معاون آموزشی، تحقیقات و فناوری دانشکده علوم پزشکی آبادان از ساخت پمپ نمونه برداری فردی توسط عضو هیأت علمی این دانشکده خبر داد.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر سارا مبارک اظهار کرد: پمپ‌های نمونه برداری فردی، ابزاری کوچک و قابل حمل می‌باشند که جهت جمع‌آوری و ثبت نمونه‌های مورد نظر در محیط استفاده می شوند که مهندس یاسر خورشیدی؛ عضو هیأت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی آبادان موفق به طراحی و ساخت نمونه‌ای از این پمپ‌ها شد.

وی گفت: در اغلب صنایع، شاغلین در معرض آلاینده‌های مضر بیشماری قرار داشته و برای نمونه‌برداری و جمع‌آوری این آلاینده‌ها، استفاده از پمپ‌های نمونه برداری فردی Personal Air Sampling Pumps امری غیرقابل انکار است و این پمپ‌ها در موارد متعددی از قبیل صنایع به‌منظور نمونه برداری از آلاینده ها( ارزیابی سلامت شاغلین)، شرکت‌های خصوصی بهداشت حرفه‌ای سطح 1 تا 3، دانشگاه‌ها (کاربرد آموزشی برای دانشجویان گروه‌های بهداشت حرفه‌ای و محیط)، مراکز تحقیقاتی و مراکز بهداشت دانشگاه‌ها کاربرد دارند.

مهندس خورشیدی در خصوص این محصول گفت: پمپ‌ها با دبی و استانداردهای مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که با توجه به نرخ ارز و مشکلات تحریم، هزینه‌های خرید این تجهیزات از خارج از کشور بسیار هزینه‌بر خواهد بود. هدف از این پروژه فناورانه تولید پمپ نمونه برداری 5 تا 2000 میلی لیتر، دستیابی به فناوری ساخت آن و همچنین رفع نیاز دانشکده علوم پزشکی آبادان در گام اول بود. این طرح با موفقیت تست‌های کالیبراسیون خود را با دریافت گواهی کالیبراسیون معتبر گذراند و در حال حاضر در اختیار دانشکده برای استفاده دانشجویان، محققین و اساتید قرار گرفته است.

خورشیدی افزود: لازم به ذکر است هزینه نمونه خارجی این دستگاه در حال حاضر در سایت‌های فروش آنلاین، بیش از 1500 دلار بوده که با توجه به شرایط تحریم، واردات این محصول هم با مشکل مواجه شده و ساخت اینگونه محصولات در کشور می‌تواند علاوه بر خودکفایی در این زمینه و صرفه‌جویی اقتصادی باعث توانمندی اساتید و دانشجویان و بدست آوردن فناوری لازم در جهت رفع نیازهای اساسی کشور باشد.

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: