کد خبر: ٢٨٤٨٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/10/28-١٣:٢٥

بسته خبری علم و فناوری

تازه‌ترین‌های علم و فناوری

در این بسته خبری به تشریح آخرین اخبار علم و فناوری می‌پردازیم./ ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز _ تازه‌ترین‌های علم و فناوری اینجا بخوانید:

 

کفشی که سرعتتان سه برابر می‌کند!

این پاپوش جدید سرعت راه رفتن تان را سه برابر می‌کند! + فیلم

 

تصور کنید بتوانید با سرعتی بسیار بالا راه بروید یا بدوید و خیلی سریع از نقطه ای به نقطه دیگر برسید. محققان استارتاپ آمریکایی Shift Robotics دستگاه جدیدی را ابداع کرده اند که روی کفش بسته می شود تا سرعت راه رفتن شما را تا 250 درصد بالا ببرد.

شما قادر خواهید بود با بستن این دستگاه روی کفشتان، تا سرعت 11 کیلومتر در ساعت راه بروید که حدود سه برابر سریع تر از حالت راه رفتن عادی یک انسان است. این دستگاه که به Moonwalkers شناخته می شود، ظاهری شبیه به اسکیت دارد اما چرخ آزاد در زیر آن تعبیه نشده ، بنابراین نگران بر هم خوردن تعادلتان هنگام راه رفتن نباشید.

محققان این شرکت استارتاپی به لطف بهره مندی از الگوریتم های یادگیری ماشینی، این دستگاه را به گونه ای تنظیم کرده اند که هر زمانی شما راه بروید، شروع به حرکت می کند و هر زمانی که شما بخواهید، می ایستد؛ در هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها هم قفل می شود تا مانع از لیز خوردن شما شود. این دستگاه همچنین هنگام پایین رفتن از سراشیبی سرعت شما را تنظیم می کند.

برای سوار شدن به اتوبوس کافی است تنها پاشنه راست خود را بلند کنید و سپس آن را روی زمین بگذارید تا ترمز الکترونیکی، چرخ ها را کاملا قفل کند. برای بازگشتن به راه رفتن پرسرعت، در حالی که انگشت شست پای خود را روی زمین نگه داشته اید، پاشنه پای راست را از زمین بلند کنید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا از «حالت قفل» خارج شود.

مؤسس این شرکت استارتاپی عنوان می کند که بعد از تصادفی که هنگام رفتن به محل کارش با اسکوتر داشته، تصمیم به ساخت این دستگاه گرفته است.

گروهی از مهندسان مؤسسه رباتیک Carnegie Mellon و متخصصان رباتیک و طراحان کفش کتانی حدود 5 سال را صرف طراحی و ساخت سریع ترین کفش جهان کرده اند. سازندگان این دستگاه معتقدند: برخلاف اسکیت که افراد برای راه رفتن با آن باید حتما آموزش ببینند، استفاده از این کفش به آموختن هیچ مهارتی نیاز ندارد.

هوش مصنوعی به کار رفته در این کفش، با نوع راه رفتن هر کاربری سازگار می شود و تنها با برداشتن  قدم، الگوریتم های لازم برای یادگیری الگوی راه رفتن فرد طراحی می شود./ اخبار علم و فناوری


درمانی جدید برای آلزایمر

چای ترش درمان آلزایمر

آلزایمر نوعی بیماری است که باعث آسیب‌دیدگی مغز می‌شود محققان در جستجوی یک درمان جدید برای آلزایمر بدون عوارض جانبی جدی بودند که در این خصوص به نتایجی خوبی دست یافته اند.

دلایل زیادی برای لذت بردن از یک فنجان چای ترش قرمز یاقوتی و از جمله توانایی آن در گرم کردن بدن در زمستان، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و کمک به کاهش وزن وجود دارد؛ اکنون، نتایج تحقیقات نشان داده است که با این چای می‌توان بیماری آلزایمر را نیز شکست داد.

پروفسور کیونگ تای کیم و دکتر کیونگ وون جو، از دپارتمان علوم زیستی دانشگاه علم و فناوری پوهانگ کره جنوبی دریافته‌اند که گوسیپتین (نوعی فلاونوئید که فعالیت ضد باکتریایی قوی از خود نشان می‌دهد) موجود در چای ترش، میکروگلیا، سلول‌های ایمنی در مغز را فعال می‌کند.

نتایج تحقیقات آنان همچنین نشان داد که این میکروگلیا‌ها می‌توانند آمیلوئید بتا را در مغز حذف کنند تا عملکرد شناختی افراد مبتلا به آلزایمر را بهبود بخشند.

بیماری آلزایمر زمانی شروع می‌شود که توده‌های پروتئین آمیلوئید بتا و تاو در بافت مغز رسوب می‌کنند. میکروگلیا چنین تجمعاتی (فاگوسیتوز) را برای محافظت از مغز جذب می‌کند. با این حال، قرار گرفتن مداوم در معرض آمیلوئید بتا در نهایت میکروگلیا را خسته می‌کند و منجر به یک واکنش التهابی مزمن و آسیب در سلول‌های عصبی می‌شود. در نتیجه، قربانی دچار زوال شناختی و از دست دادن حافظه خواهد شد.

گروه محققان دانشگاه علم و فناوری پوهانگ در حالی که در جستجوی یک درمان جدید برای آلزایمر بدون عوارض جانبی جدی بودند، روی گوسیپتین، ترکیب فلاونوئیدی موجود در چای ترش که به‌عنوان هیبیسکوس سابداریفا یا روزل نیز شناخته می‌شود، تمرکز کردند.

گروه تحقیقاتی موش‌های مدل مبتلا به آلزایمر را با گوسیپین از طریق تزریق داخل معده به‌مدت سه ماه درمان کردند و به این نتیجه رسیدند که حافظه و شناخت ضعیف آن‌ها به‌طور تقریبی به سطح طبیعی بازگردانده شده است. علاوه بر این، آنان شاهد کاهش در انواع مختلف دانه‌های پروتئین آمیلوئید بتا بودند که اغلب در بافت مغز با زوال عقل نوع آلزایمر یافت می‌شوند.

محققان سپس با پروفسور جونگ کیونگ کیم (بخش علوم زیستی در دانشگاه علم و فناوری پوهانگ) همکاری کردند و به توالی‌یابی RNA تک سلولی ادامه دادند. تجزیه و تحلیل نشان داد که گوسیپتین از بیان ژن‌های مرتبط با گلیوز جلوگیری می‌کند که باعث افزایش واکنش‌های التهابی مزمن می‌شود و در عین حال بیان ژن‌های مرتبط با بیگانه‌خواری آمیلوئید بتا را افزایش می‌دهد. به‌عبارت دیگر، گوسیپتین پاکسازی آمیلوئید بتای میکروگلیا را تسهیل کرد.

پروفسور کیونگ تای کیم توضیح داد: ما تایید کرده‌ایم که حذف توده‌های پروتئین آمیلوئید بتا رسوب‌شده در مغز در پیشگیری و درمان زوال عقل موثر است. گوسیپین برگرفته از چای ترش به توسعه دارویی ایمن و مقرون به صرفه برای بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند./ اخبار علم و فناوری


قاشقی که طعمر غذا را بهتر می‌کند!

قاشقی که طعم غذا را بهبود می‌دهد

برخی افراد احساس می‌کنند اگر به غذایشان نمک یا شکر اضافه نکنند، به اندازه کافی خوش طعم نخواهد بود. در همین راستا قاشق هوشمند «اسپون تک» (SpoonTEK) یک جایگزین سالم‌تر برای این روند است، زیرا با ارسال پالسی بی خطر به پرز‌های چشایی کاربر طعم غذا‌ها را بهتر می‌کند.

استارت آپی به همین نام قاشق هوشمند مذکور را ساخته که شامل یک باتری و قطعات الکترونیکی از جمله ۲ الکترود یکی زیر دسته آن و دیگری در بخش فرورفتگی آن است. این قاشق هم مانند نمونه‌های غیر هوشمند برای استفاده با غذا‌های آب دار مانند سوپ، ماسک یا بستنی مناسب است.

کافی است کاربر یک انگشتش را روی الکترود دسته قاشق نگه دارد و از سوی دیگر غذای موجود در محل قرار گرفتن غذا نیز با الکترود در تماس است. هنگامیکه فرد قاشق را به دهان می‌برد، یک مدار الکتریکی را تکمیل می‌کند که در آن جریان از قاشق به غذا و به زبان منتقل می‌شود یک چراغ ال‌ای دی روی قاشق نیز این فرایند را تایید می‌کند.

به گفته طراحان در نتیجه این روند پرز‌های چشایی زبان به طور ملایم تحریک می‌شوند و به طور موقت حس چشایی وی را ارتقا می‌دهند. هرچند این گجت بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما قبلاً نیز ابداع شده و در چوب‌های غذاخوری چینی که طعم غذا را افزایش می‌دهند، از آن استفاده شده بود.

البته باید توجه داشت این دستگاه برای افرادی که دستگاه‌های پزشکی الکتریکی مانند ضربان سنج قلب در بدنشان نصب شده یا در معرض خطر تشنج قرار دارند، مناسب نیست./ اخبار علم و فناوری

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: