کد خبر: ١٧٣١٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/10/09-٠٨:٥٧

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است، گفت: همواره باید آماده بوده و مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم.

 

به گزارش آبادان خبر، علیرضا رئیسی، با تاکید بر اینکه باید بدانیم اکنون در میدان جنگ حضور داریم، اظهار کرد: با نگاه به الگوی بیماری در دنیا و کشور متوجه خواهیم شد که فراز و فرودهای ویروس برای ما درس‌های مختلفی دارد.

وی با بیان اینکه ما در اردیبهشت ماه به یک آرامش نسبی در کنترل بیماری رسیدیم اما بلافاصله با موج سهمگین ویروس مواجه شدیم که تلفات بسیاری به همراه داشت، گفت: بر اساس برآورد به دست آمده اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد و محدودیت‌ها اجرا نمی‌شد، شاهد ۵۰ هزار بستری بیشتر و ۷ هزار و ۵۰۰ مرگ بیشتر بودیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن اشاره به این موضوع که اگر کوچک‌ترین غفلتی در خصوص رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم پیک بعدی بیماری بهمن ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری را به همراه خواهد داشت، مطرح کرد: رفتار ویروس قابل پیش بینی نیست و اکنون جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

رئیسی با اشاره به اینکه میلیون‌ها نفر در آستانه سال نو میلادی در انگلیس درگیر ویروس جدید شده‌اند، گفت: ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است به همین جهت همواره باید آماده بوده و باید مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرد، داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کووید ۱۹ تقریباً در حال از بین رفتن است و ویروس انگلیسی در حال جایگزین شدن است. از ۳۰ شهریور این ویروس در انگلستان شیوع پیدا کرد اما متاسفانه به درستی اطلاع رسانی نشد و در هفته سوم آذر ماه که تعداد مبتلایان به هزار و ۱۰۸ مورد رسید اطلاع رسانی شد؛ در نیجریه و آفریقای جنوبی هم موتاسیون جدید اتفاق افتاده است اما این حجم از موتاسیون در ویروسی که آر ان ای بوده، بسیار عجیب و نشان دهنده این است که ویروس قابل پیش بینی نیست.

وی تصریح کرد: در صورت بروز ویروس جدید باید مجموعه اقداماتی که اکنون در طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است را ادامه دهیم. بیماریابی زودرس، ایزوله و رصد اطرافیان بیمار سه کار اصلی هستند که هرگز نباید فراموش شوند.

رئیسی با تاکید برای اینکه ما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، یادآور شد: در ارتباط با تعداد تست هیچ کمبودی نداریم؛ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار تست توزیع شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تست هم داریم که در صورت نیاز دانشگاه‌ها توزیع خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت به ویژگی‌های طرح شهید سلیمانی نسبت به دیگر طرح‌هایی که در دنیا و کشور در حال اجرا هستند اشاره و عنوان کرد: ما در این طرح به سمت بیماریابی فعال حرکت کرده‌ایم. از آنجایی که با توجه به گستردگی و پراکندگی کشور امکان رصد سراسری وجود ندارد طرح را محله محور اجرا کردیم.

وی توضیح داد: در این طرح جمعیت ۱۲ تا ۲۵ هزار نفر در نظر گرفته شد به این معنا که مبتلایان در منطقه ۲۵ هزار نفری رصد و وضعیت بیماری آنها پیگیری می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه سه حوزه مراقبت، نظارت و حمایت را در این طرح در نظر گرفته‌ایم، مطرح کرد: در بخش حمایت طرح از خانواده‌های نیازمندی که به کرونا مبتلا و ایزوله شده‌اند و یا کسبه‌ای که به دلیل محدودیت‌های اجرایی با مشکل اقتصادی مواجه شده بودند، پشتیبانی خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطر نشان کرد: همچنان باید آمادگی داشته باشیم تا چنانچه ویروس جهش یافته به کشور راه یافت سریعاً مبتلایان را شناسایی کرده و آنها را ایزوله کنیم تا زنجیره ابتلا قطع شود.

منبع:مهر

 

امکان تشخیص ویروس کرونا جهش یافته در ایران

به گزارش آبادان خبر، مسعود مردانی روز سه شنبه اظهار داشت: ویروس کرونا جهش یافته از اواخر شهریور در انگلیس وجود داشته است. به هر صورت این موضوع را اعلام نکردند شاید از جهش کروموزوم ویروس کرونا مطمئن نبودند البته برخی منابع هم می گویند بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس عامدا این موضوع را اعلام نکرده اما در هر صورت این ویروس جهش یافته در جنوب انگلیس مشاهده و بلافاصله مشخص شد که در اکثر کشورهای اروپایی مثل هلند، بلژیک، آلمان، دانمارک، ایتالیا و حتی خارج از اتحادیه اروپا مثل لبنان، استرالیا و خیلی از کشورها دیده شده است.

وی ادامه داد: تفاوت ویروس جهش یافته با ویروس کرونا قبلی این است که شدیدا آلوده کننده تر است. میزان بیماری زایی و سرایت آن در حدود ۷۰ درصد تا دو برابر بیشتر است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می توانند اطرافیان را مبتلا کنند حتی شدت علایم آن بیشتر است اما میزان مرگ و میر آن فرقی نکرده است و این نشانه خوبی است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تشخیص این ویروس در برخی کشورها ممکن است مدتها طول بکشد و خیلی از کشورها ممکن است امکانات تشخیص کروموزومی و ژنتیکی این ویروس را نداشته باشند اما خوشبختانه در ایران توانایی شناسایی این ویروس را با تست پی سی آر داریم. بعد از اینکه از طریق تست «پی سی آر» شناسایی شد، بر روی ویروس مطالعات کروموزومی انجام می شود و حتی در ماههای گذشته چندین مورد از جهش ویروس کرونا که با این جهش انگلیسی تفاوت داشت اولین بار در ایران شناسایی و به دنبال اعلام شد.

وی افزود: در هر صورت روش آزمایشگاهی تشخیص این ویروس روش خاصی است و در خیلی از کشورها ممکن است تشخیص نوع ویروس هفته ها یا حتی ماهها طول بکشد و در خیلی از کشورهای دنیا از نظر فنی امکان تشخیص نوع ویروس وجود ندارد شاید در خاورمیانه، ایران و یکی دو کشور دیگر چنین امکانی را داشته باشند.

مردانی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این ویروس اکنون به ایران وارد شده باشد، گفت: هر چیزی ممکن است ولی تاکنون مورد ثابت شده ای از وجود این ویروس جهش یافته در ایران نداشته ایم. باید همه حواس خود را جمع کنیم و اگر مورد مشکوکی بود سریعا رسیدگی کنیم. راه حل آن هم این است. همه کسانی که به کشورهای خارجی سفر کرده اند از جمله کسانی که برای تعطیلات کریسمس به خارج رفته اند و به ایران بر می گردند پس از بازگشت باید حداقل دو هفته در قرنطینه بمانند و اگر علایمی داشتند، سریعا مراجعه کنند و تست بدهند و در این مدت از بوسیدن و در آغوش گرفتن اعضای خانواده و دوستان و نزدیک شدن به دیگران خودداری کنند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به جز این اقدام مهم که همه مسافران از خارج آمده باید انجام دهند، وزارت بهداشت هم از همه مسافران خارجی در فرودگاه تست سریع می گیرد و اگر مشخص شود فردی آلوده است بلافاصله وارد چرخه مثبت ها می شوند و اگر مشخص شود که آن فرد از یکی از کشورهای آلوده به ویروس جهش یافته آمده، وارد بررسی های دقیق تر می شود و آزمایشهای اختصاصی برای او انجام می شود.

وی گفت: امیدوارم همانطور که اعلام شده پروازهای مستقیم از انگلیس به ایران قطع شده باشد، البته پروازهای غیر مستقیم برقرار است اما در هر صورت چه پروازهای مستقیم و چه غیرمستقیم از انگلیس به ایران برقرار باشد، وزارت بهداشت اعلام کرده که اسامی همه مسافران از مبدا انگلیس را در اختیار دارد و همه را رصد می کند. اگر این کار را هم نکنند، اتفاق خاصی نیست و مبتلایان به ویروس جدید تحت مراقبت و پیگیری های بعدی قرار می گیرند زیرا مرگ آوری این ویروس نسبت به ویروس قبلی بیشتر نیست و از این نظر نگران نیستیم.

مردانی گفت: آنچه نگران آن هستیم این است که واکسن تولید شده برای کووید۱۹ در دنیا که این همه برای آن زحمت کشیده شده، نسبت به ویروس جهش یافته بی اثر باشد که خوشبختانه بررسی ها نشان می دهد، جهش ویروس و تغییر کرمووزمومی ویروس به قدری نیست که ماهیت کلی آن تغییر کند که اگر این اتفاق می افتاد اسم دیگری بر روی ویروس می گذاشتند و واکسن جدیدی برای آن می ساختند بنابراین واکسن تولید و تایید شده در دنیا بر روی ویروس جهش یافته هم اثر می کند و افرادی که واکسن تایید شده را بزنند علیه این ویروس هم مصونیت پیدا می کنند.

فوق متخصص بیماری های عفونی افزود: اکنون در انگلیس که جهش ویروس را اعلام کرد، واکسن فایزر به شهروندان تزریق می شود و این نشان می دهد که به احتمال زیاد واکسن های تولید و تایید شده در دنیا روی این ویروس جهش یافته هم اثر دارد و از بروز بیماری پیشگیری می کند.

وی ادامه داد: پیش بینی من برای دی، بهمن و زمستان امسال این است که اگر مردم صبوری پیشه کنند و همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند و محدودیت ها برقرار باشد، میزان بروز بیماری کووید۱۹ روز به روز کمتر می شود و به سمت مهار و کنترل می رویم و امیدواریم عید خوبی در سال ۱۴۰۰ در پیش داشته باشیم. 

منبع:ایرنا

 

احتمال تامین واکسن داخلی کرونا تا پیش از خرداد 1400

به گزارش آبادان خبر، فرید نجفی سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به برخی از  شرکت‌هایی که در زمینه واکسن کرونا فعالیت داشتند مجوز کمیته اخلاق، غذا و دارو داده و آن‌ها را مورد تحسین قرار دادیم.

نجفی گفت: به طور معمول در ابتدای آزمایش‌ها به برخی از شرکت‌ها مجوز می‌دهیم که در فاز اول مطالعات بالینی با حجم کمی از نمونه (حدود  ۶۰ نفر) وارد کار شوند که اگر نتیجه آزمایشات موفقیت آمیز ظاهر شود مطالعات وارد فاز‌های دیگر خواهد شد.  درباره واکسن کرونا نیز اگر مشکلی پیش نیاید باید تا خرداد ماه شاهد نمونه اولیه واکسن ایرانی باشیم و آن را برای انسان استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه تولید واکسن باید ۳ فاز بالینی خود را طی کند، ادامه داد: به احتمال زیاد فاز اول مطالعات بالینی واکسنکرونای ایرانی از ۱۰ روز دیگر شروع خواهد شد که در این فاز حدود ۵۰ نفر و فاز دوم ۳۰۰ نفر مورد آزمایش قرار می گیرند. همچنین فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن روی چندین هزار نفر تست می‌شود و در واقع مرحله‌ای از واکسیناسیون عمومی است.

نجفی تصریح کرد: تعداد افرادی که در لیست داوطلبان دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند باید طبق شیوه نامه سازمان غذا و دارو انتخاب شوند. در فاز اول که آزمایش روی  ۵۰ نفر از داوطلبان انجام می‌شود، باید نکاتی مانند اینکه فرد در گذشته به کرونا مبتلا نشده است و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد به دقت بررسی شود. تیم پزشکی حدود یک ماه این افراد را مورد بررسی قرار می دهند و شیوه نامه‌ها روی آن ها طی چند مرحله اعمال می شود. داوطلبان هیچ هزینه‌ای برای تزریق واکسن پرداخت نمی‌کنند، زیرا همین موضوع هم جزو استاندارد‌های مطالعات واکسن است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
خوزستان,اخبارخوزستان,آبادان نیوز,خبرخوزستان,اخبار خوزستان,آبادان,خبرآبادان,اخبارآبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,منطقه آزاد اروند,آبادان خبر,خبر خوزستان 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: