کد خبر: ٢٨٥٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/11/05-١٣:٠٣

بسته خبری علم و فناوری

آخرین‌‌های علم و فناوری

در این بسته خبری به تشریح آخرین اخبار علم و فناوری می‌پردازیم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزآخرین‌‌های علم و فناوری را اینجا بخوانید:

 

درمانی که فرایند پیری را به تاخیر می‌اندازد

۷ توصیه ساده برای کاهش سرعت روند پیری

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان با کمک امواج فراصوت می‌تواند روند پیری را به تاخیر انداخته، متوقف کرده یا حتی معکوس کند.

دانشمندان دانشگاه «تگزاس» در حال کار بر روی برگرداندن ساعت زیستی سلول‌های انسان با استفاده از امواج فرکانس پایین هستند چرا که این کار فرآیند تقسیم سلولی را مجددا راه اندازی می‌کند و آنها را از حالتی شبیه «زامبی» که باعث اختلال در عملکرد سلولی و حتی بیماری می‌شود، بیدار می‌کند.

محققان در این مطالعه آزمایشی را بر روی موش‌ها انجام دادند. آزمایش‌ها روی موش‌های مسن‌ نشان داد که سلول‌های آن‌ها دوباره تقویت شده و همین امر به حیوانات کمک می‌کند تا بیشتر و سریع‌تر روی تردمیل بدود. این درمان حتی قوز پشت را پس از بدتر شدن اولیه درمان کرد.

پروفسور «مایکل شیتز» از دانشگاه تگزاس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما دو بار موش‌ها را با امواج فراصوت درمان کردیم و سلول‌ها به حالت عادی برگشت.

این یافته‌ها امیدی برای جلوگیری از ضعف و حفظ تناسب افرادی که در دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی خود هستند را هموار می‌کند. یک کارآزمایی بالینی در مراحل برنامه‌ریزی است تا محققان دریابند که آیا این تکنیک بی‌خطر است و می‌تواند با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مبارزه کند یا خیر.

پس از تعداد معینی تقسیم سلولی، سلول‌های بدن ما از تقسیم شدن باز می‌مانند و پیر می‌شوند و برخی از آنها سمومی ترشح می‌کنند که باعث التهاب می‌شود و این امر با همه چیز از آرتریت گرفته تا آلزایمر مرتبط است. دانشمندان قبلا بر روشی موسوم به از بین بردن چیزی با جریان ناگهانی آب برای سلول‌های مرده و در حال مرگ تمرکز کرده بودند. این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد آن سلول‌ها واقعا می‌توانند احیا شوند.

در این مطالعه پروفسور شیتز و تیمش دریافتند که دوزهای کم امواج فراصوت باعث می‌شود سلول‌های پیر میمون‌ها و انسان‌ها تقسیم شوند و تولید مواد شیمیایی که سلول‌های سالم را آلوده می‌کنند، متوقف شود. سلول‌های پوست انسان معمولا پس از حدود ۱۵ تقسیم شروع به فرسودگی می‌کنند. در این مورد آنها به ۲۴ تقسیم رسیدند و هیچ نشانه‌ای از ناهنجاری وجود نداشت.

فرکانس امواج فراصوت کمتر از ۱۰۰ کیلوهرتز و بسیار کمتر از ۲۰۰۰ کیلوهرتز هرتز مورد استفاده برای تصویربرداری پزشکی بود. این مطالعه دری را برای محققان برای بررسی سلول‌های در حال رشد برای تحقیق و همچنین درمان افرادی که مشکلات مربوط به سن دارند باز می‌کند.

در ادامه محققان موش‌ها را در عمق کافی در آب گرم قرار دادند که حداقل نیمی از بدن آنها را آب بپوشاند. آنها بین ۲۲ تا ۲۵ ماه سن داشتند که سن آنها معادل یک انسان ۶۰ یا ۷۰ ساله بود. امواج فراصوت نیروی کمتری را نسبت به هوا در جریان آب از دست می‌دهند. جوندگان آزمایشگاهی که در وان بودند و امواج را دریافت کردند، در آزمایش‌های فیزیکی در مقایسه با همتایان خود که در وان قرار گرفتند اما درمان نشدند، بهتر عمل کردند. رنگ‌های فلورسنتی که سلول‌های پیر را روشن می‌کنند نیز برای نشان دادن نسبت‌ سلول سالم و پیر در کلیه‌ها و لوزالمعده مورد استفاده قرار گرفتند و نتایج از کاهش سلول پیر خبر داد.

 

این درمان چگونه سلول‌ها را جوان می‌کند؟

توضیح بیولوژیکی احتمالی برای اینکه چرا به نظر می‌رسد این درمان موثر است این است که امواج فراصوت به طور فیزیکی سلول‌ها را منحرف کرده و اثراتی مشابه ورزش در آنها ایجاد می‌کنند. به طور خاص، این امواج ممکن است سیستم‌های دفع مواد مضر داخلی را که در سلول‌های پیر متوقف می‌شوند را دوباره فعال کند.

هنگام استفاده از آن برای افراد، محققان خاطرنشان کردند که استخوان‌ها و ریه‌ها فرایند انتقال امواج فراصوت را مسدود می‌کنند. محققان در موش‌هایی که فرکانس بالاتری از امواج فراصوت را دریافت کردند، بهبودی در حافظه مشاهده کردند. یک آزمایش کوچک در حال انجام است تا محققان ببینند آیا این کار می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند یا خیر.

امواج فراصوت برای چندین دهه به عنوان یک درمان برای طیف گسترده‌ای از شرایط استفاده شده است. پروفسور شیتز و گروهش در حال برنامه‌ریزی برای انجام آزمایشی هستند که شامل افراد مبتلا به آرتروز است که باید طی آن بدن خود را در آب غوطه‌ور کنند و افراد مبتلا به زخم پای دیابتی که باید با استفاده از حمام پا درمان شوند. هر درمانی که تقسیم سلولی را تقویت کند، از نظر تئوری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما پروفسور شیتز می‌گوید که تیمش هیچ نشانه‌ای از این را پس از درمان مشاهده نکرده است./ اخبار علم و فناوری


یک شرکت آمریکایی، مجموعه‌ای شامل یک لیوان و پد شارژ بی‌سیم ارائه داده است که هم قهوه را داغ نگه می‌دارد و هم تلفن همراه را شارژ می‌کند.

برخی از افراد عاشق فنجان قهوه صبح خود هستند. مشکل اینجاست که فنجان داغ آنها برای مدت طولانی به همین شکل باقی نمی‌ماند. شاید یک لیوان خودگرم‌شونده بتواند این مشکل را برطرف کند.

گاهی اوقات انتظار داریم که دمای قهوه به اندازه معینی باشد اما زمانی که قهوه را می‌نوشیم، ناامید می‌شویم. حال چرا این لیوان خودگرم‌شونده شرکت «اُهُم»(OHOM) و مجموعه پد شارژ بی‌سیم آن را امتحان نکنیم؟

شما می‌توانید قهوه، چای یا هر نوشیدنی داغی را انتخاب کنید، آن را به سادگی در لیوان سرامیکی خودگرم‌شونده بریزید و روی آن را با درپوش مناسب بپوشانید تا نوشیدنی شما برای مدت طولانی‌تری در دمای ۱۳۵ درجه باقی بماند. این لیوان با پد شارژ همراه گرم می‌شود که نه تنها گرم ماندن نوشیدنی را تضمین می‌کند، بلکه عملکرد دوگانه‌ای دارد و می‌تواند تلفن همراه شما را نیز شارژ کند. به عبارت دیگر، در حالی که شما با قهوه خود شارژ می‌شوید، موبایلتان شما نیز با این دستگاه سودمند شارژ می‌شود.

با توجه به نظرات تحسین‌برانگیزی مانند "من واقعا فکر نمی‌کردم آن را تا این اندازه دوست داشته باشم ... این مجموعه، قهوه و چای من را تا زمانی که بخواهم گرم نگه می‌دارد و اگر درپوش آن را بگذارید، واقعا داغ می شود!" و "این لیوان را دوست دارم! ... قهوه/چای را فوق‌العاده گرم نگه می‌دارد و همچنین می‌توانم تلفن همراه خود را شارژ کنم. دومی را هم خریدم زیرا آنها بسیار شگفت‌انگیز هستند!»، احتمالا شما نیز تحت تأثیر این مجموعه قرار خواهید گرفت.

این مجموعه اکنون فقط با قیمت ۷۹.۹۹ دلار قابل خریداری است./ اخبار علم و فناوری

محققان دانشگاه «مونترال» اخیرا از کشف مکانیسم‌های یک پروتئین دخیل در بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان خبر داده‌اند.

نتایج یک مطالعه جدید برای اولین بار نشان داده است که چگونه پروتئین «نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین»(PCSK۹) گیرنده‌های کلسترول را تجزیه می‌کند که این امر گامی کلیدی برای کشف مکانیسم‌های بیماری قلبی عروقی و همچنین برخی سرطان‌ها محسوب می‌شود.

 

کلسترول و نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین

لیپوپروتئین‌های کم‌چگالی یا ال‌دی‌ال(Low Density Lipoprotein) می‌توانند به تجمع کلسترول در شریان‌ها منجر شوند که این امر به نوبه خود می‌تواند به تصلب شرایین - سخت شدن و باریک شدن شریان‌ها - و همچنین بیماری قلبی منجر شود.

گیرنده‌های ال‌دی‌ال به مولکول‌های ال‌دی‌ال و کلسترول مرتبط با آنها(LDLc) متصل می‌شوند و آنها را عمدتاً در سلولهای کبدی جمع‌آوری می‌کنند. ال‌دی‌ال جمع آوری شده درون سلول جذب می‌شود و گیرنده‌های ال‌دی‌ال سپس به سطح سلول برمی‌گردند تا مولکول‌های ال‌دی‌ال بیشتری جمع‌آوری کنند.

اختلالات در گیرنده‌های ال‌دی‌ال می‌تواند به هیپرکلسترولمی فامیلی(Familial Hypercholesterolaemia ) منجر شود و این وضعیتی است که باعث ایجاد سطوح بسیار بالای‌ ال‌دی‌ال در خون می‌شود. با این حال، برخی از موارد نادر هیپرکلسترولمی فامیلی نیز با پروتئینی به نام نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین (PCSK۹) مرتبط است.

نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین در سال ۲۰۰۳ در آزمایشگاه «نبیل جی سیده»(Nabil G. Seidah) استاد پزشکی دانشگاه مونترال کشف شد. نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین در جریان خون یافت می‌شود و به گیرنده‌های ال‌دی‌ال متصل می‌شود، با این حال، به جای اینکه گیرنده‌های ال‌دی‌ال پس از تجمع به سطح سلول برگردد، گیرنده‌ها ال‌دی‌ال تخریب می‌شود و از بازگشت آن به سطح سلول برای جمع‌آوری ال‌دی‌ال جلوگیری می‌شود.

اخیراً درمان‌هایی ایجاد شده است که یا عملکرد نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین را مختل می‌کند یا سطح آن را در خون کاهش می‌دهد و در نتیجه تخریب گیرنده‌های ال‌دی‌ال را محدود می‌کند. این می‌تواند به کاهش بیش از ۶۰ درصدی کلسترول مرتبط با ال‌دی‌ال در مقایسه با سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین‌ها منجر شود.

در مطالعه حاضر، سیده و همکارانش عملکردهای نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین را بیشتر بررسی کردند و مکانیسمی را کشف کردند که توسط آن نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین، گیرنده‌های ال‌دی‌ال را تجزیه می‌کند.

 

نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین به عنوان یک هدف دارویی بالقوه

محققان ساختار نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین را تجزیه و تحلیل کردند و نشان دادند که چگونه این ساختار یک ترکیب پیچیده را در کنار سه پروتئین(گیرنده‌های ال‌دی‌ال، پروتئین مرتبط با سیکلاز ۱(CAP۱) و آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی(HLA-C)) تشکیل می‌دهد.

آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی در خارج سلول‌ها یافت می‌شود و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی عمل می‌کند و به شناسایی سلول‌های خودی از سلول‌های غیر خودی کمک می‌کند و لنفوسیت‌های تی مبارزه کننده با تومور را تحریک می‌کند. آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی همچنین نقش کلیدی در هدایت ترکیب پیچیده پروتئین نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین به لیزوزوم‌های درون سلول - اندامک‌های متصل به غشاء حاوی آنزیم‌های گوارشی - برای تخریب آن دارد. علاوه بر این، نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین می‌تواند با افزایش تعداد مولکول‌های آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی در سطح سلول، به توانایی‌های آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی در مبارزه با تومور کمک کند.

محققان امیدوارند که اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد عملکرد نوع ۹ مبدل پروپروتئین سابتیلیسین/ککسین از این مطالعه موفقیت‌آمیز به توسعه مهارکننده‌هایی منجر شود که می‌توانند تعاملات منفی با گیرنده‌های ال‌دی‌ال و آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی سی را مسدود کنند، که این امر به طور بالقوه می‌تواند برای کمک به درمان بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان استفاده شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله Molecular Metabolism منتشر شده است./ اخبار علم و فناوری


پایگاه خبری «دیلی‌میل» اخیرا خبری منتشر کرده است که در آن محققان کشورمان اظهار کرده‌اند، رایحه درمانی می‌تواند کلید مبارزه با استرس ناشی از کار باشد و این شامل استنشاق روغن‌های گیاهی ضروری برای تقویت سلامت روان است.

توپ‌های کاهش دهنده استرس یا تمرینات تنفسی را فراموش کنید. به گفته محققان ایرانی، رایحه درمانی ممکن است بهترین راه برای مقابله با فشارهای کاری باشد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است پرستارانی که یک شیشه روغن گل رز را به مدت یک ماه دور گردن خود بسته‌اند، سطح استرس‌شان کاهش یافته بود چرا که این کار به آنها اجازه می‌داد بوی گل را هر کجا که می‌رفتند استشمام کنند و همین امر سطح استرس را بیش از یک دهم کاهش می‌داد.

کارشناسان در ایران ادعا می‌کنند که این رویکرد «به طور موثر استرس شغلی را کاهش می‌دهد» و اثرات آن با استفاده مداوم می‌تواند حتی بیشتر شود.

این درمان که قرنها در مصر باستان، چین و هند انجام می‌شد، معمولاً شامل استنشاق یا استفاده از روغن‌های ماساژ برای تقویت سلامت روان یا کاهش درد است اما برخی از مطالعات رایحه درمانی را رد کرده‌اند و هشدار دادند که هیچ فایده‌ای ندارد.

استرس، واکنش بدن به احساس تهدید یا فشار، رایج است و می‌تواند انگیزه دهنده باشد. اما سطوح بالای آن در طول زمان می‌تواند باعث خستگی ذهنی و اضطراب و همچنین فشار خون بالا، مشکلات خواب و تغییر در اشتها شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که پرستاران می‌توانند سطوح بسیار بالایی از استرس را تجربه کنند، تا جایی که این استرس به عملکرد شغلی و زندگی شخصی آنها آسیب می‌رساند و منجر به ترک کار می‌شود. درمان‌های جایگزین از جمله یوگا، طب سوزنی و مدیتیشن همگی برای کاهش استرس توصیه شده‌اند. اما گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مدعی شدند که رایحه درمانی گزینه دیگری است. برای تعیین اینکه آیا این درمان می‌تواند استرس پرستاران را کاهش دهد، «محسن عمادی خلف» و همکارانش ۱۱۸ فرد را که در دو بیمارستان در ایران کار می‌کردند، بررسی کردند. پرستاران ۳۶ ساله بودند و به طور متوسط بیش از یک دهه در این حرفه بودند. محققان آنها را به سه گروه تقسیم کردند.

به آنها یک لوله ۰.۵ میلی لیتری روغن اسطوخودوس یا گل رز برای چسباندن روی پیراهنشان داده شد چرا که که گفته می‌شود هر دو این روغن‌ها استرس را کاهش می‌دهند و کیفیت خواب را افزایش می‌دهند. در حالی که به گروه دارونما روغن کنجد داده شد. به این افراد در شروع شیفت لباس مذکور داده شد و به مدت چهار هفته هر روز دو ساعت آن را می‌پوشیدند.

از هر داوطلب در مورد سلامتی‌اش سؤال شد و پرسشنامه‌ای را در مورد سطح استرس خود در روز اول کارآزمایی و سپس در پیگیری‌های دو و چهار هفته بعد تکمیل کردند. امتیاز بین ۱۰۴ تا ۱۳۶، نشان دهنده سطوح بالای استرس بود، در حالی که ۶۹ تا ۱۰۳ نشان دهنده استرس متوسط بود. زیر ۶۸ نیز کم در نظر گرفته می‌شد.

نتایج که در مجله Explore: The Journal of Science & Healing منتشر شد، نشان می‌دهد که پس از دو هفته، هیچ تاثیر قابل‌توجهی بر سطوح استرس وجود نداشت.

اما پس از چهار هفته، کسانی که رایحه گل رز را استشمام کردند، به طور متوسط ۱۳ درصد از استرس‌شان کاهش یافت و عدد آن از ۸۵ به ۷۴ کاهش یافت.

برای مقایسه، افرادی که در گروه روغن کنجد بودند، سطح استرسشان از ۸۸ به ۸۶ (دو درصد) کاهش یافته بود. این بدان معناست که پرستاران گروه روغن گل رز در پایان مطالعه ۱۲ امتیاز کمتر از گروه کنترل در آزمون استرس کسب کردند.

پرستارانی که در معرض اسطوخودوس قرار گرفتند، شاهد کاهش سطح استرس خود از ۸۹ به ۸۰ بودند. اگرچه تیم تحقیقاتی می‌گوید این از نظر آماری معنادار نیست زیرا این شرکت‌کنندگان تنها شش امتیاز کمتر از گروه دارای روغن کنجد در استرس کسب کردند.

محققان نوشتند: بوی گل رز به مدت دو ساعت در روز و در مدت زمان طولانی به طور موثر استرس شغلی را در میان پرستاران کاهش داد.

آن‌ها افزودند: با توجه به اینکه استرس شغلی در هر دو گروه مداخله به مرور زمان کاهش یافت، اثر رایحه درمانی می‌تواند در طول زمان تجمعی و با استفاده مداوم افزایش یابد.

این تیم پیشنهاد کرد که تأثیر این روغن‌ها به نحوه تأثیر روغن‌ها بر مغز و سیستم عصبی بستگی دارد. روغن‌های خاصی هنگام استنشاق، عصب بویایی را که مسئول حس بویایی است، تحریک می‌کنند. این امر با سیستم لیمبیک - بخشی از مغز که پاسخ‌های عاطفی را پردازش می‌کند - مرتبط است.

علاوه بر این، به گفته محققان، مطالعات نشان داده است که رایحه درمانی واکنش ستیز یا گریز بدن را کاهش می‌دهد. محققان خاطرنشان کردند که سطح استرس پرستاران ممکن است به دلیل عواملی غیر از رایحه درمانی باشد، بنابراین یافته‌ها باید با احتیاط تفسیر شوند.

سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا(NHS) به افرادی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه می‌کند با دوستان، خانواده یا پزشک صحبت کنند، از تمرینات تنفسی استفاده کنند و از قبل برای رویدادهای استرس‌زا برنامه‌ریزی کنند. موارد شدید را می‌توان برای گفتار درمانی ارجاع داد.

سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا اشاره می‌کند که رایحه درمانی به دلیل اثرات فیزیولوژیکی که دارد می‌تواند سلامت جسمی و روحی را از طریق استنشاق و همچنین ماساژ دادن روغن‌ها روی پوست بهبود بخشد. به گزارش سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، این روغن‌ها به دلیل واکنش‌های عاطفی و فیزیولوژیکی که باعث می‌شوند، می‌توانند اضطراب، تنش، درد و افسردگی را کاهش دهند./ اخبار علم و فناوری

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: