کد خبر: ٢٧٨٣٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/27-٢٣:٥٥

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزمحققان موسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی آمریکا(NICHD) در مطالعه اخیرشان اظهار کردند مصرف تنها نصف فنجان قهوه در دوران بارداری می‌تواند باعث کوتاه شدن قد فرزند شود.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدن نصف فنجان قهوه در دوران بارداری می‌تواند تقریبا یک اینچ(۲.۵۴ سانتی متر) از قد کودک را کاهش دهد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

این کشف بر اساس تجزیه و تحلیل تقریبا ۲۵۰۰ پسر و دختر از سراسر ایالات متحده است. محققان می‌گویند نتایج آنها به شواهدی که قبلا نشان داده بود مادران باردار باید از نوشیدن کافئین خودداری کنند، اضافه می‌کند.

دکتر "کاترین گرانتز"(Katherine Grantz) نویسنده این مطالعه گفت: اگرچه پیامدهای بالینی اختلاف قد تقریبا دو سانتی متری نامشخص است اما یافته‌های ما درباره قد کودکانی که مادرانشان قهوه می‌خورند مشابه کودکانی است که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند.

برخی از دستورالعمل‌های عمومی توصیه می‌کنند که زنان باردار باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز(حدود دو فنجان قهوه فوری) مصرف کنند. با این حال، دکتر گرانتز از موسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی ایالات متحده آمریکا در مریلند، می‌گوید که محققان این پدیده را در سطوح کافئین بسیار کمتر از این مقدار شناسایی کرده‌اند.

محققان گزارش دادند: ما به طور مداوم قد کوتاه‌تر را مشاهده کردیم که این امر با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی متابولیک متعدد در افراد باردار و غیر باردار مرتبط است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به چاقی و دیابت اشاره کرد. مصرف نسبتا کم قهوه در دوران بارداری نیز ارتباطی با وزن کم نوزاد در هنگام تولد مرتبط بوده است.

محققان افزودند: غلظت‌های بالای کافئین و پاراگزانتین(paraxanthine) مادر با قد کوتاه‌تر کودکان که تا سن هشت سالگی در دو گروه بارداری با پیگیری طولی و الگوهای متمایز مصرف کم و زیاد کافئین ادامه داشت، همراه بود. یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف کافئین مادر با کاهش بلندمدت قد کودک مرتبط است.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

در اولین مطالعه در نوع خود، دکتر گرانتز و گروه آن داده‌ها را از دو گروه جداگانه تجزیه و تحلیل کردند و شرکت‌کنندگان را تا مقطع ابتدایی ردیابی کردند.

این تیم ادامه داد: کودکان زنانی که در دوران بارداری کافئین و پاراگزانتین پایینی داشتند، کوتاه‌تر از فرزندان زنانی بودند که در دوران بارداری کافئین مصرف نمی‌کردند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مقادیر کم مصرف روزانه کافئین مادران باردار با قد کوتاه‌تر در نوزادانشان مرتبط است که این امر تا دوران کودکی ادامه می‌یابد.

محققان نتیجه گرفتند: تعیین اینکه آیا قرار گرفتن در معرض کافئین در رحم تأثیرات بلندمدت رشدی بر فرزندان دارد یا خیر، مهم است. مطالعات قبلی که به بررسی اثرات کافئین بر بارداری پرداخته بودند، بر این تکیه داشتند که زنان میزان مصرف روزانه خود را گزارش دهند. محققان در مطالعه جدید از نمونه‌های خون گرفته شده در دوران بارداری برای تعیین سطح دقیق کافئین و پاراگزانتین و متابولیت آن استفاده کرده بودند.


دو مطالعه جدید نشان می‌دهند که حتی ورزش‌های کوتاه مدت نیز می‌تواند بر طول عمر ما تأثیر بگذارد و پیشنهاد می‌کند که انجام تمرینات ورزشی سریع به مدت کوتاه و حتی انجام فعالیت‌های بدنی روزانه به شکل سریع‌تر می‌تواند به ما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنیم.

همیشه حداقل کمی ورزش کردن برای سلامتی ما بهتر از کلا ورزش نکردن است و پژوهش‌های جدید همچنان ارزش انجام حتی کوتاه‌ترین فعالیت‌های بدنی را به ما یادآوری می‌کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

دو پژوهش‌ جدید منتشر شده در این زمینه نشان داده است که چگونه یک مجموعه از تمرینات ورزشی دو دقیقه‌ای با شدت بالا در طول هفته می‌تواند با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، طول عمر را افزایش دهد.

همیشه پیدا کردن زمان برای ورزش به مدت طولانی آسان نیست، اما اخیراً متوجه شده‌ایم که چگونه حتی جلسات تمرینی به کوتاهی چند دقیقه نیز می‌توانند سلامت ما را بهبود ببخشند. این یافته‌ها شامل این است که چگونه پر کردن یک روز پر از نشستن با انجام تمرین‌های ورزشی به مدت تنها دو دقیقه می‌تواند به حفظ توده عضلانی بدن ما کمک کند و چگونه دمبل زدن به تعداد فقط شش بار در روز می‌تواند موجب افزایش قدرت ما شود و چگونه استفاده از پله‌ها به‌ جای آسانسور می‌تواند به حفظ حجم مغزی ما در سال‌های پیش روی ما در زندگی کمک کند.

این پژوهش جدید که در دو مقاله منتشر شده است، بر راه حل‌های تمرینی برای افرادی که با ضیق وقت مواجه هستند، تمرکز دارد. نویسندگان این پژوهش از مطالعه بلندمدت زیست‌بانک بریتانیا استفاده کردند تا بیش از ۱۵۰ هزار فرد بزرگسال بین سنین ۴۰ تا ۶۹ سال را ارزیابی کنند و از داده‌های مچ‌بند ردیاب فعالیت آنها استفاده کردند تا بینش‌هایی را در مورد عادات ورزشی آنها بدست آورند.

 

پژوهش اول

در مطالعه اول که بیش از ۷۰ هزار بزرگسال بدون بیماری قلبی-عروقی یا سرطان را شامل می‌شد، پژوهشگران حجم و دفعات فعالیت شدید را تجزیه و تحلیل کردند و رابطه آن با مرگ را از جنبه همه علل و همچنین از جهت این دو بیماری بررسی کردند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

به نظر می‌رسد که حتی مقدار کمی از فعالیت نیز تأثیری دارد. عدم تحرک کامل با خطر چهار درصدی مرگ طی پنج سال مرتبط بود که این رقم با کمتر از ۱۰ دقیقه ورزش شدید در هفته به نصف کاهش یافت، در حالی که این خطر با ۶۰ دقیقه ورزش یا بیشتر به یک درصد کاهش یافت. همچنین ۱۵ دقیقه ورزش کردن در هفته با کاهش ۱۸ درصدی خطر مرگ زودهنگام همراه بود، در حالی که ۵۳ دقیقه فعالیت ورزشی در هفته منجر به کاهش ۳۶ درصدی مرگ به هر دلیلی می‌شد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که انباشته شدن زمان‌های فعالیت بدنی در فواصل کوتاه تا دو دقیقه و پخش آن در طول روز نیز تأثیر دارد. چهار فعالیت شدید در هر روز با کاهش ۲۷ درصدی خطر مرگ مرتبط بود. در همین حال، ۱۰ فعالیت شدید و کوتاه در هفته با کاهش ۱۶ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و کاهش ۱۷ درصدی خطر ابتلا به سرطان مرتبط بود.

دکتر متیو احمدی نویسنده این مطالعه از دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد که فعالیت شدید در دوره‌های کوتاه در طول هفته می‌تواند به ما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنیم. با توجه به اینکه کمبود زمان شایع‌ترین مانع گزارش شده برای فعالیت بدنی منظم است، انجام ورزش در مقادیر کم به صورت پراکنده در طول روز ممکن است گزینه‌ای جذاب برای افراد پرمشغله باشد.

 

پژوهش دوم

مطالعه دوم رابطه بین حجم و شدت ورزش و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را بررسی کرد. نویسندگان دریافتند که بالا بردن میزان شدت ورزش با کاهش خطر بیشتر برای همان میزان ورزش همراه است. به عنوان مثال، زمانی که فعالیت متوسط ​​تا شدید به جای ۱۰ درصد فعالیت، ۲۰ درصد از آن را تشکیل می‌داد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ۱۴ درصد کمتر شد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

دکتر پدی دمپسی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که افزایش حجم کل فعالیت بدنی تنها راه کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نیست، بلکه افزایش شدت نیز به طور ویژه مهم است، در حالی که افزایش هر دو بهتر است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که افزایش شدت فعالیت‌هایی که همین حالا انجام می‌دهید برای سلامت قلب مفید است. برای مثال، سرعت پیاده‌روی روزانه خود را تا ایستگاه اتوبوس افزایش دهید یا کارهای خانه را با سرعت بیشتری انجام دهید.

این دو مقاله در نشریه European Heart منتشر شده‌اند.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: