کد خبر: ١٧٠٥٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/22-٠٩:٤٦

عضو کمیته علمی کرونا به بیان توضیحاتی درباره مرگبار بودن تزریق واکسن کرونا پرداخت.

 

به گزارش آبادان خبر، با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داوطلبان واکسن کرونا اظهار کرد: بر اساس قوانین تدوین شده در کمیته اخلاق افراد داوطلب دریافت هر نوع واکسن از جمله واکسن کرونا باید علاوه بر دریافت جایزه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و اگر در موارد خیلی نادر در این مرحله فوت شدند دیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او ادامه داد: داوطلبان واکسن ایرانی کرونا با خیالی آسوده این واکسن را تزریق کنند، زیرا هیچ گونه خطر مرگی برای افراد و داوطلبان به دنبال ندارد.

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به ویروس استفاده شده در تمام واکسن‌ها بیان کرد: تمام واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا از ویروس ضعیف شده تهیه شده است و هیچ خطری برای دریافت کنندگان آن وجود ندارد. قوانین کمیته اخلاقی بدین منظور تدوین شده است تا مردم و داوطلبان با گاهی کافی اقدام به دریافت هر واکسنی از جمله واکسن ایرانی کرونا انجام دهند.

محرز گفت: تزریق هر واکسنی مانند کرونا احتمال دارد که از عوارض خفیفی برخوردار باشد که موضوع مهمی نیست و در برخی از حالات ممکن است اعضای بدن مانند قلب، ریه یا کبد تحت تاثیر واکسن قرار بگیرد که متخصصان همه این موارد را بررسی می‌کنند.

عضو کمیته علمی کرونا در خصوص واکسن ایرانی کرونا اضافه کرد: واکسن ایرانی کرونا مجوز تست انسانی کمیته اخلاق را اخذ کرده و به زودی این مرحله شروع خواهد شد و اگر کار‌ها به خوبی پیش برود اواخر خرداد  سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

محرز تاکید کرد: فوت داوطلبان واکسن فایزر درست نیست و از میان داوطلبان تنها دونفر از کارکنان بیمارستانی در انگلیس که بیماری زمینه‌ای آلرژی داشتند نسبت به تزریق آن بدن شان حساسیت نشان داده است.

او افزود: در تهیه هر واکسنی اول باید تاییدیه سازمان جهانی بهداشت، FDA آمريکا، موسسه اتحادیه اروپا را اخذ کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

یکی واکسن‌ ایرانی به زودی وارد مرحله انسانی می‌شود

به گزارش آبادان خبر، دکتر حسین وطن پور روز شنبه اظهار داشت: اولویت اصلی وزارت بهداشت تأمین نیاز داخل است اما شرکت‌های دانش بنیان پس از اخذ مجوز از دستگاه‌های مربوطه، آمادگی لازم برای صادرات محصولات خود را دارند.

وی به تولید کیت‌های تشخیص سریع در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تست کرونا با ورود کیت‌های تشخیص سریع به حدود ۱۰۰ هزار در هفته می‌رسد.

وطن پور ادامه داد: اینگونه کیت‌ها به سایر کیت‌های تشخیصی کرونا موجود در کشور اضافه شده است تا ظرفیت تست شناسایی به خصوص در عرصه غربالگری کشور افزایش پیدا کند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: این کیت‌ها توسط شرکت های دانش بنیان یا مراکز تحقیقاتی تولید شده و مجوز تولید را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند.

یکی از واکسن‌های ایرانی مرحله آزمایش انسانی را در بهار پشت سر می‌گذارد

وی به دستاوردهای خوب محققان ایرانی در حوزه واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از واکسن‌های ایرانی به زودی وارد مرحله انسانی می‌شود.

وطن پور ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا اواسط فصل بهار پیش رو، مرحله انسانی واکسن کرونا به اتمام برسد.

وی افزود: اگر این محصول فناورانه با موفقیت مرحله انسانی را پشت سربگذارد، وارد مرحله تولید انبوه می‌شود و عملاً اواسط سال آینده واکسن ایرانی را خواهیم داشت.

وطن پور به روند بررسی کیفی تولید محصول و آزمایشات حیوانی برای اخذ کد اخلاق اشاره کرد و تاکید داشت که برای ورود به تست انسانی این واکسن یکی از سخت‌ترین روندها برای اخذ کد اخلاق را طی کرده است.

اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: به همت و توان شرکت های دانش بنیان در حوزه هایی مانند ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیصی کرونا به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و با استفاده از آنها خدمات خوبی به بیماران ارایه می شود.

قادری فر در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور ایرانی را داریم، اظهار داشته است: آمادگی صادرات آنها وجود دارد اما هر وقت که وزارت بهداشت تشخیص و اجازه دهد، این کار می تواند صورت گیرد.

وی افزوده است: کمتر از ۲ هفته پس از شیوع ویروس کرونا همه گروه های فناور و نوآور به کمک بخش سلامت کشور آمدند و اگر در هفته های اول شیوع ویروس کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده ملموس بود، در کمتر از یک ماه به اشباع این محصولات رسیدیم.

قادری فر می گوید: در گام بعدی در حوزه تشخیص به همت فناوران حوزه سلامت کشور و با راهبری وزارت بهداشت اقدام به تولید انواع کیت های تشخیصی، ونتیلاتور و برخی داروها شد تا این محصول فناورانه در اختیار بیماران قرار گیرد.

منبع:ایرنا

 

تا آخر تیر هم واکسن کرونای تولید داخل به دست مردم نمی‌رسد

به گزارش آبادان خبر، این روزهای اخبار ضد و نقیض متعدد درباره تولید واکسن کرونا در سراسر جهان منتشر می‌شود. در حالی که هنوز هیچ یک از دانشمندان و شرکت‌های داروسازی جهان به شکل قطعی ساخت و تولید این واکسن را تایید نکرده‌اند.

مسعود مردانی، عضو کمیته مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا به خبرنگار برنا گفت: خبر خوب این است که واکسن فایزر تاییدیه FDA آمریکا را اخذ کرده است.

او افزود: این نخستین واکسن دارای تاییدیه است. با توجه به حساسیت‌های FDA در اتخاذ تاییدیه باید به این امر اذعان کرد که این سازمان بی‌دلیل به واکسن یا داروی خاصی تاییدیه نمی‌دهد.

این پزشک عفونی درباره حساسیت‌های دارویی ایجاد شده و مرگ 6 نفر به دلیل تزریق واکسن کرونا محصول شرکت فایزر تاکید کرد: برخی از این افراد واکسن دریافت نکرده‌اند. برخی دیگر نیز تحت گروه کنترل بوده و دارو درمانی اخذ کرده بودند. البته این افراد بالای 80 سال داشته و شاید به دلایل دیگر فوت کرده باشند.

او درباره واکسیناسیون عمومی در کشور گفت: واکسیناسیون عمومی برای مردم توصیه نمی‌شود همچنین تزریق این واکسن برای افراد زیر 18 سال و زنان باردار هم توصیه نمی‌شود. با این تفاسیر 10 تا 20 درصد مردم هم باید این واکسن را به شکل اورژانسی دریافت کنند.

20 درصد جمعیت کشور باید واکسن کرونا را تزریق کنند

این پزشک عفونی ادامه داد: کادر درمان، تکنسین‌های اورژانس و ارائه دهندگان خدمات نخستین گروه دریافت کنندگان این واکسن هستند. همچنین افراد بالای 65 سال، افراد دارای نقص ایمنی، مبتلایان به اچ آی وی، سرطان، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و ریوی 20درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که باید این واکسن را دریافت کنند.

مردانی تاکید کرد: این جمعیت به 20 میلیون دوز واکسن نیاز دارند که امیدواریم از کشورهای خارجی تامین شود و روند واکسیناسیون از واکسن‌های خارجی آغاز شود.

مردانی درباره آخرین وضعیت واکسن کرونای تولید داخل گفت: دانشمندان داخلی در این زمینه در حال فعالیت هستند. بر اساس بررسی‌های انجام شده تا آخر تیر 1400 هم واکسن کرونای تولید داخل به دست مردم نمی‌رسد.

منبع:برنا

 

زمان اعلام فراخوان تزریق واکسن کرونای ایرانی

به گزارش آبادان خبر، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد کرونا در برنامه بدون تعارف گفت: بیشترین سوالی که این روز‌ها مردم از ما می‌پرسند درباره واکسن است. ۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری که به بیمارستان راه پیدا کرده به بخش آی سی یو می‌روند و فوت می‌کنند. ذات این بیماری به هیچ نوع درمانی تاکنون جواب نداده است.

محرز ادامه داد: بر اساس داده‌های علمی فعلی با واکسیناسیون می‌توان این بیماری را از بین برد. بهترین راه این است که واکسن تزریق شود تا افراد ایمن شوند. وقتی سطح ایمنی جامعه تا ۷۰ درصد بالا برود هجوم جمعیت مردم برای بستری شدن وجود نخواهد داشت.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا درباره اقدامات ایران برای ساخت واکسن کرونا گفت: واکسن کرونا تمام مراحل سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق رابا موفقیت طی کرده و در مرحله کارازمایی حیوانی کاملا موفق بوده است و هم اکنون در حال شروع فاز انسانی این واکسن هستند.

محرز افزود: سایر واکسن‌های ایرانی در انتظار تائید کمیته اخلاق هستند و تمام این واکسن‌ها تائید سازمان بهداشت جهانی را نیز اخذ کرده اند. تمام این نتایج بعد از طی مراحل انسانی به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌شود. این واکسن که به مرحله تست انسانی رسیده در یکی از شرکت‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)تولید شده است.

او در ادامه گفت: واکسن کرونای ایرانی در حال طی کردن مقدمات مراحل کارآزمایی بالینی است. کسانی که داوطلب تزریق این واکسن هستند بین ۱۸ تا ۵۰ سال اگر سالم باشند می‌توانند در کارآزمایی مرحله اول واکسن را تزریق کنند. فراخوان این تزریق از دی ماه اعلام می‌شود تا شروع کنیم. خوشبختانه، چون در واکسن از ویروس ضعیف شده استفاده می‌شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما کارآزمایی بالینی باید انجام شود.

محرز درباره نگرانی مردم برای تزریق واکسن توضیح داد: این اعتقاد را نداریم، زیرا واکسن یک ویروس ضعیف شده است و اگر نتایج آن در حیوان خوب باشد معمولا امن است، ولی حتما در انسان هم تست می‌شود. در کار آزمایی بالینی اثر بخشی و عوارض واکسن سنجش می‌شود. اگر اثر بخشی واکسن بالای ۷۰ درصد باشد برای ما کافی است. واکسن کرونای ایرانی، چون در حیوان اصلا عارضه نداشته است عارضه‌ای در انسان هم نخواهد داشت.

امکان وارد کردن واکسن‌های خارجی به ایران وجود ندارد

او در ادامه درباره استفاده از واکسن‌های خارجی گفت: امکان وارد کردن واکسن‌های خارجی به ایران وجود ندارد، زیرا این واکسن‌ها یخچال در سرمای منهای ۲۰ و منهای ۷۰ درجه نیاز دارند که حمل و نقل آن‌ها اصلا امکان پذیر نیست. واکسنی هم که در انگلیس ساخته شده هنوز دوز تزریق مشخص نیست و واکسن چین و روسیه دقیقا مثل واکسن ما است که از ویروس ضعیف شده استفاده کرده اند. اینکه واکسن خارجی از واکسن ساخت داخل بهتر باشد نیز درست نیست. مردم این تصورات غلط را از ذهن خود دور کرده و بدبینی نسبت به تولیدات ایرانی را کنار بگذارند. در کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت کرده ام و با اطمینان به مردم می‌گوییم که این واکسن قابل اطمینان است و می‌توان از آن استفاده کرد.

محرز افزود: تمام سازندگان این واکسن نخبگان و جوانان داخل کشور هستند. در ابتدای شیوع کرونا امریکا واردات دارو به کشور را ممنوع کرده بود. در این شرایط باید خودکفا باشیم. داروی کرونا و کیت تشخیص کرونا را هم اکنون در کشور داریم که دارای همان کارایی دارو‌های کشور‌های خارجی است. شهید محسن فخری زاده تلاش زیادی در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های تولید کیت کرونا کردند.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا اشاره به اظهاراتش برای پرداخت دیه افرادی که داوطلبانه واکسن ایرانی را تزریق کرده و بر اثر آن فوت کنند، توضیح داد: در این زمینه اشتباه کردم، اما این مسائل از نظر کمیته اخلاق مهم است. اگر چه این واکسن‌ها مرگ و میر ندارد، زیرا ویروس ضعیف شده است. این واکسن‌ها تست شده هستند و هیچ وقت عارضه مرگ بر اثر تزریق را ندارند.

محرز درباره انتقادات مردم به مسئولان برای تزریق واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: بنده اگر به کرونا مبتلا نشده بودم حتما این واکسن را تزریق می‌کردم. از جمله شرایط تزریق واکسن مبتلا نشدن به کرونا است. در ایران رسم است که کسانی که واکسن می‌سازند ابتدا خودشان تزریق می‌کنند.
او افزود: اگر بخواهیم واکسن بخریم بر اساس سهیمه‌های که سازمان بهداشت جهانی برای ما در نظر گرفته است اولا میزان آن زیاد نیست و دوما تا تیر ماه ۱۴۰۰ به کشور ما وارد نمی‌شود. وضعیت انتقال بیماری هم اکنون خیلی بهتر شده است. قبل از محدودیت‌ها میزان انتقال خیلی بالا رفته بود و میزان مراجعات خیلی شدید شده بود. در ۴۵ سال طبابتم هیچ گاه این حجم از مریض بدحال و مرگ و میر را یکجا ندیده بودم.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا ادامه داد: اگر ۹۷ درصد مردم جامعه ماسک بزنند مشکلی نخواهیم داشت. رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی بدترین مکان‌هایی هستند که به هیچ وجه نباید باز شوند، اما متاسفانه شاهد حضور پرشور مردم در رستوران هستیم. ویروس کرونا از فردی که مبتلا باشد با حرف زدن هم منتقل می‌شود.

محرز در ادامه خطاب به مردم گفت: کمی دیگر صبر کنید در حال نزدیک شدن به اواخر کووید ۱۹ هستیم. عملکرد مردم تعیین کننده ورود به فاز شدید شیوع کرونا است. تنها راه غلبه بر ویروس واکسن است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

روش های سرولوژیک برای تشخیص کرونا توصیه نمی شود

به گزارش آبادان خبر، محمدرضا صالحی، در تشریح الگوی پیشنهادی مراقبت از بیماران کووید ۱۹ برای پزشکان عمومی، گفت: بالا بردن کیفیت کار پزشکان عمومی به ما کمک می‌کند تا در بیمارستان‌ها با تعداد کمتری از بیماران روبرو شویم.

وی افزود: از نکات بسیار اساسی در مدیریت بیماری کرونا، بحث کاهش فعالیت‌های فیزیکی و استراحت روزانه است.

صالحی ادامه داد: اگر فردی کمبود تغذیه نداشته باشد استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها لازم نیست. به هیچ عنوان روش‌های سرولوژیک برای تشخیص کووید ۱۹ توصیه نمی‌شود.

وی افزود: تا به امروز از عفونت‌های باکتریال در بیماران کووید ۱۹ به طور جدی گزارش نشده است.

منبع:مهر

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: