفر به گذشته در زمان شود.

در نهایت، شاید گودل درست می‌گوید و ما باید چیزهای بیشتری درباره جهان هستی بیاموزیم./ اخبار علم و فناوری


امید به جوان کردن انسان با پلاسما درمانی - نگارآنلاین

طول عمر یک موش صحرایی ماده به نام «سیما» با پلاسما درمانی با هدف بازسازی محیط گردش خون پستانداران، افزایش قابل توجهی یافته که امیدها را برای جوان‌سازی و افزایش طول عمر انسان زنده کرده است.

آزمایشی که زیر نظر دکتر هارولد کچر (Harold Katcher) انجام شد، نور امیدی برای بشریت به منظور دستیابی به رویای معکوس کردن روند پیری فراهم می‌کند.

دکتر کچر، عاملی را در خون حیوانات جوان کشف کرده است که سن موجود را کنترل می‌کند. وی آن را روی ۸ موش صحرایی ماده از نژاد Sprague Dawley آزمایش کرد و «سیما» در حال حاضر تنها بازمانده آن گروه است، اما سنی که این موش به آن رسیده است، چشم اندازی از جوان‌سازی انسان را در اختیار دانشمند قرار داده است.

سیما از حد مجاز عبور کرد

سیما (Sima) که از کلمه هندی به معنی «مرز» یا «حد» نام‌گذاری شده است، در ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ به دنیا آمد و اکنون بیش از ۴۷ ماه است که زنده مانده و بالاتر از سنی که در مقاله‌های علمی برای یک موش ماده از نژاد Sprague-Dawley ثبت شده، یعنی ۴۵.۵ ماه عمر کرده است.

سیما تا به امروز نزدیک به ۶ ماه از سن نزدیکترین رقیب خود پیشی گرفته است.

دکتر کچر، مدیر ارشد علمی استارتاپی موسوم به یووان (Yuvan) مستقر در کالیفرنیای آمریکا اظهار داشت: پیری سلولی یک فرآیند معمول سلولی است که به تاریخچه سلول بستگی ندارد، بلکه به محیط آن بستگی دارد.

نتایج آخرین مطالعه دکتر کچر پس از مرگ سیما، ثبت و منتشر خواهد شد. با این حال، داده‌های جمع‌آوری‌شده تاکنون نشان می‌دهد که هشت موش که دارونما به آنها تزریق شد، توانستند تا ۳۸ ماه زنده بمانند، در حالی که هشت موشی که E۵ (شکل غلیظ و خالص‌شده پلاسمای خون) دریافت کردند تا ۴۷ ماه زنده ماندند. این پلاسما همچنین به طور قابل توجهی قدرتِ در دست گرفتن چیزها توسط موش‌ها را بهبود بخشید.

اگرچه این پلاسما، اندام‌ها و بافت‌های پیر جوندگان را تقویت می‌کند، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این رویکرد موجب ضد پیری در انسان می‌شود.

کچر می‌گوید: هدف واقعی آزمایش‌های ما افزایش طول عمر نیست، بلکه جوان‌سازی افراد، افزایش طول جوانی و تبدیل سال‌های طلایی عمر به سال‌های بالقوه طلایی به جای سال‌های کسالت و درد است. اما واقعیت این است که اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، می‌توانیم طول عمر را نیز افزایش دهیم.

آینده درمان E۵

روند تولید E۵ در انتظار ثبت اختراع است. کتاب «توهم دانش» نوشته دکتر کچر داستان کشف آن را به تصویر می‌کشد.

استارتاپ یووان قصد دارد این ماده را قبل از آزمایش روی انسان، روی گونه‌های دیگر حیوانات آزمایش کند.

اگر سن سیما را با عمر انسان مقایسه کنیم، اکنون سیما ۱۲۶ ساله شده است، این در حالی است که دانشمندان ۱۲۲.۵ سال را حداکثر سن انسان در نظر می‌گیرند.

سیما با گذشتن از حد عمر نژاد خود به ما یادآوری می‌کند که تاریخ بشر، تاریخِ فراتر رفتن از محدودیت‌ها است./ اخبار علم و فناوری


یافته‌های جدید محققان کالج پزشکی ایالت پن نشان داد؛۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط تا شدید در هفته، می‌تواند چربی کبد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

دانشمندان گفته اند: یافته‌های ما، به پزشکان این اطمینان را می‌دهند که ورزش و فعالیت بدنی، می‌تواند به عنوان درمانی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی در نظر گرفته شود و به ارائه رویکرد‌های شخصی سازی شده به بیماران کمک کند تا سبک زندگی خود را اصلاح کنند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تقریبا ۳۰ درصد از کل جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با گذشت زمان می‌تواند به سیروز کبدی که با عنوان زخم کبد نیز شناخته می‌شود، پیشرفت کند. هیچ داروی تایید شده یا درمان موثری برای این بیماری رایج وجود ندارد. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند علاوه بر تقویت آمادگی جسمانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران، چربی کبد را نیز کاهش دهد.

محققان، داده‌های ۵۵۱ فرد مبتلا به NAFLD را مورد آزمایش قرار دادند.

پژوهشگران با بررسی اسکن‌های MRI بیماران دریافتند، چربی کبد در افرادی که ۱۵۰ دقیقه در هفته پیاده روی سریع داشتند، در مقایسه با افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند، به طور قابل توجهی پایین‌تر بود.

محققان اضافه کرده اند: ورزش، یک سبک زندگی سالم است و پزشکان باید این میزان فعالیت بدنی، معادل ۱۵۰ دقیقه پیاده روی سریع در هفته یا نیم ساعت دوچرخه سواری سبک در روز را به بیماران مبتلا به NAFLD توصیه کنند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها و مقایسه تأثیر نوع و مدت زمان ورزش‌های مختلف لازم است.

نتایج تحقیقاتی این مطالعه در مجله American Journal of Gastroenterology قابل دسترسی هستند./ اخبار علم و فناوری

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: