کد خبر: ١٩٣٨٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/01/24-١٨:٠٩

پژوهشگران برای تشخیص سریع ویروس کرونا، با کمک نانوذرات طلا، ابزاری ساختند که می‌تواند با حساسیت بالا این ویروس را شناسایی کند.

 

به گزارش آبادان خبر، با شیوع ویروس کرونا در جهان، رقابت جدی برای توسعه فناوری‌های جدید به‌منظور شناسایی ویروس SAR-CoV-۲ و شکست سریع گسترش آن شکل گرفته است. به تازگی مقاله جدیدی در Nanoscale Advances منتشر شده ‌است، که در آن دستاورد جالب توجهی در بخش تشخیص سریع کرونا درج شده ‌است.

محققان دانشگاه ایالتی جکسون با همکاری همتایان خود در مرکز پزشکی دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، نانوذرات طلا که از طریق پیوند Au-S به ۴-آمینوتیوفنول متصل شده‌اند، تولید کردند. این نانوذرات دارای پوششی از جنس آنتی‌بادی‌های ضدسنبله ویروس کرونا هستند که به‌عنوان «حسگرهای زیستی» مبتنی بر رامان برای تشخیص SARS-CoV-۲، به‌کار گرفته شدند.

به‌صورت نظری، تجمع این ذرات در سطح ویروس باید یک تغییر مشخصه در آنچه به‌عنوان «طیف‌سنجی سطح پیشرفته رامان» یا SERS معروف است، ایجاد کند. چالش‌های فنی زیادی برای کارکرد این فناوری وجود داشت، اما زیبایی این روش حساسیت قابل توجه SERS است.

برای آزمایش این سیستم تشخیص ویروس کرونا، پرامانیک و همکارانش به یک تصویر ایمن از ویروس SARS-CoV-۲ احتیاج داشتند. آن‌ها شبه ویروس مولکولی مونتانا را انتخاب کردند که یک باکولو ویروس پوشیده شده با پروتئین سنبله SARS-CoV-۲ است. هنگامی که این ذرات شبه ویروس با حسگر زیستی رامان ترکیب می‌شوند، افزایش قابل توجهی در سیگنال رامان ایجاد می‌کنند.

محققان این پروژه برای ایجاد ارتباط بین تعداد ویروسی در نمونه‌ای با حجم میلی‌لیتری و اندازه سیگنال رامان به‌طور سیستماتیک تعداد شبه ویروس‌ها را در این روش تغییر دادند. این تجزیه و تحلیل کمی دقیق نشان داد که ۱۸ شبه ویروس در میلی‌لیتر ۲ برابر افزایش در سیگنال رامان ایجاد می‌کند. حساسیت قابل توجهی که با تشخیص‌های معمولی qPCR رقابت می‌کند، ترکیب زیبایی از شیمی، فیزیک و شبه ویروس‌ها، مثالی از چگونگی کار یک تیم چند رشته‌ای برای تولید ابزار جدیدی برای مبارزه با SARS-CoV-۲ است.

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،فناوری،کرونا،نانو

منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: